וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסיר לא הבין עברית - ולכן לא נכנס לתכנית שיקום

15.1.2014 / 16:50

אסיר דובר ערבית ביקש להכניס מטפל חיצוני כדי להתחיל בשיקום, אך סורב, כי "לא לקח אחריות על מעשיו". בעקבות עתירה, נקבע כי הוא לא הבין את הראיון - וההנחיה שונתה

בית המשפט לעניינים מנהליים הורה היום (רביעי) לשירות בתי הסוהר להכניס מטפל חיצוני כדי לאפשר לאסיר דובר ערבית המרצה עונש מאסר של כשנה וחצי להיכנס לתכנית שיקום. זאת, לאחר שבקשתו נדחתה בעבר על ידי הרשות לשיקום האסיר, כיוון שבראיון שנערך עמו הוא לא לקח אחריות מלאה על מעשיו. עם זאת, התברר כי הראיון נערך בעברית ללא מתורגמן וכמי שלא מכיר את השפה העברית על בוריה, הוא לא הבין את הנאמר במהלך הדיון.

בעקבות העתירה, שהוגשה על ידי עו"ד הילה נאווי, השופט שדן בתיק החליט לחייב הכנסת מטפל חיצוני, במטרה להכין טיפול שיקומי לקראת הדיון בעניינו של האסיר בוועדת השחרורים. האסיר החל לרצות את עונשו בגין פריצה וגניבת כלי רכב בחודש דצמבר בשנה שעברה והוא צפוי לסיימה בחודש מאי.

עוד בוואלה! חדשות:
נאשם בהריגת החייל איציק מור זוכה; קטטה אלימה פרצה באולם
הפגנת מבקשות המקלט: "באנו לישראל כי רצינו לחיות"
חשד לחיסול: מת מפצעיו הצעיר שנורה בתל אביב

שירות בתי הסוהר פרסם הוראת שעה בחודש אוקטובר האחרון, האוסרת על הכנסת מטפלים פרטיים אלא במקרים חריגים. נציג שב"ס בדיון טען: "כבר בחודש ספטמבר הוצע לעותר להשתלב בלימודי עברית. אם היה לוקח את הכלי הזה ולומד עברית, הוא היה במקום אחר. מדובר במספר חודשים מספקים כדי שישתלב בפרויקט".

עו"ד נאווי מסרה כי רק לאחר שהוגשה העתירה הוסדר נושא המתורגמן. לאור העובדה כי מדובר באסיר שתקופת המאסר שלו קצרה מאוד, התנגדה נאווי לדחות את הדיון בעניינו. הוא צפוי לעמוד בפני ועדת השחרורים מחר, ובעקבות החלטת בית המשפט, שתאפשר לו לקבל חופשות ולהיכנס לתכנית שיקום, הוא עשוי לקבל קיצור של שליש מעונשו.

"שב"ס לא מיהר לטפל בהוראת ועדת השחרורים בדבר תיאום מפגש עם נציג דובר ערבית, חרף פניות חוזרות ונשנות מצדי", אמרה עו"ד נאווי. "תיאום מפגש כזה בעקבות הגשת עתירה ביום הדיון מהווה לעג לרש ואינה מכבדת את הגורמים המעורבים". היא הביעה שביעות רצון מהחלטת בית המשפט, וטענה כי היא "מעבירה מסר חד משמעי לשב"ס, בדבר החובה למלא הוראת כל ערכאה שיפוטית באשר היא באופן המכבד את זכויות האסיר, ובראשן הזכות לחירות ולהליך הוגן".

"פגיעה משמעותית בזכויות האסירים"

לצד עתירה זו, התקבלה היום עתירה עקרונית שהוגשה על ידי קבוצת עורכי דין, בהם עו"ד נאווי, נגד הוראת השעה של השב"ס האוסרת על כניסת מטפלים פרטיים. לדברי נאווי, מטפלים פרטיים הוכנסו לבתי הכלא כל הזמן, והשינוי פוגע באופן משמעותי בזכויות האסירים. הכנסת מטפלים נוגעת לאישור חופשות, חוות דעת מקצועית לקראת דיונים בבית משפט, תכניות שיקום ודיונים בוועדת השחרורים.

לדברי שב"ס, הוראת השעה הוצאה מאחר שבמקרים מסוימים, המטפלים ניצלו לרעה את אפשרותם להיכנס בין כותלי הכלא. עוד נאמר על ידי נציג שב"ס בדיון בעתירה העקרונית כי הוראה זו מסייעת לשוויון בין האסירים ומסיימת את תופעת האפליה, המאפשרת רק לאסיר בעל אמצעים להשיג מטפל פרטי.

"לא יעלה על הדעת כי אסיר לא יורשה להציג חוות דעת נוספת אודות אישיותו בוועדת השחרורים, כשם שאזרח מן המניין זכאי להציג חוות דעת מטעמו בבתי המשפט", טענה נאווי. "כולי תקווה כי הנחיה זו תעבור מן העולם".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully