וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס על הכוונת: הקרב החדש של השלטון הצבאי בקהיר

14.1.2014 / 9:45

אחרי שריסקה את "האחים המוסלמים", מצרים מנסה לחזק את קשריה עם פתח ויוצאת למאבק בשלטון בעזה, כדי לרסק את גורמי הטרור החודרים לסיני. הניה: "קהיר לא יכולה בלעדינו"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

לאחר שריסק את תנועת "האחים המוסלמים" שאיימו על שלטונו, צבא מצרים, תחת הנהגת שר ההגנה עבד אל-פתאח א-סיסי, מתכוון לצאת למאבק בשלטון חמאס בעזה - כך אמרו גורמי ביטחון וממשל בכירים בקהיר לסוכנות הידיעות רויטרס. לפי אותם גורמים, מדובר בתכנית שתימשך כמה שנים, במסגרתה תסייע מצרים ליריבי חמאס, כולל פתח.

מאז שצבא מצרים הדיח את הנשיא מוחמד מורסי בקיץ האחרון, מפקדיו הגבירו את הלחץ על אנשי חמאס ברצועת עזה, והרסו מאות מנהרות הברחה לאורך הגבול ברפיח. לפי הדיווח הבוקר (שלישי) בסוכנות רויטרס, סוכני שטח מצרים מתכוונים להיעזר בפעילים יריבי חמאס כדי לפגוע באמינות התנועה, ולעודד נגדה הפגנות עממיות ברצועת עזה. "עזה היא הבאה בתור", אמר אחד הגורמים בקהיר. "אנחנו לא יכולים להשתחרר מהטרור של 'האחים המוסלמים' במצרים, מבלי שנשים לו קץ גם בעזה, השוכנת מעבר לגבול שלנו. היום שלהם יגיע".

גורם אחר הוסיף: "אנחנו יודעים שלחמאס יש עוצמה ברצועה, אבל אנחנו גם יודעים שיש גורמים חמושים שלא אוהבים את חמאס, ושאפשר להיעזר בהם. אנחנו יודעים שחמאס הוא 'האחים המוסלמים', וש'האחים' הם טרוריסטים. אף מדינה לא יכולה לשגשג עם טרוריסטים בקרבה ובגבולותיה".

בשלב ראשון, בכוונת המצרים לספק סיוע לוגיסטי למתנגדי חמאס. החודש, דווח כי קהיר אירחה צעירים פלסטינים המתנגדים לחמאס המאוגדים תחת השם "תמרוד", שם זהה לתנועה המרי העממי שפעלה להדיח את הנשיא מורסי בחודשי הקיץ.

פעילי חמאס בדרום רצועת עזה, אוקטובר-נובמבר 2013. רויטרס
רק אמש אטמה מצרים עוד 10 מנהרות הברחה מתחת לרפיח/רויטרס

במצרים מאשימים את חמאס בסיוע לאנשי ג'יהאד הקשורים לאל-קאעדה הפועלים נגד כוחות הביטחון בסיני. ראש ממשלת חמאס בעזה, איסמעיל הניה, אמר לאחרונה כי "חמאס לעולם לא יתערב בענייניה הפנימיים של מצרים", אך הדגיש כי למרות הלחץ המופעל עליו, לא יתנתק מ"האחים המוסלמים". הניה, כמו שאר בכירי חמאס, אינם מורשים לחלוף במעבר רפיח, שממילא סגור ברוב הימים; אספקת הדלק וחומרי הבניין ממצרים פסקה, והארגון נאלץ לייבא מישראל עוד ועוד סחורות. הוא אמר כי "מצרים לא יכולה בלעדינו ואנו לא יכולים בלעדיה", אך מהדיווח המתפרסם הבוקר, לא בטוח אם גם בקהיר סבורים כך.

המצרים מצביעים הבוקר על חוקה חדשה

בתוך כך, אזרחי מצרים מצביעים היום במשאל עם לאישור החוקה החדשה, שניסחה ועדה בחסות המשטר הצבאי הזמני. הממשל קורא לאישור החוקה ברוב גדול, ובהשתתפות גדולה, כדי לסלול את הדרך לבחירות לנשיאות. המועמד המוביל בבחירות, גם אם טרם הודיע רשמית על מועמדתו, הוא שר ההגנה והרמטכ"ל עבד אל-פתאח א-סיסי.

הקלפיות נפתחו בבוקר באווירה מתוחה, באבטחה של 160 אלף חיילים ו-200 אלף שוטרים. המשטר חושש מהפגנות אלימות, אחרי חודשים ארוכים של עימותים קשים בין תומכי הנשיא המודח מורסי למתנגדיו. כשעה לפני פתיחת הקלפיות אירע פיצוץ סמוך לבית משפט בפרברי קהיר, אך איש לא נפגע.

"האחים המוסלמים" מחרימים את ההצבעה, אך מפלגת א-נור של המוסלמים הסלפים תומכים באישור החוקה. השתתפות האיסלאמיסטים הקיצוניים במשאל העם נחשבת לבעלת משקל קריטי, מאחר והיא מחזקת את המשטר החדש. אם תאושר החוקה, יערכו בנוסף לבחירות לנשיאות גם בחירות לפרלמנט. "האחים" צפויים להחרים גם אותן, חרף הבטחת הממשל כי הם יקבלו ייצוג הולם במערכת הבחירות.

חיילים מצרים מאבטחים בית ספר שישמש כקלפי במשאל העם על החוקה, קהיר. רויטרס
חיילים מאבטחים קלפי בקהיר. הצבעה באווירת מלחמה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully