וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה תפצה ב-21 מיליון שקל את "חיילי האנתרקס"

גלעד גרוסמן

12.1.2014 / 15:50

כ-700 חיילים שנפגעו במסגרת הניסוי שנקרא "עומר 2" יפוצו בסך 36 אלף שקל כל אחד, בעקבות הסכם שהתקבל בתהליך גישור. השופטת: "התובעים הם מלח הארץ, הראויים לפיצוי"

לוחמי חטיבת כפיר. דובר צה"ל
כ-700 חיילים נפגעו בסך הכול מהניסוי/דובר צה"ל

משרד הביטחון ישלם פיצויים בסך 36 אלף שקל לקרוב למאה חיילים שנפגעו במהלך ניסוי לחיסון נגד מחלת האנתרקס, כך נקבע בהסכם פשרה שאושר הבוקר (ראשון) בבית המשפט המחוזי בלוד. כמו כן, יקים המשרד קרן שתשלם פיצויים לחיילים נוספים שהשתתפו בניסוי אך לא לקחו חלק בתביעה. בסך הכול מדובר בכ-700 חיילים שנפגעו מהניסוי, והפיצויים שישולמו יסתכמו ב-21 מיליון שקל.

עוד חדשות מהארץ:
במשגב ספדו לנעם שנהרגה בצ'ילה: "שידרה אור"
שלושה נעצרו בחשד לחיסול בן ה-17 בבני ברק
שחקן "הקאמרי" נעצר בחשד לקשר אסור עם קטין

ב-2007 חשף תחקיר של התכנית "עובדה" את הניסוי "עומר 2", שבמסגרתו נערכו ניסויים על כמה מאות חיילים, בניסיון למצוא חיסון למחלת האנתרקס. לאחר התחקיר פנו החיילים לבג"ץ, בדרישה שייחשפו מלוא המסמכים, החומרים והנתונים הרפואיים הנוגעים לניסוי. בג"ץ גם התבקש להורות על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית שתחקור את מכלול ההיבטים הכרוכים בהליך הניסוי שבוצע בגוף החיילים.

לחיילים לא נמסר מידע על סיכונים ותופעות לוואי

כשנתיים לאחר מכן קבעה ועדה של ההסתדרות הרפואית שבחנה את הניסוי, כי הוועדה שאישרה את הניסוי כשלה בתפקידה, וכי גיוסם של המשתתפים בניסוי נעשה בניגוד לכללי היסוד של ביצוע ניסויים בבני אדם. עוד נקבע כי בחירת החיילים כאוכלוסיית הניסוי הייתה פסולה ומגמתית, והועלמו מהם נתונים חיוניים על סיכונים ותופעות לוואי אפשריים של הניסוי. עוד נקבע כי המעקב אחר מצבם של משתתפי הניסוי היה לקוי בחלקו.

מעדויות של חיילים בפני הוועדה עלה כי הם הרגישו שהופעל עליהם לחץ חברתי להשתתף בניסוי, ובחלק מהמקרים אף לחץ ממפקדיהם. לפני כארבע שנים הגישו החיילים, באמצעות עורכי הדין בועז בן צור ומשה מזור, תביעה בסך 18 מיליון שקל, ובה טענו כי הניסוי בוצע בהם מבלי שהיו מודעים לכל השלכותיו, ולכן לא היו מסוגלים להביע "הסכמה מדעת". בתביעה נכתב: "אחד העקרונות היסודיים עליהם מושתתים ניסויים רפואיים בבני אדם קובע כי על המשתתף בניסוי רפואי לקבל החלטה מושכלת וחופשית אם להשתתף בניסוי לאחר ששקל את כל המידע הרלוונטי והסיכונים הכרוכים בהשתתפות בניסוי".

על פי התביעה, לחיילים שהשתתפו בניסוי נאמר שיש צורך בסודיות רבה, אולם מפרוטוקולי ועדת הניסוי עולה שבאמצעות סיווגו של הניסוי כסודי ביותר, ביקשו קברניטי הניסוי למנוע "סערה ציבורית שתתחיל בבית של כל חייל". עוד נאמר למשתתפים כי מחלת האנתרקס מהווה איום קיומי על אזרחי מדינת ישראל וחייליה, ומכאן החשיבות הלאומית העליונה בהשתתפותם בניסוי ובהשגת תרכיב חיסוני יעיל וזמין נגד איום קיומי זה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

בעיות נשימה, מיגרנות וחום גבוה

מיד לאחר קבלת החיסון הראשון, כך עולה מהתביעה, סבלו חיילים רבים מתופעות לוואי, בהן בעיות נשימתיות, גירויים ונגעים חמורים וכרוניים שהתפתחו על עורם, בעיות מעיים ועיכול חריפות, מיגרנות וכאבי ראש בלתי פוסקים, בעיות שרירים ופרקים וחום גוף גבוה. מרבית החיילים לא קישרו בין הניסוי לבין בעיותיהם הרפואיות. אלה שפנו למנהלת הפרויקט ודיווחו על תופעות לוואי חריגות זכו ל"התייחסות צוננת המבטלת את הקשר בין הדברים".

נוסף על ההסכם הכספי, שהוגש במסגרת הליך גישור, הסכימה מערכת הביטחון לכך שמנהלת המחקרים הרפואיים הכלולה במסגרת צה"ל תמשיך ותתקיים באופן רציף. זאת על מנת שתעניק למשתתפי המחקר מענה בתחומים שונים, תעביר מידע רפואי רלוונטי למשתתפי המחקר, תעדכן אותם בכל מידע מהותי חדש הקשור למחקר או לחיסון, תמסור עדכונים בדבר מידע רפואי בעניין תופעות הלוואי העלולות להיות קשורות לחיסון ותמסור חוות דעת למשתתף בניסוי אשר ירצה לפנות לאגף השיקום לשם הכרה כנכה צה"ל.

בפסק הדין כתבה נשיאת בית המשפט המחוזי בלוד, השופטת הילה גרסטל, כי תיק זה מגלם בתוכו אירועים משמעותיים ביותר, הן ברמה הלאומית והן ברמה האישית, וכי קשה להתייחס אליו כאל תיק. "יכולה אני אך להביע את שמחתי על החלטת מדינת ישראל להתנהל כפי שהתנהלה לעניין הליך הפשרה שהתגבש היום. אין ספק שהתובעים הם מלח הארץ, הראויים להתנהלות זו של המדינה. מאחלת אני לתובעים ולכל משתתפי מחקר 'עומר 2' בריאות שלמה", כתבה גרסטל.

לפניות לכתב גלעד גרוסמן: gilad_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully