וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש מחיר: כתב אישום נדיר נגד מבצעי "תג מחיר"

יהושע בריינר וגלעד גרוסמן

5.2.2014 / 13:58

שלושה פעילי ימין מחוות גלעד נאשמים בהצתת כלי רכב של פלסטינים בכפר פרעתא. חקירתם התאפשרה בשל הגדרת פעולותיהם כ"התאחדות בלתי מותרת". שניים מהם הודו בחקירה בחשדות

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: יאיר דניאל

לראשונה הצליח השב"כ לפענח פעולת תג מחיר: פרקליטות מחוז מרכז הגישה היום (רביעי) כתבי אישום נגד שלושה פעילי ימין מחוות גלעד בגין הצתת כלי רכב של פלסטינים בכפר פרעתא בנובמבר 2013. מעצרם וחקירתם של השלושה התאפשרו בעקבות החלטת שר הביטחון משה יעלון להכניס את פעולות "תג מחיר" תחת הגדרה של "התאחדות בלתי מותרת", דבר שאיפשר לשב"כ למנוע מהשלושה מפגש עם עורכי דינם ופעולות חקירה נוספות. שניים מהמעורבים הודו בחקירתם בשב"כ בביצוע הפעולות. על אף שבתחילה הואשמו השלושה בעבירה של חברות בהתאחדות בלתי מותרת, מה שאיפשר פעולות חקירה חריגות, העבירה לא מופיעה בכתב האישום.

עוד על הסתה ופעולות "תג מחיר":
עורכי אתר ימני מואשמים בהסתה לאלימות נגד ערבים
מה הקשר בין רשת ”אורט” לישיבה קיצונית ביצהר
מתנחלים מאשימים: הפלסטינים זייפו ”תג מחיר"

על פי כתב האישום, יהודה לנדסברג בנימין ריכטר ויהודה סביר, פעילי ימין מוכרים המתגוררים במאחז חוות גלעד, החליטו לבצע פעולת תג מחיר בכפר פרעתא "מתוך מניע של גזענות". השלושה, כך נטען, ניסו להצית לוחות עץ ולפגוע בקירות של בית שהיה מצוי בבנייה בכפר הפלסטיני מדאמה, ובהמשך הגיעו לפאתי הכפר פרעתא, כאשר הם רעולי פנים, הציתו משאית ומכונית פרטית, ריססו בסביבת ההצתה שני סמלי מגן דוד, ואז נמלטו מהזירה בריצה חזרה אל חוות גלעד.

כתוצאה מכך נגרם לפלסטינים נזק בגובה 90 אלף שקלים. בפרקליטות מתייחסים בחומרה רבה ל"מעשיהם של השניים", נכתב בכתב האישום, שעשויים לעורר "טינה בקרב הפלסטינים ולהוביל לפיגועים ולפעולות נקם כלפי כוחות הביטחון באזור בפרט ובתחומי ישראל כולה".

חשד לתג מחיר במסגד בדיר איסתיא מזרחית לקלקיליה, ינואר 2014. זאכריה סדה, רבנים למען זכויות אדם, מערכת וואלה! NEWS
תג מחיר בדיר איסתיא/מערכת וואלה! NEWS, זאכריה סדה, רבנים למען זכויות אדם

בשב"כ מגדירים את השלושה כ"חוליה חשאית וממודרת" וכן מגדירים את הפעולות שביצעו כפיגועים לכל דבר. לדברי השב"כ, פרשה זו "ממחישה את פוטנציאל האיום, הקיים בשנים האחרונות, ביהודה, שומרון ובאזורים נוספים במדינה, הגלום בפעילותה של קבוצה מצומצמת של פעילי ימין קיצוניים, הנוקטים בשיטות אלימות ואסורות על מנת להגשים את מאווייהם האידיאולוגיים, גם במחיר של הטלת מורא על החלטות הממשלה וזריעת טרור בקרב האוכלוסייה הפלסטינית. כל זאת תוך גרימת נזק תדמיתי חמור למדינת ישראל במישור הבינלאומי".

בא כוחם של השלושה, עו"ד קידר המייצגם מטעם עמותת "חננו", אמר: "ההודאות של שניים מהנאשמים ניתנו לאחר שהופעל עליהם לחץ בלתי סביר והתעללות. גורמי ביטחון הטעו את בתי המשפט בכך שייחסו להם עבירות ביטחוניות ובכך מנעו מהם את הזכות הבסיסית של מפגש עם עורך דין".

אשתו של יהודה לנדסברג, אמונה, הפנתה אצבע מאשימה כלפי השב"כ ויחסו הקשה אל בעלה במהלך החקירות. "בעלי הוא איש עדין, איש משפחה שלא יוצא מהבית בלילות ולא עושה דברים כאלה", אמרה. לטענתה, "מתייחסים אליו כמו אל אחרוני העבריינים. אם מאשימים אותו בהצתה מגיע לו לדבר ולראות מה הולך איתו. לא מעלימים ככה בנאדם בשנת 2014 במדינת ישראל".

יעקב סביר, אביו של יהודה, אמר: "מה זה 'תג מחיר', אני לא מכיר את החיה הזאת. המציאו איזו מציאות משפטית, ועל סמך מציאות משפטית כזו לוקחים ילדים, תולשים אותם מהוריהם ומעלימים אותם פשוטו כמשמעו. באחרוני המשטרים החשוכים של ארגנטינה ורומניה, בתקופות שאנחנו כולנו מנסים לשכוח אותן, לא התנהו ככה עם עצורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully