וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוחות הרשות עצרו מכונית תופת בדרכה לישראל

15.1.2014 / 7:20

מנגנוני הביטחון מנעו בשבוע שעבר שני ניסיונות של חמאס לבצע פיגוע בתוך הקו הירוק: מכונית ובתוכה מטענים שמקורה בחברון וחוליה שתכננה לגע בישראל מבית לחם

שוטרים פלסטינים בא-ראם. רויטרס
למרות המשבר, הצליחו לסכל פיגועים. אנשי ביטחון פלסטינים/רויטרס

כוחות הביטחון הפלסטינים הצליחו בשבוע שעבר לסכל שני ניסיונות להוציא לפועל פיגועים בתוך שטח ישראל - כך מסרו מקורות בצד הפלסטיני לוואלה! חדשות. לדברים אף ניתן אישור על ידי גורמי ביטחון ישראלים. לטענת הפלסטינים, מנגנוני הביטחון של הרשות, בראשות הביטחון המסכל, עצרו שתי חוליות של חמאס שתכננו להחדיר מטעני נפץ לתוך שטח ישראל. אחת החוליות נעצרה בבית לחם עוד לפני שהצטיידה במטען חבלה. החוליה השנייה, שמקורה בחברון, נעצרה עם מטענים בתוך מכונית שיועדה להיכנס לישראל ולהתפוצץ שם.

בשנים האחרונות הצליחו המנגנונים הפלסטינים לסכל כמה פיגועים נגד מטרות ישראליות, ובכלל זה גם פיגועי חטיפה. על רקע גל הסיכולים, בשבוע שעבר בוטלה עצרת גדולה של חמאס בגדה, שנועדה לציין (באיחור רב) את יום השנה להקמתו של הארגון. על פי הודעת חמאס, העצרת בוטלה בעקבות מעצרם של רבים ממארגניה על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים.

העולם הערבי - הסיפורים החמים:
חמאס על הכוונת: הקרב החדש של השלטון הצבאי בקהיר
אל-קאעדה אחראי ל-95% מפיגועי ההתאבדות בעולם
המנצח במאבקי הפנים של אל-קאעדה בסוריה - אסד

מחנה הפליטים בלטה בשכם, פברואר 2013. יותם רונן
העפילות של הרשות במחנות זוכה לביקורת קשה. מחנה הפליטים בלטה בשכם/יותם רונן

אולם, יש להדגיש כי שורת ההצלחות האחרונות מגיעה דווקא בתקופה בה נשחק כוחם של כוחות הביטחון הפלסטינים. בחודשים האחרונים הפחיתו המנגנונים את פרופיל הפעילות שלהם ברחבי הגדה, בעיקר במחנות הפליטים. תושבים במחנות ובכירים בפתח הודו בשיחה עם וואלה! חדשות כי ישנה עלייה מסוכנת באירועים פלילים, החל מעבירות רכוש וכלה בסמים. אנשי הביטחון הפלסטינים ממעטים להיכנס, אם בכלל, למחנות הפליטים, בעיקר בגלל התסיסה הגוברת נגד הרשות במחנות.

דוגמה לכך ניתנה לפני יותר מחודשיים, אז ניסיון מעצר במחנה הפליטים עסכר שליד שכם הוביל לעימותים קשים עם מאות תושבים מקומיים. האירוע הסתיים בהריגתו של אחד התושבים מאש השוטרים הפלסטינים. גם מבצע שניסתה הרשות להוביל במחנה הפליטים של ג'נין הסתיים כמעט ללא תוצאות, ואף לווה בביקורת ציבורית קשה. הפעילות של הרשות במחנות בגדה זוכה לעוינות מצדם של התושבים גם לנוכח המצב הקשה שם בשבועות האחרונים. עובדי סוכנות הסעד והסיוע לפליטים פלסטינים של האו"ם שובתים מעבודה זה תקופה ארוכה. בגלל השביתה, לא מתקיימים לימודים בבתי הספר ואין פינוי של אשפה מהרחובות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בשנה האחרונה עלה מספר המעצרים של צה"ל בגדה. לוחמי צה"ל עם עצור בחברון/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאור הירידה המשמעותית בתפקודם של מנגנוני הרשות, לרוב הצד הישראלי הוא זה שמצליח לסכל את רוב פיגועי הטרור, ולראיה העלייה במספר המעצרים שהצליחה ישראל להוציא לפועל ברחבי הגדה. לפי נתוני צה"ל, בשנה החולפת עצרו כוחות הביטחון הישראלים כ-3,300 פלסטינים בגדה. זאת, בהשוואה לכ-2,500 ב-2012. גורמים בצד הישראלי מציינים כי הרשות ממשיכה אמנם להפגין נראות ולאכוף חוק וסדר בערים הגדולות בגדה, אולם מצביעים גם על היעדר היכולת שלה לאכוף סדר ציבורי במחנות.

גורם צבאי ישראלי אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי אין זה רק עניין של ירידה במוטיבציה. לדבריו, המנגנונים עושים לעתים כמיטב יכולתם אך הדבר אינו מספיק. למשל, הוא הצביע על ההצלחות של המנגנונים להחרים כספים של הארגונים האיסלאמיסטים הקיצוניים, אולם במקביל על אי יכולתם להתמודד עם איומים "מבית", כלומר פעילי פתח תושבי המחנות, אשר עושים ככל העולה על רוחם. הגורם הוסיף כי אם תפסיק ישראל את המעצרים בשטחי הרשות, עלול לפרוץ גל טרור נגד מטרות ישראליות.

פרשנים פלסטינים מצביעים על בעיה מרכזית נוספת, והיא הפגיעה הניכרת במעמדם של בתי המשפט הפלסטינים. בעוד בשנים שבהן כיהן סלאם פיאד כראש הממשלה, הוא שם דגש מיוחד על מעמדם ותפקידם של בתי המשפט, מאז כניסתו של רמי חמדאללה לתפקיד, בתי המשפט מאבדים מסמכויותיהם. כך יוצא, שמנגנוני הביטחון הפלסטינים מחזיקים במעצר אנשים ללא צו בית משפט וגם אם בית המשפט מורה על שחרורם הם נותרים במעצר. תופעה זו גוררת ביקורת ציבורית ופגיעה בלגיטימציה של המנגנונים ברחוב הפלסטיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully