וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסטרונאוט ישראלי נוסף בדרך לחלל

21.1.2014 / 9:50

פרסום ראשון: כמעט 11 שנים לאחר מותו הטרגי של אילן רמון באסון המעבורת קולומביה, מתנהלים מגעים מתקדמים על שיגור אסטרונאוט כחול-לבן לתחנת החלל הבינלאומית

צילום: רויטרס, נאס"א; עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

בשורות טובות לקראת שבוע החלל הישראלי. לוואלה! חדשות נודע כי מתנהלים מגעים בין גורמים בישראל לבין גורמים בעולם, העשויים להבשיל לכדי שליחתו של אסטרונאוט ישראלי נוסף לחלל. לטענת גורם המצוי בפרטי המגעים, בתום מפגשים שהתקיימו לפני כמה חודשים בשולי כנס החלל העולמי בסין בין אנשי סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע לבין מקביליהם מכמה סוכנויות חלל המובילות בעולם, חלה התקדמות בנוגע לשיגור אסטרונאוט ישראלי לתחנת החלל הבינלאומית, כמעט 11 שנים אחרי אסון מעבורת החלל קולומביה, במסגרתו נהרג האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון.

וואלה! חדשות - הסיפורים החמים:
"הרג תעשייתי": ראיות מחרידות לפשעי מלחמה של אסד
האזינו לשיחה למוקד מד"א: "כל הבניין קרס"
שופט עליון: אל תיעלבו מהערות על גודל איבר המין

צפו במסר מתחנת החלל הבינלאומית:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עוד כמה שנים עד שיתאפשר לרכוש מקום גם לנציג כחול-לבן/מערכת וואלה!, צילום מסך

אולם, חרף ההתקדמות במגעים, ישנם כמה מכשולים אשר עלולים לעכב את שליחתו של אסטרונאוט ישראלי שני לחלל בזמן הקרוב. הראשון, קשור למורכבות הכרוכה ברכישת המקום ברכב השיגור לחלל. כיום, בכל אחד מרכבי השיגור המאוישים לתחנת החלל הבינלאומית קיימים רק שלושה מקומות פנויים לאסטרונאוטים. אולם סוכנות החלל האמריקנית (נאס"א), סוכנות החלל הרוסית, סוכנות החלל הסינית וסוכנות החלל האירופית רכשו את כל המקומות הפנויים לשנתיים הקרובות – מה שאומר כי יעברו עוד כמה שנים עד שיתאפשר לרכוש מקום גם לנציג כחול-לבן.

מכשול נוסף בדרך להגשמת החלום הישראלי, הוא תהליך האיתור הארוך של טייס מחיל האוויר אשר יתאים לשמש כאסטרונאוט. זאת ועוד, לאחר בחירתו של המיועד, הוא יידרש לעבור גם שנים לא מעטות של אימונים בטרם יהיה מספיק מיומן בכדי לטוס לחלל. ולבסוף, קיימת סוגיית המימון. כלומר, האם המדינה תקצה כמות משאבים נאותה, אשר תאפשר את התגשמות תהליך ההכשרה הארוך והמפרך של האסטרונאוט.

אילן רמון במרכז החלל בקייפ קנברל, פלורידה, 2002. AP
בקרוב נזכה לראות אסטרונאוט ישראלי נוסף? אילן רמון/AP

המשא ומתן בנוגע לשליחת אסטרונאוט ישראלי נוסף לחלל מתנהל זה כמה שנים. לבד מההתקדמות שהושגה לאחרונה במהלך הפגישות בסין, גורמים מדיניים וביטחוניים מישראל גיששו בשנים האחרונות מול הגורמים המקבילים להם בפנטגון ובסוכנות החלל האמריקנית לגבי האפשרות של צירוף אסטרונאוט ישראלי נוסף לחלל - למרות האירוע הטרגי בו היה מעורב אילן רמון בחודש פברואר 2003.

גורם בכיר במשרד הביטחון התבטא בנושא לפני כשנה ואמר כי ישראל בשלה לקבל על עצמה לצרף אסטרונאוט ישראלי נוסף לתכנית הבינלאומית. אולם, זמן קצר לאחר מכן התקבלה החלטה בארצות הברית לצמצם את שיגור המעבורות המאוישות לחלל.

יצוין, כי ישראל עושה מאמצים כבירים להצטרף למשפחת המדינות המובילות בעולם בתחום החלל, ולא רק בכל הנוגע למאמצים לצרף אסטרונאוט לתחנת החלל הבינלאומית. לפני כשנה הוחלט בפדרציה הבינלאומית לאסטרונאוטיקה (IAF) שישראל תארח את כנוס החלל העולמי בשנת 2015. ישראל גברה על מדינות אחרות אשר ביקשו לארח את הכנס היוקרתי, ולטענת גורם בסוכנות החלל הישראלית קיומו בארץ יציב את ישראל בין שמונה המדינות המובילות בעולם בתחום החלל. בתוך כך, יציינו כאמור משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל וסוכנות החלל הישראלית ב-26 בינואר את שבוע החלל, ויקיימו עשרות פעילויות ומיצגים ברחבי הארץ.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully