וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם הגרעין האירני: ארה"ב "מודאגת מהעסקה הרוסית"

14.1.2014 / 2:30

בבית הלבן הביעו דאגה לגבי החלפת סחורות תמורת נפט - אשר לא תואמת את פרטי הסכם הביניים. הדיונים על הסכם הקבע צפויים להיפתח בפברואר, והצדדים מנסים לשמור על אופטימיות

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסוטק

הבית הלבן "מודאג לגבי הדיווחים" בנוגע לעסקת הנפט הנרקמת בין רוסיה לאיראן – כך מסרה אמש (שני) דוברת המועצה האמריקנית לביטחון לאומי, קייטלין היידן. לפי הדיווחים, איראן ורוסיה מנהלות מגעים לקראת עסקה במסגרתה יוחלפו בין המדינות סחורות ונפט בשווי 1.5 מיליארד דולרים על בסיס חודשי. במסגרת העסקה, צפויה רוסיה לרכוש כ-500 אלף חביות נפט ביום מאיראן.

"אנו מודאגים לגבי הדיווחים, ושר החוץ קרי הביע את החשש האמריקני בפני שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב", הוסיפה הדוברת. "אם תתברר כנכונה, עסקה כזו תעורר דאגה רצינית, מאחר והיא אינה תואמת את התנאים שהוסכמו בין המעצמות לאיראן, ועלולה להוביל לסנקציות מצד ארצות הברית", אמרה היידן.

עוד על שיחות הגרעין:
בשבוע הבא: איראן תחל לחסל אורניום מועשר ברמה גבוהה
איראן: פתרנו המחלוקות על יישומו של הסכם הגרעין
התרגיל הרוסי שיאפשר לאיראן לחמוק מהסנקציות

שר החוץ של איראן ג'וואד זריף. טהראן, דצמבר 2013. AP
אשטון קיבלה את הזמנתו - ותבקר בטהראן. שר החוץ האיראני/AP

בתוך כך, גורם דיפלומטי מסר אתמול כי השיחות בין איראן והמעצמות במטרה להגיע להסכם סופי יחלו בחודש פברואר, זמן קצר לאחר כניסתו לתוקף של הסכם הביניים שנחתם ב-24 בנובמבר וייכנס לתוקפו ב-20 בינואר. במהלך השיחות, בהובלת שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, ינסו הצדדים להתמודד עם האתגרים שבהגדרת טווח פעולה גרעיני מצד איראן שיהיה מקובל על המעצמות, ויבטיח שלא מתקיים ברפובליקה האיסאלמית פיתוח גרעין למטרות צבאיות.

הגורם מסר כי בדומה לסבב השיחות הקודם, יהיה מעורב בשיחות לקראת הסכם סופי, שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף. "זה לא יקרה בינואר בגלל השנה הסינית החדשה, אבל מאוד סביר שהשיחות ייפתחו בפברואר", הוסיף. עם זאת, הצדדים כבר מתכוננים לשיחות, ואתמול הכריזה אשטון כי תקבל את הזמנת שר החוץ האיראני ותבקר בטהראן במהלך השבועות הקרובים.

זריף הגדיר את הסכם הביניים "תחילתה של דרך ארוכה וקשה". "קיים חוסר אמון חמור בין איראן והמערב", אמר שר החוץ האיראני במסיבת עיתונאים שערך אתמול בעת ביקורו בלבנון. הוא צפוי להיפגש עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בהמשך השבוע, כך לפי בכירים בממשל הרוסי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"הזמן לתת סיכוי לדיפלומטיה"

הסכם הביניים קובע כי איראן תקפיא את פעילויותיה הגרעיניות הרגישות, בהן העשרה ברמה גבוהה, ותקבל בתמורה הקלה בסנקציות בשווי שבעה מיליארד דולרים. הוטל על הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לפקח על ביצוע ההסכם מצד איראן, והיא הקימה לצורך כך משרד זמני במדינה.

בתוך כך, אובמה הכריז שלשום כי מדינתו ומדינות נוספות יחלו להעניק לאיראן "הקלה צנועה" בסנקציות הכלכליות – כל עוד איראן תמלא את חלקה בהסכם. אובמה הוסיף כי העסקה היא "הפעם הראשונה זה עשור" בה איראן הסכימה לעצור את תכנית הגרעין שלה. "התקדמות קונקרטית נעשתה עם ההסכם הנוכחי", מסר אובמה. "אין לי ספק שיהיה קשה להגיע להסכם קבע, אבל למען הביטחון הלאומי שלנו, ושלום וביטחון בעולם, זה הזמן לתת לדיפלומטיה סיכוי להצליח".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי הגדיר אף הוא את השלב הבא בשיחות מול איראן מורכב ביותר. "השיחות יהיו קשות מאוד", אמר קרי במהלך מסיבת עיתונאים בפריז, שם השתתף בפסגת שרי החוץ של הליגה הערבית.

הלחץ על אובמה מגיע דווקא מבית הנבחרים – שם צפוי לעלות להצבעה חוק שיטיל עיצומים נוספים על מכסת ייצוא הנפט של איראן. 59 סנאטורים, מהם 16 דמוקרטים, מתוך מאה בסך הכול, חתמו על הצעת החוק, שהוגדרה "פוליסת ביטוח" שתכריח את איראן לציית להסכם. אובמה הכריז כי הוא יטיל וטו על הצעת החוק, אם הקונגרס יעביר אותה במהלך המשא ומתן, אך הדגיש כי ארה"ב תהיה מוכנה להגביר את הסנקציות אם איראן לא תעמוד בפרטי ההסכם. "הטלת סנקציות נוספות כעת רק תסכן את מאמצינו לפתור את הסוגיה בדרכי שלום", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully