וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר ארדן איים - ויקבל סמכויות ממשרד הביטחון

28.1.2014 / 22:20

ראש הממשלה יחליט בימים הקרובים אם לאשר את הצעת המועצה לביטחון לאומי, לפיה יורחבו תחומי האחריות של השר להגנת העורף. במוקד ההכרעה – מאבקי כוחות עם שר הביטחון יעלון

שר התקשורת וההגנה על העורף גלעד ארדן נכנס לישיבת סיעת הליכוד ביתנו. טלי מאייר
המאבק מול שר הביטחון גרם לו לאיים בפרישה מתפקידו. השר גלעד ארדן/טלי מאייר

המועצה לביטחון לאומי תגיש בימים הקרובים מסמך עמדה לראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא סמכויות המשרד להגנת העורף. ההערכה היא כי המועצה תתמוך בעמדתו של השר להגנת העורף, גלעד ארדן, שאיים בפרישה מתפקידו אם לא יועברו אליו סמכויות ממשרד הביטחון. המועצה צפויה להמליץ על העברת האחריות על התגוננות האזרחית לידי ארדן - לרבות הכשרת משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, רגולציה והפעלת צה"ל בסיוע לאזרחים, כולל מחלקת מיגון של פקע"ר, מחלקת אוכלוסייה והאחריות על טיפול בחומרים מסוכנים.

המועצה לביטחון לאומי התבקשה על ידי ראש הממשלה להציג מסמך עמדה בנוגע לאחריות הטיפול בעורף בחירום ובשגרה. בין השר ארדן לשר הביטחון משה (בוגי) יעלון מתנהל מאבק על הסמכויות של המשרד להגנת העורף וכן באשר לתקציב בסך מאות מיליוני שקלים. לאחר דיונים רבים והתחייבות שני הצדדים לפשרה, הוחלט כי בשבוע הבא יקיים ראש הממשלה דיון על בסיס מסמך עמדה של המועצה לביטחון לאומי, ובסופו יכריע בנושא.

גורמים במשרד ראש הממשלה מסרו כי בדיון האחרון שהתנהל בוועדה העליונה למשק לשעת חירום, טען נציג בכיר של פיקוד העורף כי רוב הרשויות מוכנות למלחמה (63% מהרשויות ברמת מוכנות גבוהה, 25% עשויות להתקשות ו-12% מהרשויות מתקשות – א"ב). הנתונים שהוצגו זכו לביקורת לפיה המציאות בשטח שונה לחלוטין. גורמים בדיון טענו כי בחינת הרשויות המקומיות מעלה כי רק כ-50 מתוך 257 רשויות מוכנות למלחמה ברמה טובה. המוכנות, טען אחד הגורמים, כוללת הכשרת מתנדבים, הקמת חמ"ל, סידור תכנית פעולה למצב חירום, יכולות לוגיסטיקה ושימור והכרה של קשר עם משרדי ממשלה וגופי הצלה וביטחון.

עוד בוואלה! חדשות:
בנט: אבותינו וצאצאינו לא יסלחו למי שיחלק את הארץ
משרד הביטחון למשפחת שרון: החזירו מסמכים סודיים
יעלון על איראן: "משטר משיחי-אפוקליפטי שיש לעצור"

הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ בהרמת כוסית בכפר הנופש בגבעת אולגה, 25 מרץ 2013. שלומי גבאי
תמך בהעברת סמכויות למשרד אזרחי, אך לבסוף חזר בו. הרמטכ"ל גנץ/שלומי גבאי

תקציב הוועדה העליונה למשק לשעת חירום הוא 1.8 מיליון שקלים לשנה, סכום שלטענת גורמי ביטחון אינו מספיק לצרכים בסיסיים למשך חודש. אחד מהם אף הסביר על חשיבות הוועדה וציין כי מטרתה היא "להכין את גופי התשתיות, משרדי הממשלה, המיגון, תכניות מחקר ותרחיש הייחוס למדינת ישראל, כפי שמתרגלים בתרגילי העורף הלאומיים".

לדברי גורם במשרד ראש הממשלה, הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ חשב בתחילת הקדנציה כי נכון להעביר סמכויות מפיקוד העורף למשרד אזרחי, אך לבסוף חזר בו. עוד טען הגורם כי ראש אגף התכנון, האלוף במיל' עידו נחושתן, הציג אחרי מלחמת לבנון השנייה את עמדת צה"ל באמצעות מסמך שקרא להעביר את האחריות על פיקוד העורף בתחום האזרחי לידי משרד אזרחי. בנוסף, קיימת גם החלטת ממשלה מ-1995 קוראת לקבוע בתוך 60 יום איך פקע"ר עובר למשרד לביטחון הפנים.

העברת הסמכויות תכלול גם את האחריות על גופי ההצלה, שיתאחדו תחת אחריות המשרד לביטחון הפנים, ותוך מספר שנים לאחר סיום הרגולציה תועבר הסמכות למשרד אזרחי אחד. שר הביטחון התנגד להעברת האחריות בחירום על גדודי פיקוד העורף. עוד תמליץ המועצה להעביר את "תקציב 16" להתגוננות אזרחית בסך 420 מיליוני השקלים ממשרד הביטחון לידי המשרד להגנת העורף. החלטת ראש הממשלה עשויה לסמן את סוף דרכו של ארדן כשר להגנת העורף או לקזז במעמדו הפוליטי של יעלון, שהתנגד עד כה להעברת סמכויות נרחבות.

בדובר צה"ל ולשכת שר הביטחון סירבו להגיב לידיעה.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully