וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק שליש ממבקשי המקלט שזומנו התייצבו במתקן חולות

63 מבקשי מקלט, רובם מתל אביב, זומנו להתייצב תוך 30 יום במתקן בנגב. אחד מה-19 שהופיעו: "נוסע לשם כי אין לי לאן ללכת". מאות אנשי רוח חתמו על עצומה לשינוי המדיניות

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: יאיר דניאל.

עשרות מבקשי מקלט זומנו להתייצב היום (ראשון) במתקן "חולות" בנגב, אך רק שליש מהם עשו זאת. בחודש שעבר, כשבוע לפני תחילת המחאה של מבקשי המקלט, זימנה רשות האוכלוסין וההגירה 63 מבקשי מקלט – 47 מהם מאזור תל אביב – להתייצב תוך 30 יום במתקן. זאת, במסגרת יישום החוק למניעת הסתננות, לפיו מבקשי המקלט יועברו מהערים למתקן השהייה פתוח. להסעה בתל אביב התייצבו רק 13 איש, ואילו מתוך 16 המזומנים מחוץ לתל אביב התייצבו באופן עצמאי שישה בלבד. כיום שוהים במתקן 303 מבקשי מקלט, כשהוא מסוגל לקלוט עד 1,100 בני אדם.

עוד על מבקשי המקלט השוהים בישראל:
שיא ביציאה מרצון: 600 מבקשי מקלט יעזבו החודש
אילו ארגונים מסייעים במימון מחאת מבקשי המקלט?
תודה שגרמתם לנו לאי-נוחות. דעה

מבקשי מקלט מאפריקה יוצאים במרוכז למתקן חולות שבנגב, אפריל 2014. יותם רונן
קיבלו 30 יום להתארגן למעבר. מבקשי המקלט שהתייצבו להסעה בתל אביב, הבוקר/יותם רונן

צדי, מבקש מקלט מסודאן השוהה בישראל כשש שנים, התייצב הבוקר בנקודת האיסוף בשכונת יד אליהו בתל אביב, משם יצא האוטובוס של רשות האוכלוסין וההגירה לדרום. "אני לא ממש יודע לאן אני נוסע היום", אמר. "אני מבין שבמדינה לא צריכים אותנו אז אני אסע לשם, כי אין לי לאן ללכת. אם צריך, אשאר שם גם 60 שנה עד שהעניינים בבית יסתדרו ונוכל לשוב לשם. לא הותירו לנו הרבה ברירות, כשעל הוויזה שלנו מצוין שעלינו לשהות שם. מה אעשה בתל אביב בלי בית ובלי עבודה?".

הבוקר ערכה הוועדה לענייני עובדים זרים של הכנסת סיור במתקן הכליאה. מפקד המתקן, גונדר-משנה אלברט אבוחצירא, עדכן את חברי הכנסת כי הם מקבלים 500 שקלים בחודש, וצורכיהם הבסיסיים מסופקים במקום. מבקשי המקלט יכולים לעבוד במתקן בעבור 20 שקלים בלבד ליום עבודה – דבר שמוביל לכך שרק 16 בוחרים לעבוד שם. בסיור התברר כי 284 בני אדם השוהים במתקן הגישו בקשת מקלט ורואיינו, אך עד כה נבדקו רק 17 בקשות.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מבקשי מקלט מאפריקה יוצאים במרוכז למתקן חולות שבנגב, אפריל 2014. יותם רונן
"מבין שבמדינה לא צריכים אותנו". יד אליהו, הבוקר/יותם רונן

"יזמתי את הביקור כדי לוודא שאם כבר מדיניות הממשלה היא לכלוא כאן מבקשי מקלט – מן הראוי שיהיו להם תנאים בסיסיים של בני אדם", אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ מיכל רוזין (מרצ). "קיבלנו עדויות על מחסור במזון, בתרופות, בביגוד חם ובפריטים נוספים, בהם נעליים, שראשי המתקן מודעים לו ולטענתם הוזמנו אך טרם הגיעו", הוסיפה.

"בורחים מסכנה גדולה ופוגשים אטימות"

בתוך כך, הבוקר העבירו כ-400 אנשי רוח ואקדמיה בכירים ממוסדות שונים בארץ מכתב לשר הפנים גדעון סער וליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, ובו קראו שלא לכלוא את מבקשי המקלט במתקן "חולות" ולנהוג בהם כמתחייב על פי אמנת הפליטים. בין החתומים על המכתב, הסופרים עמוס עוז וא.ב. יהושע, חוקר מדע המדינה פרופ' זאב שטרנהל, הסוציולוג חתן פרס ישראל פרופ' סמי סמוחה, חוקר השואה חתן פרס ישראל פרופ' יהודה באואר ועוד. הם מתחו ביקורת על מדיניות הממשלה כלפי מבקשי המקלט, שלטענתם מהווה "התעמרות בבני אדם הזכאים ליחס שונה לגמרי".

עוד טענו החתומים כי המדיניות הממשלתית הנוכחית אינה מתיישבת עם תביעות המשפט הבינלאומי, המשפט הישראלי והמוסר. "מוטלת על המדינה החובה לברר, בתוך זמן סביר, את בקשתם של מבקשי המקלט להכרה בהם כפליטים, ועליה לאפשר להם במהלך תקופת הבירור ליהנות מן החזקה שהם זכאים להכרה שכזו", כתבו. "משמעות הדבר, שאין לכלוא אותם, אין לנקוט כלפיהם צעדים פוגעניים אחרים, ויש לאפשר להם להתפרנס בכבוד. ההיסטוריה אמורה הייתה ללמד מה פירוש להיות מבקשי מקלט, הבורחים מסכנה גדולה ופוגשים אטימות, והיא מזהירה את כולנו מפני שנאת זרים", הוסיפו.

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

מבקשי מקלט מאפריקה יוצאים במרוכז למתקן חולות שבנגב, אפריל 2014. יותם רונן
303 מבקשי מקלט שוהים במתקן "חולות", המסוגל להכיל עד 1,100 בני אדם. מבקשי מקלט בדרך לדרום, היום/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully