וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביקורת הסמויה בהספד המתון של נציג המתנחלים

13.1.2014 / 12:29

זאב (זמביש) חבר, מראשי מועצת יש"ע, ושותפו של ראש הממשלה לשעבר למפעל ההתנחלויות, נשא נאום מדוד בטקס האשכבה לשרון. עם זאת, אזכור מרומז לפסוק ממשלי מלמד על הפער ביניהם

עריכה: גדי וינסטוק

אחד המשתתפים בטקס האשכבה של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, שהלך בשבת לעולמו היה אחד ממקורביו, ושותפו למפעל ההתנחלויות, מראשי מועצת יש"ע ומזכ"ל אמנה - זאב (זמביש) חבר. אף שבימים האחרונים נשמעו כמה תגובות קיצוניות בקרב המתנחלים על לכתו של שרון, בהן האמירה הקשה של ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי), היה נאומו של חבר מדוד ופייסני. עם זאת - בדבריו הקריא משפט שמרמז לפסוק חריף בספר משלי, העשוי להיתפס כביקורת חריפה.

אריאל שרון 1928-2014
בפעם האחרונה: נפרדים מאריאל שרון
בבוקר הלוויית שרון: שתי רקטות שוגרו מרצועת עזה
צה"ל מצדיע: עיר הבה"דים בנגב תיקרא על שם שרון

זאב חבר (זמביש) מראשי המתנחלים וחברו של שרון בטקס האשכבה ברחבת הכנסת. ינואר 2014. נועם מושקוביץ
"היית לנו המנהיג המעשי, המורה והאבא שלנו". חבר, הבוקר בטקס האשכבה/נועם מושקוביץ

"אתה לימדת את בני ישראל איך להילחם ואחר כך גם איך לבנות", ספד לו חבר, נציג המתנחלים בטקס, שאחרי תכנית ההתנתקות ב-2005 התרחק מראש הממשלה לשעבר בשל הפער הפוליטי והמדיני ביניהם. "חבריי ואנוכי עשינו איתך בשדות הבנייה. היית לנו המנהיג המעשי, המורה והאבא שלנו, אבי מפעל ההתיישבות. בבנייה – כמו בצבא – ירדת תמיד לדברים הקטנים", אמר והוסיף כי שרון אמנם התווה את הדרך אולם אפשר לאנשי ההתיישבות ביהודה, שומרון ועזה "את חופש הפעולה", אמר חבר המתגורר בגוש עציון.

"הייתה בך יכולת לגדל אנשים ולטפח בהם כישורי הנהגה – בשדות הקרב ובהתיישבות", המשיך חבר ושזר בדבריו את תפיסתו הקודמת של שרון בבניין ההתנחלויות. "כשהגית פרויקט חדש חשבת על המרחקים. הכול צריך להיעשות רחב ועמוק, מפעל לדורות ולנצח נצחים. אהבת הארץ דיברה אליך כשיר. הזהות היהודית, הגיור, היו כאבן יסוד אצלך".

הוא הוסיף מילות שבח לראש הממשלה לשעבר, מגדולי המצביאים שידעה ישראל – אולם חתם את נאומו בנימה ביקורתית במיוחד על החלטתו החד-צדדית של שרון לפנות את מתנחלי גוש קטיף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"העם הזה יצלח כל מכשול"

"נהגת לומר שוב ושוב שהעם הזה יצלח כל מכשול. ראיתי זכות גדולה בכך שנפל בחלקי לעבוד איתך, גיבור ישראל. אהבה שלא פסקה. דווקא על רקע זה, קשה וכואבת הייתה התנתקותך מהדרך בה צעדנו יחדיו בשנתיים האחרונות לפועלך", אמר. המשפט המעניין ביותר הגיע בסוף דבריו כשאמר: "על הכול תכסה אהבה גדולה", שייתכן והוא שאול - בהשמטת המילה הקשה "פשעים" - מפסוק י"ב בפרק י' של ספר משלי לפיו: "ועל כל פשעים, תכסה אהבה". "עכשיו נבטיח לך כי בעזרת השם נתאמץ לצלוח את כל המכשולים שבדרכנו", סיים.

טקס האשכבה של אריאל שרון ברחבת הכנסת. ינואר 2014. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
ארונו של שרון בטקס האשכבה/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

מנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר, פנחס ולרשטיין, נמנע מלפרש את דבריו של עמיתו. "רוב המתיישבים רואים במדינת ישראל ובהנהגתה תנאי בל יעבור. כשמנהיג הולך לעולמו צריך לראות את הדברים בפרופרוציות", אמר במשדר המיוחד של וואלה! חדשות. "לא צריך לשכוח את הלב המדמם, אבל ישראל היא מהות שיבת ציון. לא עושים חשבונות עבור הקדוש ברוך הוא. ראש ממשלה בישראל, מי שנלחם על ישראל, ראוי לכבוד של מנהיג שהלך לעולמו. זה לא אומר שעלינו לוותר בכהוא זה על תפיסת עולמנו.

ולרשטיין הוסיף כי הדבר שאנשים שוכחים, ושמה שהכי צרב את תודעתו של שרון, הייתה מלחמת השחרור והקרב על לטרון. "כשפינו אותם משם, היה מוצאי שבת, והוא היה פצוע קשה. העבירו אותם לתל אביב שם הייתה הרקדה שלא נפסקה למרות שהיוותה מכשול. זה נצרב בו, הפער מול הנהנתנים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לעומתו, חלקים מהמתנחלים כן העזו למתוח ביקורת על ההספד של זמביש. לדבריהם - לא ראוי היה לברך את שרון שהיה אחראי על ה"גירוש" מעזה כהגדרתם. "אם כבר להספיד, ודאי לא לומר שעל הכל תכסה האהבה", אמרו.

"ההספד של זמביש קבר את ההתיישבות"

ח"כ זבולון כלפה (הבית היהודי), שפונה עם משפחתו מגוש קטיף במסגרת תכנית ההתנתקות אמר: "זמביש בחר להתמקד במורשתו של אריק כפי שהיה ברוב ימיו, עם זאת כמי שפונה מגוש קטיף יחד עם אלפי חברים, דווקא ביום הזה אינני מסוגל לשכוח את השבר הנורא שגרמה ההתנתקות, שבר שאותו אנו מנסים לאחות עד היום. כמה אירוני שביום בו אנו מלווים למנוחות את אבי ההתנתקות, נאלצים כוחות הביטחון לנקוט בהיערכות ביטחונית מיוחדת בעוטף עזה, בגין תוצאותיה הישירות של אותה תכנית אומללה".

גם חבר הכנסת לשעבר, אריה אלדד (האיחוד הלאומי) היה חריף ואמר: "אם כוונתו של זמביש בדבריו הייתה שאהבה יכולה לכסות על פשעים במובן זה שהיא מכריעה את הכף לזכות, אני יכול להבין זאת - כל זמן שהיא לא מטייחת את הפשע ומעשה הבגידה שבהתנתקות, אסור שהטוב יכסה על כך".

גם שמעון ריקלין המתגורר בבנימין ביקר את דבריו של זמביש וטען כי נאומו מכשיר את ההתנתקות הבאה. "ביבי ישב והאזין ברוב קשב למנהיג ההתיישבות שמסביר שאהבה עולה על היישובים שנהרסו. ההספד של זמביש קבר את ההתיישבות", כתב ריקלין בדף הפייסבוק שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully