וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם הכינרת "סובלת" מהיובש: עלתה ב-11 ס"מ בינואר

3.2.2014 / 9:18

רק פעם אחת ב-88 השנים האחרונות נכנסה לכינרת כמות מים מועטה יותר מאשר זו שבינואר האחרון. מאגרי מי התהום ברוב חלקי הארץ יורדים במקום לעלות, והמעיינות בשפיעה נמוכה

האי בכנרת –קיבוץ מעגן, ינואר 2013. יגאל לוי,
האי המפורסם בכינרת. ישוב ויגדל השנה?/יגאל לוי

היובש החריג, שאף שבר שיאים מבחינת עצירת הגשמים – בא לידי ביטוי גם בפגיעה חמורה במאגרי המים של המדינה, בהם כמובן גם הכינרת. לפי השירות ההידרולוגי שברשות המים, חודש ינואר הסתיים כ"שחון באופן קיצוני" ורק פעם אחת מאז התחילו המדידות לפני כמעט 90 שנה הייתה הזרימה אל הכינרת יותר נמוכה מאשר בינואר 2014.

אם בחורף שעבר עלה מפלס הכינרת בינואר, מהחודשים המשמעותיים ביותר בעונה הרטובה, בכמטר – השנה הוא עלה ב-11 סנטימטרים בלבד ועמד על רום של 211.28- מ'. בשקלול כלל-ארצי מסתכמות כמויות המשקעים מתחילת עונת הגשמים ב-64% בלבד מהממוצע הרב-שנתי לתקופה ספטמבר-ינואר.

לפי נפח המים הזמינים בכינרת בחודש ינואר הסתכם בכ-18 מיליון מטר מעוקב (מלמ"ק). נפח זה נמוך בצורה משמעותית מהנפח הממוצע הרב שנתי לחודשי ינואר ומהנפח בתקופה המקבילה אשתקד. ב-88 שנות מדידה בכנרת נמדד נפח מים זמינים נמוך יותר בחודש ינואר רק בשנת 2009.

עוד בוואלה! חדשות
שני הרוגים בפיצוץ במכונית בפתח תקווה
אבו מאזן: "צה"ל יוכל להישאר 5 שנים, נאט"ו יסייר"
אחרי 3 חודשים: לחיאני הרכיב קואליציה בבת ים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

אולם לא רק הכינרת "סובלת" מהיובש, אלא גם ים המלח, המצטמק ממילא. בלבו של החורף סגר מפלס ים המוות ירידה של שמונה סנטימטרים - והתייצב על רום של 427.90- מ'. בחודש דצמבר, בו פקדה את המדינה הסערה הגדולה, ירד ים המלח בשלושה סנטימטרים. לשם השוואה, בינואר אשתקד דווקא עלה המפלס בשלושה סנטימטרים. מתחילת החורף ירד מפלס ים המלח ב- 33 סנטימטרים (לעומת 26 בתקופה המקבילה בשנה שעברה).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
בניאס,טיולים בארץ, תיירות, טיפ טיול. דורון ניסים
ספיקה גרועה גם במעיינות. הבניאס בימים טובים יותר/דורון ניסים

מבחינת מאגרי מי התהום המצב חמור אפילו יותר. בחלקו הצפוני של אגן ירקון-תנינים שלאורך שפלת החוף הייתה ירידה חדה ודרמטית של 73 סנטימטרים, ובחלקו המרכזי ירידה של 18 סנטימטרים. בשורה מעודדת מגיעה ממישור החוף הדרומי, שם דווקא המפלס של מי התהום עלה הודות לגשמים הרבים שירדו באזור. גם במי התהום של צפון הארץ רשמו ירידה משמעותית שהגיעה על לכמעט מטר באגן כברי שבגליל המערבי – שם המפלס נמוך ב-1.48 מ' ממה שמדדו בשנה שעברה.

החורף העגום בא לידי ביטוי גם בספיקת המעיינות בצפון הארץ, ובכל המקומות שנבדקו – הדן, הבניאס ומקורות בגליל המערבי – מצאו שהספיקה השנה היא נמוכה גם מהממוצע וגם ממה שנמדד בחודש שעבר.

כמות הגשם בינואר 2014 והשוואה לעבר. השירות המטאורולוגי, מערכת וואלה! NEWS
כמות הגשם בינואר 2014 והשוואה לעבר/מערכת וואלה! NEWS, השירות המטאורולוגי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully