וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אוהב הארץ": מת מייסד החברה להגנת הטבע, עזריה אלון

19.1.2014 / 18:16

אלון, חתן פרס ישראל וממובילי המאבקים הסביבתיים בארץ, הלך לעולמו בביתו בגיל 95. "הסתכלו עלינו כאל משוגעים, טיפשים ומצחיקים", סיפר לאחרונה על היחס שקיבל בתחילת הדרך

זוכה פרס ישראל, עזריה אלון, ממייסדי ומקימי החברה להגנת הטבע הלך הבוקר לעולמו (ארכיון 2013). דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע,
"אלון השפיע רבות על אהבת הארץ - בהוראה, כמורה דרך ומדריך לידיעת הארץ"/דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

עזריה אלון, אחד ממייסדי החברה להגנת הטבע וחתן פרס ישראל, הלך הבוקר (ראשון) לעולמו בביתו שבקיבוץ בית השיטה והוא בן 95. מקורביו סיפרו כי בשבועות האחרונים חלה הידרדרות במצבו הבריאותי, ומשהבין כי מצבו קריטי, ביקש לסיים את חייו בביתו בקיבוץ שבו היה חבר 75 שנים, אל מול נופי הגלבוע שאהב.

אלון היה מעמודי התווך החשובים והמרכזיים בשמירת הטבע והסביבה בישראל. יחד עם חברו למכון הביולוגי, פרופ' אמוץ זהבי, הוביל בשנת 1952 את המאבק הסביבתי הראשון בתולדות המדינה לעצירת ייבושה של ימת החולה. המאבק נכשל, אולם הוביל בסופו של דבר להקמת החברה להגנת הטבע, הגוף הסביבתי הראשון והגדול ביותר בישראל, ב-1953. ברבות השנים הוביל אלון את המאבק להכרזת שמורת הטבע הראשונה בישראל, שמורת החולה, ולהקמת רשות הטבע והגנים. בשנת 1959 החל להגיש את תכנית הרדיו "נוף ארצנו" בקול ישראל. הוא המשיך להגיש את התכנית עד ימיו האחרונים, ועל כך נכנס לספר השיאים של גינס כמגיש הוותיק ביותר של תכנית רדיו. אלון היה הזוכה הראשון בפרס רשות השידור, בשנת 1966, על תכניתו.

לקריאה נוספת בוואלה! חדשות:
יש עתיד סירבה להעסקה ישירה במגזר הציבורי
קצינים בכירים לנו במלונות על חשבון צה"ל ללא היתר
בשל הסרת האיום הסורי: חלוקת ערכות המגן תופסק

"כולם הסתכלו עלינו כאל משוגעים, טיפשים ומצחיקים", סיפר בראיון שהעניק חודשים ספורים לפני מותו, על הדרישה להקים גוף ממשלתי שיהיה אמון על שמירת החי והצומח ועל הכרזת שמורות טבע בשטחים נוספים. "אילולא היינו מתחילים בזה, איש לא היה עושה זאת. בכל זאת יזמנו את הקמת רשות שמורות הטבע. כשאני התחלתי לדבר על הפיכת הכרמל לגן לאומי, המקום היה מיועד להקמת שיכונים עם כבישים שאיימו להחריב את היערות!", שחזר בשעתו. "מנענו הקמה של בתי זיקוק באילת, קמפיין ההגנה על פרחי ארצנו הצליח מאוד ואפילו נעמי שמר נענתה לבקשתי לשנות שורה בשיר 'הטיול הקטן', שהיא כתבה באותה שנה (1964, ע.ח). היא שינתה את המשפט 'אלף רקפות כל אחד קטף' ל'אלף רקפות כל אחד ספר'. הארגון שעם היווסדו מנה עשרות חברים בלבד, מונה היום כבר רבבות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שיקולים הנוגעים לנוף, החי, הצומח והמורשת לא מעניינים בעלי הון". הגלבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

עד ימיו האחרונים היה אלון פעיל במאבקים סביבתיים רבים, והביע פסימיות לנוכח לחצי הפיתוח הגוברים על השטחים הפתוחים בישראל. "המודעות הציבורית הלכה וגדלה. אבל איפה? בציבור. כשזה מגיע למקבלי ההחלטות או לבעלי הון וכספים - השיקולים הסביבתיים נעלמים", אמר בעצב. לדבריו, "למרות שיש חלופות מועדפות שממזערות את הפגיעה בערכי הטבע, שיקולים הנוגעים לעולם הנוף, החי, הצומח והמורשת פשוט לא מעניינים אותם".

במהלך העשורים הארוכים שבהם המשיך להקדיש את חייו לשמירת הטבע בישראל, חיבר אלון עשרות ספרים בנושא טבע וידיעת הארץ, ביניהם גם ספרי ילדים. אלה קירבו את הקוראים הצעירים לטבע ולשמירתו. כמו כן, ערך את המדריך לציפורי ארצנו והיה העורך הראשי של האנציקלופדיה של החי והצומח בישראל. לאורך השנים זכה בפרסים רבים כהוקרה על פועלו ותרומתו למען שמירת הטבע בישראל, בהם פרס צימרמן לאיכות הסביבה (1977), פרס ישראל ביחד עם החברה להגנת הטבע (1980), פרס יו"ר הכנסת לאיכות החיים והסביבה (1984), תואר ד"ר לשם כבוד מטעם מכון ויצמן (1991), פרס יגאל אלון למעשה מופת חלוצי (1994), אות מפעל חיים להגנה על הסביבה מטעם המשרד להגנת הסביבה (2008), פרס הרצל (2010) ופרס ישראל למפעל חיים, על תרומה מיוחדת לקהילה ולחברה (2012).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נעמי שמר שינתה את השורה בשיר 'הטיול הקטן' - ל'אלף רקפות כל אחד ספר"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"עזריה אלון הוא דמותה של מדינת ישראל ודמותה של מדינת ישראל היא עזריה אלון", ספד לו הבוקר מנכ"ל החברה להגנת הטבע קושה פקמן. "קשה לדמיין איך ארץ ישראל ונופיה היו נראים לולא העשייה הרבה של אלון, ההישגים שלו ותרומתו לאורך עשרות השנים בהן היה פעיל - מימיו כבחור צעיר במאבק סביב ייבוש החולה ועד לימים האחרונים, בהם לקח חלק במספר מאבקים סביבתיים. אלון היה דוגמה ומופת לאהבת הארץ, הוא חינך ולימד דורות רבים, הפיץ לציבור את הידע העצום שלו והשתתף באינספור מאבקים סביבתיים, למען הטבע והציבור. הטבע בישראל איבד היום את גדול תומכיו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע גם הוא צער על מותו של אלון. "כמו רבים בעם, גדלתי על הפינות הנפלאות של עזריה אלון ברדיו, בהן תיאר את פינות החן של ארצנו, על החי והצומח בהן. קראתי את ספריו ומאמריו, דבריו היו תמיד בהירים ומלאי תוכן וידע. עזריה היה בן למשפחה ציונית וישראלית שורשית. הוא נולד באוקראינה, עלה לישראל והתיישב בעמק יזרעאל ובהמשך בבית השיטה. הוא היה ממייסדי החברה להגנת הטבע וחתן פרס ישראל והיווה סמל לאהבת הטבע והסביבה. עזריה אלון השפיע רבות על אהבת הארץ - בהוראה, כמורה דרך ומדריך לידיעת הארץ. בשם הממשלה והעם בישראל אני שולח תנחומים לבני משפחתו".

אלון הותיר אחריו אישה, ארבעה ילדים, נכדים ונינים. הלווייתו תתקיים ביום שלישי בשעה 15:00 בבית העלמין בקיבוצו בית השיטה.

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully