וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד מרהיב: התפרצות סולארית על פני השמש

סוכנות החלל האמריקנית תיעדה את ההתפרצות, שעזבה את השמש ביום שלישי והתקרבה לכדור הארץ. כתוצאה מהתופעה, תושבי נורבגיה נהנו ממראות יחידים במינם של הזוהר הצפוני. צפו

התפרצות סולארית בשמש, 7 בינואר 2014. nasa.gov, אתר רשמי
ההתפרצות הסולארית החזקה על פני השמש, השבוע/אתר רשמי, nasa.gov

סופה סולארית התקרבה שלשום לכדור הארץ ויצרה מראה מרהיב בארץ – ומחוצה לה. הסופה עזבה את השמש ביום שלישי האחרון ותמונות שתועדו בנורבגיה הראו את הזוהר הצפוני מרצד בצבעי כחול וירוק.

התפרצויות סולאריות מדורגות בסדר עולה לפי רמת חוזקן וההתפרצות הנוכחית הייתה ברמה X, שיכולה לשלוח מיליארדי טונות חלקיקים אל החלל, ואלה עשויים להגיע לכדור הארץ עד שלושה ימים מאוחר יותר. החלקיקים לא פוגעים בבני האדם אך יש להם השפעה על מערכות אלקטרוניות בלוויינים ועל פני הארץ, כך לפי אתר נאס"א. סוכנות החלל האמריקנית הצליחה לתעד ענן חלקיקים ענק בזמן התפרצותו מהשמש.

התפרצויות סולאריות נוספות:
אימפריית השמש: צפו בהתפרצות סולארית מדהימה
צפו בהתפרצות אש ענקית על פני השמש ב-2012
התפרצויות סולריות: איך זה משפיע עלינו?

מהי סופה סולארית?

לשמש יש מחזור בן 11 שנה. בשיא המחזור, השמש שלנו מאוד מאוד פעילה, דבר הבא לידי ביטוי במספר גדול מאוד של כתמי שמש. כתמי השמש הם אזורים מעט קרים יותר על פניה, ומייצגים אזור של פעילות מגנטית. לעיתים, מאזורים של כתמי שמש נפלט שטף של חלקיקים חזקים מאוד, אלקטרונים או פרוטונים, הנעים במהירויות גדולות מאוד ונושאים איתם אנרגיה גבוהה מאוד. אותם חלקיקים טעונים במטען חשמלי. כאשר כתמי השמש הללו פונים לכיוונינו, מתרחשת התפרצות געשית – שטף החלקיקים נע לכיוון כדור הארץ, כך הסביר מנהל מצפה הכוכבים מכון וייצמן למדע, אילן מנוליס.

צפו בתיעוד ההתפרצות הסולארית:

לחלקיקים הללו לוקח בין יום וחצי ליומיים להגיע לכדור הארץ. כדור הארץ הוא למעשה מגנט גדול בעל שדה מגנטי חזק, המכונה "מגנטוספירה". החלקיקים הטעונים, נלכדים במגנטוספירה, ומוסתים מעבר לו. חלק קטן מהחלקיקים נלכדים בשדה המגנטי וחודרים לקטבים של כדור הארץ - אז אנחנו עדים לתופעה המרהיבה של הזוהר הצפוני והדרומי (האורורה).

בימינו ניתנות אזהרות לגבי התפרצויות על פני השמש - אשר עלולות להגיע ולהשפיע על המגנטוספירה שלנו - בעזרת לוויינים אשר צופים ללא הרף על השמש. למרות היכולת לזהות את סופות השמש הללו, לא ניתן למנוע אותן, ואין הרבה שאפשר לעשות כדי למנוע את הנזקים שהן יוצרות בכדור הארץ.

הזוהר הצפוני, כפי שתועד בנורבגיה:

ענן חלקיקים בזמן התפרצות סולארית מהשמש, 7 בינואר 2014. nasa.gov, אתר רשמי
ענן חלקיקים בסופה/אתר רשמי, nasa.gov

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully