וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הקשר בין רשת "אורט" לישיבה קיצונית ביצהר?

יהושע בריינר

28.1.2014 / 14:47

לאחר שרשת החינוך עוררה סערה בשל שימוע למורה שדיבר נגד צה"ל, לוואלה! נודע שהיא תיקצבה עמותה המפעילה ישיבה שתלמידיה עשו פעולות "תג מחיר". אורט: "אין לנו קשר לעמותה"

רשת החינוך "אורט" העבירה מאות אלפי שקלים לעמותת "עוד יוסף חי", שאליה המליץ השב"כ להפסיק להעביר תקציבים בשל מעורבות ישיבה שהיא מפעילה בפעולות "תג מחיר" – כך עולה ממסמכי העמותה. מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי ב-2011, השנה שבה העביר השב"כ מידע לראשי משרד החינוך ולפיו אנשי הישיבה ותלמידיה עומדים מאחורי פעולות "תג מחיר" ואף פעולות אלימות נגד כוחות צה"ל, החלה רשת "אורט" לתקצב את העמותה, המפעילה מלבד הישיבה הקיצונית ביצהר גם ישיבה לנוער חרדי בכפר זיתים שבגליל התחתון.

ישיבת עוד יוסף חי ביצהר נחשבת במערכת הביטחון לא רק מקור לפעולות "תג מחיר" רבות, אלא גם למוח הרעיוני מאחורי התופעה. מחברי הספר "תורת המלך", הדן בהלכות הריגת גויים ומתיר לכאורה הרג של פלסטינים, עמדו בראש הישיבה. מאחורי הישיבה פועלת עמותה שהפעילה עד לפני כשנתיים גם ישיבה לתלמידי תיכון ביצהר. אלא שבעקבות דרישת השב"כ ופרקליטות המדינה, החליטו במשרד החינוך לסגור את הישיבה התיכונית, לשלול את רישיונה ולהפסיק להעביר לה תקציבים, שהסתכמו עד אז ביותר ממיליון שקל מדי שנה.

עוד על "עוד יוסף חי":
הפרקליטות: "רבנים מיצהר מעודדים פעולות תג מחיר"
צה"ל קרא לסגור הישיבה ביצהר, אך ממשיך להכיר בה
המדינה מודה: התקצוב לישיבה ביצהר הופסק בשל תג מחיר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ישיבת עוד יוסף חי/מערכת וואלה!, צילום מסך

משרד החינוך הסתמך בהחלטתו על מידע חסוי שהציגו בפניו גורמי שב"כ. "מידע שהצטבר בידי גורמי הביטחון מלמד על מעורבות רחבה של תלמידים רבים מן הישיבה בפעולות אלימות וחמורות מגוונות נגד האוכלוסייה הפלסטינית באזור ונגד כוחות הביטחון, לרבות בשעות הלימודים", נכתב בעמדת פרקליטות המדינה לעתירה שהגישה עמותת עוד יוסף חי בג"ץ, "וזאת תוך שרבנים מרכזיים בישיבה מעלימים עין או תומכים ולעתים אף מעורבים בפעילות אלימה, וחלקם אף מעבירים לתלמידים תכנים המסיתים את התלמידים לפעילות מעין זו". לאחר דיונים מקיפים בנושא, החליט ב-2011 מנכ"ל משרד החינוך להפסיק את הקצבת העמותה. "לאור הממצאים שהוצגו בפניי על ידי גורמי הביטחון, וחומרים נלווים חסויים, השתכנעתי בצורה מוחלטת שלמדינה אסור לתמוך בפעילות הישיבה", הסביר המנכ"ל.

אלא שמעיון במסמכים שהוגשו לרשם העמותות, מתברר כי רשת אורט החלה באותה השנה, שבה החליט משרד החינוך כי העמותה ואנשיה אינם ראויים לתקצוב, לתקצב את עמותת עוד יוסף חי במאות אלפי שקלים, עבור מוסד בכפר זיתים המוגדר "תכנית שיקום עבור נוער חרדי מנותק", תכנית הממומנת גם על ידי משרד הרווחה. הרשת העבירה לעוד יוסף חי 341 אלף שקל ב-2011 ו-268 אלף שקל ב-2012.

באתר הרשת נכתב: "ב-2011 חברה רשת אורט, הרשת החינוכית הגדולה ביותר בישראל, לישיבת כפר זיתים כדי למלא את החלל במערכת החינוך החרדית עבור בנים בגילאים 18-14. כפר זיתים מספקת אופציה חינוכית לתלמידים שאינם מסוגלים לשבת וללמוד במשך כל היום, ומטרת הישיבה כפולה: להעניק לתלמידים כלים שיסייעו להם בחייהם כמבוגרים וכן לספק מודל חינוכי ייחודי לאלפי תלמידים במוסדות נוספים בישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דוח כספי של עמותת "עוד יוסף חי"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנכ"ל רשת אורט, צבי פלג, מתגאה בישיבה בכפר זיתים, ובכתבה שפורסמה לפני כשנה בעיתון "TheMarker" הוא סיפר כי המקום מנוהל על ידי אורט. עם זאת, כתבה שפורסמה על המוסד בכפר זיתים בכתב העת "עיונים" בהוצאת רשת אורט נכתב כי מי שמנהל כיום את המקום הוא דוד בלוך מהיישוב תפוח. על פי נתוני רשם העמותות, בלוך שימש בשנים האחרונות גם חבר ועד בעמותת עוד יוסף חי. ביקור בכפר זיתים מגלה כי המוסד של אורט מנותק למעשה מהיישוב עצמו, ושטח המוסד, שבו נמצאים חדרי הלימוד והפנימייה, מגודרים.

רשת אורט עלתה בימים האחרונים לכותרות לאחר שזימנה את המורה אדם ורטה, המלמד בתיכון של הרשת בטבעון לשימוע, לאחר שלטענת אחת מתלמידותיו הוא השמיע עמדות נגד צה"ל וכן עמדות של "שמאל קיצוני". במסגרת הסערה שהתעוררה בעקבות הפרשה, הפגינו תלמידים למען השארת המורה במוסד, והרשת צפויה לערוך לו שימוע חוזר בימים הקרובים. כעת מתברר כי אותה הרשת מתקצבת עמותה שהפעילה ישיבה שעל פי השב"כ, תלמידיה פעלו נגד כוחות צה"ל.

אורט: "אין לנו קשר לעמותה"

מ"אורט" נמסר בתגובה: "לרשת אורט אין כל קשר לעמותה. הרשת החלה להפעיל את בית הספר בכפר זיתים לפני כארבע שנים. בית הספר מופעל ומנוהל על ידי רשת אורט, אשר שוכרת את המקום מעמותת 'ימינו כקדם'".

גם במשרד הרווחה מתקצבים את העמותה, אולם מדגישים כי בעקבות המלצת השב"כ למשרד החינוך, הופסקה העברת הכספים לטובת הישיבה ביצהר. עם זאת, הם מאשרים כי אנשי עוד יוסף חי הם שמפעילים את הפרויקט בכפר זיתים לאחר שזכו במכרז. "כספים אלה מיועדים לפרויקט נוער חרדי מנותק לצורך קבלת חינוך וטיפול", נמסר בתגובה מהמשרד. "תקציבים אלו מועברים לפי הסכם התקשרות לאחר שעמותת 'עוד יוסף חי' זכתה במכרז להפעלת הפרויקט בכפר זיתים. ביקורי פיקוח של משרד הרווחה במקום מצאו שהכספים ששולמו הלכו ליעדם ולצורכי הנערים המוחזקים על ידי המשרד בישיבה, שנמצאו מתאימים לשהייה במסגרת".

מעמותת "עוד יוסף חי" לא נמסרה תגובה.

לפניות לכתב יהושע בריינר: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully