וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איום על חייל חרדי: "פשוט המדים או שנפנה אותך מהדירה"

30.1.2014 / 10:46

החייל קיבל מכתב מוועדת האכלוס באלעד, לפיו יש לו שבועיים להיענות לדרישה לא להסתובב במדים בעיר. "כבד את רגשות התושבים או שנאלץ לקבוע סופית כי אין מקומך בשכונתנו"

טקס השבעה של הנח"ל החרדי בגבעת התחמושת, מאי 2013. נועם מושקוביץ
טקס השבעה של הנח"ל החרדי בגבעת התחמושת, מאי 2013/נועם מושקוביץ

ההתנכלות לחיילים חרדים לא יודעת גבול: קבוצת חרדים מהעיר אלעד מאיימת בשבועות האחרונים על חייל המשרת באחד ממסלולי שילוב החרדים בצה"ל שאם לא יפסיק ללבוש מדים בעיר ובשכונה, הוא ומשפחתו "יועפו" מביתם. החייל העדיף בתחילה להתעלם מהתושבים, ששמו להם למטרה להטריד אותו ואת משפחתו, אך לאחרונה הוא נאלץ להיכנע להם לאחר שקיבל מסר לפיו אם בתוך שבועיים הוא לא ייענה לדרישה – "ניאלץ לקבוע סופית כי אין מקומך בשכונתנו".

עוד בנושא
קרב גרסאות: בוטל הקיצוץ בתקציב הישיבות?
האם המדינה מעודדת את החרדים לא להתגייס?
רבנים נגד ”קווי הנייעס”: בזבוז כסף וביטול תורה

תקיפת חרדים המשרתים בצה"ל היא חלק ממאבק החרדים נגד הכוונה להחיל עליהם את חובת השירות הצבאי. בשנה האחרונה חלה עלייה במספר אירועי תקיפת חיילים חרדים, ובימים האחרונים חזר לככב בריכוזים החרדיים קמפיין המודעות המכנה את החיילים החרדים "חרד"קים" – חרדים קלי דעת.

סיפורו של החייל החרדי, שהגיע לידי וואלה! חדשות, החל לפני כחודשיים, אז העבירה לו קבוצת אברכים בעיר מגוריו מסר, שלפיו אם ימשיך להסתובב במדי צה"ל בעיר, יינקטו נגדו צעדים מעשיים שישפיעו על אורח חייו "באופן דרמטי". החייל העדיף להתעלם, אך לאחר כמה ימים פנתה אליו הקבוצה פעם נוספת. הפעם עם מסר חריף יותר, ובין היתר גם דרשו ממנו להופיע בפני אחד מרבני העיר. גם אז, החייל לא נרתע מהקבוצה במחשבה שזו תניח לו בעתיד. "הם הבטיחו למרר את חייו", סיפר גורם המעורב בפרטי הסיפור. "אמרו לו שידאגו לכך שילדיו לא יתקבלו לאף מוסד חרדי, ושהוא לא יוכל לגור יותר בשכונה".

"עליך לכבד את דעתנו שהיא דעת תורה"

בחודש שעבר עלה מסע הלחצים וההטרדות שלב, דבר שהגביר את מצוקתם של החייל ובני משפחתו. במכתב שהגיע לביתו מ"ועדת האכלוס", גוף פרטי שתפקידו לסנן תושבים בשכונה לפי כללי צניעות וקריטריונים נוספים, הובהר לו כי אם ימשיך להתעלם, חוזה השכירות שלו יבוטל. "לאור בקשות חוזרות ונשנות מצדנו שלא להסתובב בשכונה עם מדי צה"ל מכיוון שאין זה הולם את רוח השכונה, אנו נאלצים לפעול לביטול חוזה השכירות שלך בשכונתנו בדירה. אם בתוך 14 יום לא נראה אותך מתחשב ברגשות תושבי השכונה, נאלץ לקבוע סופית כי אין מקומך בשכונתנו. אין לנו כל עניין אישי נגדך, אך עליך לכבד את דעתנו שהיא דעת תורה ולכבד את תושבי השכונה".

החייל הבין שהוא ומשפחתו עלולים לאבד את מקום מגוריהם וכי אין בכוונת המאיימים להניח לו. הוא העביר הבטחה לאחד מרבני העיר שיעשה את כל שביכולתו כדי לא ללבוש מדים בכניסתו לעיר או לשכונה. לשם כך, הוא עירב את גורמי הצבא ובין היתר נבחנה האפשרות להעניק לו פטור מלבישת מדים. בצה"ל גם בודקים את האפשרות לנקוט הליך משפטי נגד החרדים שאיימו עליו.

גורם צבאי אמר לוואלה! חדשות כי מתוך רגישות למצבם הייחודי ניתנת לחיילי בני המגזר החרדי האפשרות להגשת בקשה לפטור מלבישת מדים מחוץ לבסיסי צה"ל. כמו כן, הוקם מוקד תמיכה הנותן מענה 24 שעות ביממה לחיילים חרדים. דובר צה"ל מסר בתגובה: "צה"ל מוקיע ומגנה כל ניסיון לפגיעה בחייליו העושים לילות כימים בהגנה על ביטחון ישראל".

בתחילת השבוע נעצר קידומה של הצעת חוק המציעה להטיל קנס כספי כבד ומאסר בפועל על כל תקיפה מילולית או פיזית של חייל בקשר למילוי תפקידו. זאת בעקבות חוות דעת ששלח היועץ המשפטי של המשרד לביטחון הפנים, הקובעת כי ניתן להשתמש בחוק הקיים ובמסגרתו להטיל על משמיץ או פוגע בחייל חרדי שישה חודשי מאסר ועונש של עד 258,000 שקלים. יו"ר המטה החרדי בליכוד וחבר נשיאות הליכוד, יעקב וידר, שיזם את ההצעה, אמר כי הקמפיין נגד חרדים המשרתים בצה"ל "מייצר עיוות חברתי ומוסרי שמכתים את כולנו בכתם של רשע ועוולה שאי אפשר להשלים איתו".

יו"ר ש"ס, אריה דרעי אמר בתגובה כי הוא מגנה את המעשים, והוסיף: "אין לתופעות כאלה מקום בחברה החרדית. אנחנו אמונים על העיקרון הבסיסי של דרכי נועם. הניסיון לכפות דעה באלימות מסוג זה או אחר איננו מקובל".

מעיריית אלעד נמסר בתגובה: "עד לרגע זה לא הגיעה אף פנייה לשום גוף עירוני בנושא. לכשתגיע היא תיבחן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully