וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גייטס: הזהרתי את אובמה שנתניהו יתקוף לבד באיראן

ספרו של שר ההגנה לשעבר ממשיך לספק כותרות: בפגישה מתוחה ב-2010, הזהיר גייטס את אובמה כי ייתכן שארה"ב תיאלץ להיגרר למלחמה. קלינטון הציעה: אולי ישראל תתקוף עבורנו?

בנימין נתניהו ומזכירת המדינה הילרי קלינטון. ירושלים, יולי 2012. AP
שרת החוץ הציעה לתת "אור ירוק" לתקיפה אך ההצעה נפלה. קלינטון בירושלים ב-2013/AP

פרקים חדשים המתפרסמים מתוך ספרו האוטוביוגרפי של רוברט גייטס, שר ההגנה לשעבר בממשל אובמה, חושפים עד כמה עמוק היה החשש בוושינגטון בתקופתו מפני תקיפה ישראלית באיראן.

גייטס, איש המפלגה הרפובליקנית, שירת כשר ההגנה הראשון של הנשיא ברק אובמה, וכיהן בתפקיד ארבע שנים וחצי, מהם שנתיים בימי אובמה. הוא פרש ביולי 2011. בספרו Duty ("חובה"), מספר גייטס כי בכירים בממשל חששו שראש הממשלה, בנימין נתניהו, יורה על תקיפה צבאית נגד מתקפי הגרעין באיראן, מבלי לשתף את ארה"ב בתכניתו.

לפי אחד הפרקים המתפרסם באתר האינטרנט של מגזין "טיים", שר ההגנה לשעבר ייעץ לאובמה כי "צריך להתכונן לאפשרות של תקיפה ישראלית - ותגובה איראנית". גייטס מתייחס לראשית שנת 2010, כשהמתיחות בין ישראל וארה"ב ובין איראן הייתה בשיאה. כמה חודשים לפני כן דחתה איראן הצעה בינלאומית לפרק את מאגרי האורניום המועשר שלה. דפי העיתונים באיראן ובישראל נמלאו אז בדיווחים מרומזים על הכנות לתקיפה מצד שתי המדינות.

בספר מתוארת פגישה שנערכה בחדר הסגלגל שבבית הלבן בחודש ינואר 2010, בה גייטס אמר לאובמה כי "צריך לשקול את ההשלכות של תקיפה ישראלית (ללא אזהרה מראש)", ואמר לו שיש לקחת בחשבון אפשרות שוושינגטון תאלץ לסייע לישראל מול מתקפת-נגד איראנית.

שר ההגנה רוברט גייטס עם הנשיא ברק אובמה. מרץ 2010. GettyImages
השר גייטס והנשיא אובמה ב-2010/GettyImages

במקביל, מציין ה"טיים", שרץ החוץ דאז, הילרי קלינטון, התייעצה עם בכירים בממשל כדי לשקול אפשרות אחרת: האם במקום לנסות לשכנע את נתניהו להימנע מתקיפה, יש דווקא להעניק לו "אור ירוק" למבצע צבאי שכזה, כדי להשמיד את מתקני הגרעין האיראניים עבור ארה"ב. עם זאת, הרעיון, שהועלה במסגרת מבחר אפשרויות פעולה, לא צבר תאוצה, ונזנח.

גייטס עורך בימים אלה מסע קידום מכירות לספרו. האוטוביוגרפיה מעוררת סערה מאז שחלקים ממנה החלו להתפרסם בתקשורת, ונכללת בה גם ביקורת קשה על הנשיא אובמה ועל סגנו ג'ו ביידן. באחד הפרקים, כתב גייטס על פגישתו הראשונה עם נתניהו, שהתרחשה כאשר עדיין שימש כיועצו הבכיר של הנשיא ג'ורג' וו. בוש. נתניהו היה אז סגן שר החוץ. "נפגעתי מהביקורת שלו כלפי מדיניותה של ארה"ב, שלא לציין את השחצנות והיומרות המוגזמות שלו", כתב גייטס, "אמרתי שאסור לתת לביבי להיות שוב בשטח הבית הלבן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully