וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המדינה מעודדת את החרדים לא להתגייס?

23.1.2014 / 8:00

המדינה מעודדת חרדים להתגייס? לפי נתוני משרד הבינוי והשיכון נראה שמי שעשה שירות אזרחי במשך 12 חודשים יקבל 10 נקודות בזכאות לדיור, חייל יקבל אותם רק אחרי 18 חודשים

חיילי צה"ל מתפללים ליד טנק. Eyal Warshavsky, AP
חיילי צה"ל מתפללים ליד טנק/AP, Eyal Warshavsky

אלי (שם בדוי) בחור ישיבה חרדי, נישא לבת ממשפחה בעלת עבר דתי לאומי, המשתייכים לזרם חרדי לאומי. מוטי (שם בדוי) חמיו של אלי מספר לוואלה! יהדות כי "אלי הוא חתן חרדי קלאסי. למד בישיבה, המשיך ללימודים בכולל ובשעות הצהריים עבד בעבודות מזדמנות. שנתיים לפני שהיה עתיד להשתחרר מעול הדיחוי הצבאי, הפעלתי לחצים לא פשוטים עליו ועל הוריו, על מנת שייאותו לחשוב על אפשרויות נוספות. רציתי שתהיה לחתני אפשרות להשתלב בתרומה למדינה וכן בשוק העבודה משום שבתור אדם המתעסק בתחום כלכלה, ידעתי כמה קשה לחיות היום ללא תנאים נאותים".

לאחר מסע שכנועים ארוך, החליט אלי לעבור את התהליך ולהתגייס לשלב ב'. את הטירונות עשה כנשוי פלוס שניים, נעדר מהבית משך שבועות רבים, סגר שבתות בבסיס ולא דרש כל הטבה בשל מעמדו כנשוי או כחרדי. בסיום השירות קיבל תעודת חוגר ואף נקרא למילואים. בהמשך התקבל לעבודה במשרד רואי חשבון מכובד. אשתו אף היא עובדת. בני משפחתו החרדית, קיוו כי לאחר שעשה את הצעד הנוגד את השקפת עולמם, לפחות יחיה ברמת חיים טובה ויהיה לו קל יותר. כשקיבל את הניקוד שלו, המשפחה הייתה בהלם. האם מדינת ישראל מעודדת את אזרחיה לשרת שירות צבאי או שמא מפתה אותם להשתמט? או מקסימום לשרת שירות אזרחי ותו לא.

חייל חרדי של חטיבת גולני. דובר צה"ל
חייל חרדי של חטיבת גולני/דובר צה"ל

מעיון קצר בנתוני משרד השיכון לנקודות זכאות בדיור, עולים הנתונים הבאים: שירות לאומי או שירות אזרחי של 12 חודשים ומעלה יזכו ב-10 נקודות. אישה ששירתה בשירות צבאי של 12 חודשים ומעלה תזוכה ב-10 נקודות. גבר ששירת שירות צבאי יקבל 10 נקודות עבור 18 חודשים לפחות.

אלי שעבר את שלב ב', שירת 16 חודשים, לפיכך הוא אינו זכאי לניקוד זכאות בדיור בשל שירותו הצבאי. בעיר החרדית בה הוא מתגורר, קיבל תגובות מגחכות ומשפילות, שהזכירו לו את תקופת קמפיין החרד"קים שאיים על חיילים חרדים. "נקודות לפי מספר ילדים, יש לכל חרדי מצוי. תלושי שכר של 110%, אפשר לפברק ואילו שירות צבאי, לא ניתן להמציא בשום אופן. יוצא אם כך שאתה, עם שירותך הצבאי, עומד באותו מקום שאנו עומדים בו, מבלי שהיינו יום אחד בצה"ל. מה יצא לך מזה?"

"אנו רוצים שוויון ואחדות בעם, וגם לקבל את מה שמגיע לנו", אומר מוטי. "חבל שהמדינה, במקום לחבק את החיילים המשרתים, במקום לבוא לקראתם ולסייע, מפקירה אותם דווקא בעניין הדיור שהוא לא פשוט כלל. איך יתכן שאדם ששירת 16 חודשים לא יקבל ניקוד, אך אדם ששירת 12 חודשים, יקבל 10 נקודות?"

מספר חברי כנסת מטעם הבית היהודי, השיבו לפנייתו של מוטי בלקוניות מתחמקת ואחרים לא טרחו להגיב. לחברי הכנסת החרדים לא פנה מסיבות מובנות. התקווה הגיעה אליו מצדו של ישראל פכטר, חבר מועצת העיר בית"ר ומראשי תנועת טוב, אשר שם לעצמו מטרה, בשם תנועה המסייעת לציבור החרדים העובדים, לסייע כפי יכולתו. "אף אחד לא מעוניין באמת בחרדים, אלא רק להתנגח בהם. מי שכן מנסה להיות בסדר, לבסוף משלם על כך מחיר, אז אנא אל תטיפו לנו מוסר", אומר פכטר בכאב.

למרות החששות: השבעת גדוד הנח"ל החרדי עברה בשלום. מור שאולי
למרות החששות: השבעת גדוד הנח"ל החרדי עברה בשלום/מור שאולי

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר:

הניקוד לדיור למשרתים בצבא ובשירות לאומי נקבע ככלל על פי הנחיות והתוויות הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג. משרדי הממשלה השתדלו לשמור, ככל הניתן, על מתווה ההמלצות. למרות שכאמור מדובר בהמלצות של וועדת טרכטנברג ולא בהחלטה של המשרד. דוח הוועדה יצא מתוך ראיה כי המציאות העובדתית מלמדת כי שירות צבאי מינימאלי עומד על 18 חודשים, בעוד שירות לאומי מינימאלי ומקובל עומד על שנה בלבד – ולא מתוך העדפה כזו או אחרת.


יש לכם חדשות בשבילנו? דווחו לנו

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully