וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ה-NSA ריגלה גם אחרי הנשיא ברק אובמה?

רויטרס

5.2.2014 / 10:55

לראשונה הודה בכיר בממשל כי חברי קונגרס נתונים להאזנות, אך סירב לפרט כיצד טופלו שיחותיו של אובמה כשכיהן בסנאט. במקביל, נחשף שארה"ב צותתה גם לקנצלר גרמניה שרדר

נשיא ארה"ב ברק אובמה משוחח בטלפון. AP
הסנאטור אובמה משוחח בטלפון בקרוליינה הצפונית, בזמן קמפיין הבחירות הראשון שלו ב-2008/AP

הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב (NSA) ריגלה אחר מחוקקים בכירים בוושינגטון ואחרי עוזריהם האישיים. סגן התובע הכללי, ג'יימס קול, נאלץ להודות בכך אתמול (שלישי) בשימוע בבית הנבחרים.

זו הפעם הראשונה שפקיד ממשל משיב לחששותיהם של המחוקקים, שתבעו לדעת האם היו נתונים להאזנות. בין היתר, עלו הערכות כי הנשיא ברק אובמה היה בעצמו מושא לציתותים, בזמן שכיהן כסנאטור. קול סירב לפרט אם נעשו האזנות גם לאובמה.

בשימוע, שפרטיו פורסמו ב"נשיונל ג'ורנל", תוחקרו חברי הצוות שמינה הנשיא ברק אובמה כדי לבחון את התנהלותה של הסוכנות. הצוות הוקם בעקבות ההדלפות של אדוארד סנודן, שחשפו את ממדי הציתותים של ה-NSA אחרי אזרחים אמריקנים, אזרחים זרים ואחרי ראשי מדינות ברחבי העולם, בהן ישראל.

נציגת קליפורניה בבית הנבחרים, הדמוקרטית זואי לופגרן, תיחקרה את חבר הצוות, פיטר סוויר, ושאלה האם ה-NSA צותת לטלפונים של חברי הקונגרס. סוויר טען כי הוא אינו מכיר מנגנון הפועל כ"מסרק", השולף מספרי טלפון של חברי הקונגרס ממאגרי הסוכנות. כשהפנתה את השאלה לסגן התובע קול, שנכח שימוע, הוא הודה: "כן, אנחנו 'ככל הנראה' עושים את זה". עם זאת, הוא הדגיש כי הסוכנות אינה מנתחת את תוכן השיחות, "אלמלא עולה חשד סביר ומסוים שמספרי הטלפון קשורים לאיום טרור מוכר".

בתוך כך, דווח הבוקר כי ה-NSA צותתה גם לקנצלר גרמניה לשעבר, גרהרד שרדר. ביומון "זידדויטשה צייטונג", הרואה אור במינכן, נכתב כי ארה"ב האזינה לטלפון של שרדר ב-2002 בשל התנגדותו לפלישה לעיראק. שרדר אמר בתגובה כי הוא "אינו מופתע". בשנה שעברה התעורר משבר דיפלומטי בין ברלין לוושינגטון, אחרי שנחשף כי ה-NSA צותתה לאנגלה מרקל, שהחליפה ב-2005 את שרדר בתפקיד הקנצלר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully