וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה רשמי: ינואר 2014 - אחד השחונים אי פעם

במקומות רבים בארץ נשבר שיא של יותר מ-70 שנה נוכח מיעוט הגשמים החריג בחודש האחרון. בירושלים, בה ירדו רק 2 מ"מ, זה שיא של 167 שנה. היו גם מקומות שלא ראו טיפה בינואר

בצורת במחוז בוג'ונוגרו באינדונזיה. רויטרס
השנה עלולה להסתיים כשנת בצורת/רויטרס

עכשיו זה רשמי: באזורים רבים בארץ היה חודש ינואר 2014 היבש ביותר מאז החלו מדידות הגשמים – כך הודיע היום (רביעי) השירות המטאורולוגי, שסיכם את החודש כבר כעת נוכח התחזית, לפיה לא צפוי גשם בימים הקרובים.

כמויות הגשם בחודש זה, שאמור להיות הרווי ביותר במשקעים בחורף, היו מועטות מאוד והדבר בלט במיוחד במרכז הארץ. בירושלים, למשל, ירדו בינואר כולו שני מילימטרים של גשם – בעוד שהממוצע החודשי עומד על כ-130 מילימיטרים (כ-1.5% מהממוצע). הדבר מהווה שיא מאז החלו בה המדידות עוד באמצע המאה ה-19. הנתונים המאכזבים מגבירים את החשש שהשנה תסתיים כשנת בצורת - דבר שמשפיע במיוחד על החקלאים.

אחרי אוקטובר ונובמבר יבשים במיוחד, הגיע חודש דצמבר ועמו הסערה הגדולה, ששיפרה באופן דרמטי את מאזן המשקעים ברוב הארץ. עם זאת, מאז אותה סערה לפני חודש וחצי, כמעט לא ירד גשם בארץ – והדבר בא לידי ביטוי בצורה חמורה במיוחד באגן ההיקוות של הכנרת. בחודש ינואר כולו ירדו באגם הלאומי רק 14 מ"מ, כשהממוצע עומד על כ-100 מ"מ. הכנרת עלתה ב-22 ס"מ בלבד מאז תחילת החורף, נתון חריג מאוד בהשוואה לשנים אחרות. בתקופה המקבילה אשתקד, עלה המפלס ביותר ממטר וארבעים. "בחורף שעבר לכנרת עד תקופה זו 250 מיליון קוב מים, השנה עד עתה נכנסו לכנרת רק 50 מיליון", אמר לוואלה! חדשות דובר רשות המים אורי שור. לדבריו, חרף המצב, "משק המים הישראלי נערך בשנים האחרונות לעמוד במשברים,וגם אם רצף שנים שחונות לפנינו - אנחנו יכולים להביטח מים בברזים לכל השימושים בעשור הקרוב".

עוד על מזג האוויר
איפה הגשם? מהתקופות השחונות ביותר מאז 1950
”חורף קיצוני”: מהסערה הגדולה, ליובש חריג
תיעוד מרהיב: שיטפונות בנחל צין ממעוף הציפור

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חודש שלם, רק 14 מילימטרים. הכנרת החודש/מערכת וואלה!, צילום מסך

וכן, היו גם מקומות בהם לא ירד גשם כלל במשך כל החודש האחרון, דוגמת בקעת הירדן, עמק בית שאן וים המלח. מצב זה, בו לא נרשם גשם בחודש ינואר בצפון הארץ או במרכזה, התרחש בעבר רק ב-1955 – כך לפי מנהל גף אקלים בשירות המטאורולוגי, ד"ר עמוס פורת.

באזורים אחרים בצפון הארץ וכן במישור החוף הדרומי, בהם אמנם לא נשבר השיא, היו בסך הכל רק עוד אחד עד שלושה מקרים של חודשי ינואר יבשים יותר. בדרום הארץ קורה לעתים שבחודש שלם בחורף לא יורד כמעט גשם, ולכן ינואר 2014 לא מהווה שיא שלילי באזור זה.

הכמויות הגדולות ביותר נמדדו החודש בגליל המרכזי שם נמדדו 55-35 מ"מ, אולם גם כמויות אלה הן מועטות ומהוות פחות מ-30% מהממוצע הרב שנתי שעומד על 230-170 מ"מ. ביתר חלקי הגליל ובגולן ירדו 30-20 מ"מ לעומת ממוצע רב שנתי של 200-150 מ"מ. בהרי המרכז ירדו פחות מ-5 מ"מ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
כמות הגשם בינואר 2014 והשוואה לעבר. השירות המטאורולוגי, מערכת וואלה! NEWS
כמות הגשם בינואר 2014 והשוואה לעבר/מערכת וואלה! NEWS, השירות המטאורולוגי
כמות הגשם בינואר 2014 והשוואה לעבר. השירות המטאורולוגי, מערכת וואלה! NEWS
כמות הגשם בינואר 2014 והשוואה לעבר/מערכת וואלה! NEWS, השירות המטאורולוגי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully