וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי: "ישראל לא תיסוג אם תקבל עוד עזה בגדה"

25.1.2014 / 0:10

שר החוץ האמריקני התייחס לחששות הישראליים בנוגע להסדרי הביטחון מול הפלסטינים, ואמר כי הוא והנשיא אובמה מבינים ש"לא יהיה שלום ללא דאגה לביטחון ישראל"

ג'ון קרי. רויטרס
"אף אחד לא יכול להאשים אף מנהיג בישראל". קרי/רויטרס

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי אמר אמש (שישי) במסיבת עיתונאים בשוויץ כי "הסכם שלום יהפוך את ישראל לבטוחה יותר" וכי הוא והנשיא אובמה מבינים היטב ש"לא ייתכן שלום ללא דאגה לביטחונה של ישראל".

השר, המשתתף לצד שורת מנהיגים עולמיים בכנס הכלכלי בדאבוס, הוסיף ואמר כי ישראל תתקשה לעשות שלום עם הפלסטינים כל עוד היא לא תקבל ערבונות לכך שמדינה פלסטינית עצמאית לא תהווה בסיס לטרור ולמתקפות עליה. "הפלסטינים צריכים לדעת בסופו של יום, שהטריטוריה שלהם הולכת להיות חופשית מחיילים ישראלים, ושהכיבוש הזה נגמר", הבהיר קרי והדגיש: "אך הישראלים, בצדק, לא ייסוגו אלא אם ידעו שהגדה המערבית לא תהפוך לעזה. אף אחד לא יכול להאשים אף מנהיג בישראל על החשש מהמציאות הזו".

לדבריו, עבור כל הצדדים מדובר בעת קריטית. "השקענו כל כך הרבה זמן בלדבר על מה הצדדים עלולים להפסיד מכישלון השיחות, אבל אנחנו צריכים לזכור כמה הצדדים יכולים להרוויח מהשלום".

עוד על תהליך השלום:
נתניהו: "אין לי כוונה לעקור מביתו אף ישראלי"
"חוסר אמון מוחלט בין נתניהו לאבו מאזן"
שגריר האיחוד האירופי נועד עם ליברמן: "הזדמנות לשלום"

קרי אמנם הכריז על חודש אפריל כתאריך יעד להשגת הסכם המסגרת, אולם לפי רוב ההערכות – נדמה שהצדדים לא יעמדו בו. את מירב תשומת הלב תופס כעת מה שהאמריקנים מגדירים כמסגרת למו"מ הסופי. המטרה היא, לדבריו, "הכרה הדדית במדינה של העם הפלסטיני ובמדינת העם היהודי".

הוא התייחס להצעת הביטחון האמריקנית בבקעת הירדן ואמר: "נשתף פעולה עם ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית כדי ליצור את הגבול הבטוח ביותר בעולם". בסיום דבריו אמר קרי כי אחרי עשורים של סכסוך אלים, "אנחנו יודעים איך ייראה הפיתרון - השאלה היא איך מגיעים אליו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בוועידה הכלכלית בדאבוס, שוויץ .ינואר 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו בדאבוס/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

אתמול בבוקר נועד ראש הממשלה נתניהו עם השר קרי בשולי הפסגה והשניים דנו בהתקדמות המשא ומתן עם הפלסטינים. במסיבת העיתונאים שכינס ראש הממשלה הוא ציין כי קרי אינו מתכוון להציג לו ולאבו מאזן "הסכם מסגרת", אלא "מסגרת להמשך המשא ומתן". נתניהו התייחס גם לאיום החרם הכלכלי על ישראל ואמר: "אני דווקא רואה התעניינות עצומה של חברות בינלאומיות לבוא ולהשקיע בישראל".

אף שברור שישראלים רבים מעבר לקו הירוק יעזבו את בתיהם במקרה של הסכם שלום, אמר ראש הממשלה, במה שנראה כקריצה לימין: "אין לי כוונה לפנות או לעקור מביתו אף ישראלי".

נתניהו אמר דברים דומים לפני כמה שבועות בישיבת סיעת הליכוד, והוא דואג להבהיר את הנקודה הזו גם בשיחות סגורות. בשבוע שעבר אמר גורם אמריקני לוואלה! חדשות כי "נתניהו בהחלט מבין שישראל צריכה ללכת להסכם, אבל הוא לא רוצה להיות זה שבפועל יפנה עשרות אלפי מתנחלים מהגדה המערבית. מבחינתו, התסריט האופטימלי הוא הסכם מדורג, כאשר שלבי היישום הסופיים יתרחשו רק במשמרת של ראש הממשלה הבא".

(עדכון ראשון: 21:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully