וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משב רוחות הצדק" של האישה החזקה באיראן לא מספיק

מעצומה אבתקאר רגילה להיות דמות נשית פורצת דרך, לאחר שהייתה הראשונה בתפקיד סגנית הנשיא במדינה האיסלאמית. היא הוזמנה לשאת את דרשת יום השישי של טהראן - אך נאלצה לבטל

מעצומה אבתקאר, סגנית נשיא איראן לענייני איכות הסביבה. מתוך טוויטר, צילום מסך
גם השמרנים לא היו יכולים להתעלם מאישה רפורמיסטית שתהיה בקדמת הבמה. אבתקאר/צילום מסך, מתוך טוויטר

תחת הכותרת "משב חסר תקדים של רוחות הצדק", סיפר אתמול (חמישי) העיתון האיראני 'ארמאן' על האישה הראשונה בהיסטוריה של המדינה שתנאם בדרשת יום השישי המסורתית של העיר טהראן. "מעצומה אבתקאר תישא דברים קודם לדרשות יום השישי השבוע", כך כתב העיתון, שפרסם את הסיפור בכותרתו הראשית.

אבתקאר, בת 53, רגילה להיות דמות נשית פורצת דרך, שכן הייתה גם האישה הראשונה באיראן ששימשה כסגנית הנשיא בתקופת נשיאותו של מוחמד חאתמי. עוד לפני כן הייתה אבתקאר בין הסטודנטים שהשתלטו על השגרירות האמריקנית בטהראן, והייתה הדוברת שלהם (דמות שמופיעה גם בסרט 'ארגו' – מח"ה). כיום, משמשת אבתקאר באותו התפקיד שבו שימשה בממשלתו של חאתמי, והיא סגניתו של הנשיא רוחאני לענייני איכות הסביבה.

עוד מהנעשה באיראן:
גייטס: הזהרתי את אובמה שנתניהו יתקוף לבד באיראן
"מהנדס אמריקני ניסה להבריח לאיראן תכניות ה-F-35"
הסכם הגרעין האירני: ארה"ב "מודאגת מהעסקה הרוסית"

"זו הפעם הראשונה שאישה רפורמיסטית, מראשי המחנה הרפורמיסטי, תישא דברים קודם לדרשת יום השישי", נכתב בעיתון "ארמאן". על פי הדיווח, גם המדיה השמרנית יותר באיראן לא יכולה הייתה להתעלם מכך שאישה מן המחנה הרפורמיסטי תיקח חלק פעיל בקדמת הבמה, באירוע השבועי שכולו מנוהל בידי גברים.

העיתון גם מביא דברים שאמר לפני כחודש איש הדת יאדאללה שירמרדי, המשמש אחראי על נושאי דרשות יום השישי בטהראן. לדברי שירמרדי, אין חשיבות מבחינתו לזהות הפוליטית או המגדרית של הדוברים על במת הדרשה, ובלבד שיהיו בעלי זיקה לערכי המהפכה האסלאמית. "אנו מזמינים לשאת דברים כאלו שיש להם מה לומר. אין חשיבות לקבוצה אליה משתייך הדובר, אך חשוב שיהיה בעל זיקה לחוקה האסלאמית, לחומייני ולמנהיג העליון", אמר שירמרדי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אין חשיבות למגדר, אך חשוב שהדובר יהיה בעל זיקה לחוקה האיסלאמית". נשיא איראן רוחאני בכינוס רשמי, השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

באופן מסורתי, דרשות יום השישי, ובמיוחד בעיר טהראן, משמשות כר פורה לדרשות פוליטיות עסיסיות ומשתלחות של אנשי דת שמרניים ברפובליקה האסלאמית. בין היתר, אחדים מאנשי הדת הבולטים ביותר שנושאים דרשות אלה הם: אחמד חאתמי (שמרן, המפורסם בשל פניו הזועפות), אחמד גנתי (שמרן, ראש מועצת שומרי החוקה) וכאזם צדיקי (שמרן, מוכר כאחד מיריביו של הנשיא הקודם אחמדינג'אד). מלבד זאת, מעלים הדורשים השונים גם נושאים אקטואליים שונים בפני הקהל שמגיע לדרשות. כך, הנושא שנבחר ליום שישי הקרוב ושעליו אמורה הייתה לדבר אבתקאר הוא עניין איכות הסביבה וזיהום האוויר הבעייתי של העיר טהראן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"חשה ברע בעקבות עבודה מאומצת"

אולם, היום התברר שבאיראן עדיין לא מוכנים לשינוי הסמלי מרחיק הלכת שבמסגרתו תישא אישה דברים בדרשת יום השישי. לאחר פרסומים בדבר ביטול הנאום ולאחר מכן פרסומים בהם נכתב כי אבתקאר בכל זאת תישא דברים, הודיעו הבוקר מארגני דרשות יום השישי בטהראן כי אבתקאר לא תדבר לבסוף בדרשה מפני שהיא "חשה ברע בעקבות עבודה מאומצת". במקומה של אבתקאר, כך על פי סוכנויות הידיעות באיראן עלה לבמה מנכ"ל המשרד לענייני איכות הסביבה שבין היתר טען כי בשנה האחרונה היו רק שלושה ימים של אוויר נקי בטהראן.

אבתקאר, שמנהלת גם בלוג פעיל בנושאים אלה השיבה השבוע לביקורת שעלתה ממכתב פתוח ששלח לה מוחמד-עלי אבטחי, רפורמיסט שהיה אחד מסגני הנשיא לשעבר חאתמי. במכתב מבקר אבטחי את חברי ממשלתו של רוחאני ובמיוחד את אבתקאר, אליה הוא ממען את המכתב, על הדממה היחסית שהטילו על עצמם חברי הממשלה החדשה בחודשים האחרונים, בניגוד לקולות הביקורת שהשמיעו בזמן כהונתה של ממשלת אחמדינג'אד.

"האופן שבו נעלמתם לאחר שהגעתם לשלטון וההיעדרות שלכם מאמצעי התקשורת, אלו דברים שליליים", כשבנוסף הוא מעביר ביקורת על האווירה המזוהמת תרתי-משמע שנוצרה בתקופה האחרונה, הן האווירה הציבורית והן מזג האוויר המזוהם בבירה טהראן. תגובתה של אבתקאר לא איחרה לבוא והיא רשמה בבלוג שלה: "מר אבטחי היקר, אני זמינה תמיד וקולך הגיע לאוזני... זיהום האוויר לא נוצר בן-לילה ולא ייפתר בן-לילה", רשמה והוסיפה כי זיהום האוויר עליו דיבר נמצא בטיפול כבר שנים והוא נובע מהדלק הלא-איכותי שבשימוש במדינה.

תלמידות איראניות. AP
אבתקאר איננה חוששת לעמוד מול המוסכמות החברתיות, במדינה בה זכויות נשים אינן דבר שכיח. תלמידות בטהראן/AP

כאמור, הדרשה שביקשה אבתקאר לשאת היום עמדה לעסוק במצב זיהום האוויר השלילי שממנו סובלים תושבי העיר טהראן, נושא שאכן הושמע בדבריו של מנכ"ל משרדה. אבתקאר רשמה השבוע בבלוג שלה בהקשר לתשובה שנתנה לאבטחי כי היא מבטיחה לו ולאיראנים כולם כי היא תשתמש בכל היכולות של הפרט ושל הכלל באיראן כדי לפתור את בעיית זיהום האוויר.

התגובה מעידה על כך שגם במדינה כמו איראן שבה זכויות אדם ובמיוחד זכויותיהן של נשים אינן דבר שכיח, אבתקאר איננה חוששת לחרוג ולעמוד מול המוסכמות החברתיות. לכן נראה שגם בהקשר לביטולה או דחייתה של הדרשה שעמדה לשאת, תגובתה של אבתקאר לא תאחר לבוא.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully