וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-FBI הציע ל"מנהיג הכושי המסוכן": כדאי שתתאבד

מסמכי ארכיון מגלים את גודל החרדה בממשל מהשפעת הכומר שלחם למען זכויות האזרח. ראש ה-FBI הובר חשף שמרטין לותר קינג בגד באשתו ושלח לו פתק: "אתה גמור, יש רק דרך אחת לצאת מזה"

אנדרטת מרטין לותר קינג. וושינגטון הבירה, 20 בינואר 2014. GettyImages
קהל מבקר באנדרטת מרטין לותר קינג, אתמול בוושינגטון הבירה/GettyImages

מסמכים מארכיון ה-FBI מגלים כיצד הבולשת חדרה לחייו הפרטיים של מרטין לותר קינג, ואף ניסתה לשכנע אותו להתאבד. אמש (שני) ציינה ארצות הברית את "יום מרטין לותר קינג הבן", חג לאומי המצוין מדי שנה סמוך ליום הולדתו של הכומר שלחם למען זכויות השחורים ונרצח ב-1968.

המסמכים הקשורים לד"ר לותר חושפים את עומק החרדה שהייתה נטועה בלבו של מנהל ה-FBI, אדגר הובר, מהשפעתו של ד"ר קינג על החברה האמריקנית. במאמץ להוכיח שקינג פועל בשירות המפלגה הקומוניסטית, הובר הקצה משאבים אדירים כדי לעקוב אחרי המנהיג הפופולרי.

התובע הכללי באותם ימים, רוברט קנדי, אישר להובר לפרוץ למשרדו של קינג ולביתו, כדי להתקין אביזרי ציתות. ההאזנות לא גילו לחוקרים דבר על קשריו של קינג עם ברית המועצות, אך חשפו כי הוא בוגד ברעייתו.

הרישומים השונים מתארים כיצד הבולשת ניסתה לסכל את עבודתו של קינג. החשש מהשפעתו של קינג גבר במיוחד אחרי שנשא את נאום "יש לי חלום" בוושינגטון הבירה, במרץ 1963. באחד המסמכים הוא הוגדר לאחר מכן כ"מנהיג הכושי המסוכן והאפקטיבי ביותר במדינה".

רמת החרדה של הובר גברה עוד יותר ב-1964, אחרי שגילה כי קינג הוא החתן המיועד של פרס נובל לשלום. הוא הורה לסוכנים לשלוח לקינג פתק אנונימי, בו האשים אותו בניהול רומן מחוץ לנישואים, ורמז לו להתאבד:

"קינג, תביט פנימה: אתה יודע שאתה נוכל גמור ומעמדה אדירה על כולנו, הכושים. ללבנים בארץ הזאת יש מספיק נוכלים משלהם (...) נותרה לך רק עוד אפשרות אחת. אתה יודע במה מדובר. יש לך רק עוד 34 ימים (והמספר המדויק הזה נבחר במדויק, כי יש לו משמעות מעשית). אתה גמור. יש לך דרך אחת בלבד לצאת מזה. כדאי שתבחר בה לפני שתיחשף במלוא הרמאות המכוערת והמעוותת שלך בפני כל האומה".

המסמכים מתפרסמים כמה ימים אחרי שהנשיא ברק אובמה, שהגדיר לא אחת את ד"ר קינג כגיבור אישי שלו, שטח את מדיניות הריגול החדשה של ה-NSA. בנאומו, הכריז אובמה כי הסוכנות תידרש להשיג אישור מבתי המשפט לפני שתורשה לערוך ציתותים המוניים, וכי בכוונתו לצמצם את מספר האזרחים האמריקניים ששיחותיהם מנוטרות.

לקריאה נוספת:
ג'קי קנדי אחרי רצח בעלה הנשיא: "מרטין לותר קינג? איש נוראי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully