וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: בזמן המו"מ - מכרז למאות יחידות דיור מחוץ לגושים

10.1.2014 / 10:50

בעוד שר החוץ האמריקני ג'ון קרי עמל על גיבוש הסכם מסגרת מול הפלסטינים, פרסם משרד השיכון מכרז ל-800 יחידות בגדה, בהן 102 בעמנואל, ועוד 600 מעבר לקו הירוק בירושלים

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

קרי במסיבת עיתונאים בירושלים, ראשון

פרסום ראשון: ארבעה ימים אחרי ששר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, עזב את האזור, וכמה ימים טרם שובו ארצה בשבוע הבא, מתפרסמים הבוקר (שישי) מכרזים חדשים לבנייה בהתנחלויות. על פי המכרזים, ישווקו ביהודה ושומרון 800 יחידות דיור חדשות, גם בתוך גושי ההתנחלויות הגדולים, אך גם מחוץ להם. 102 יחידות יוצעו לבנייה בהתנחלות עמנואל, שנחשבת מחוץ לגושי ההתיישבות הגדולים, ו-86 יחידות דיור יוצעו לבנייה בקרני שומרון. 169 יחידות יוצעו לבנייה באלקנה, 78 יחידות באלפי מנשה, 227 יחידות באפרת, 40 יחידות באריאל, 75 יחידות באדם ו-24 יחידות בביתר עילית.

תהליך השלום - כותרות נוספות:
שר החוץ ליברמן: "עלינו לקבל את ההצעה של קרי"
איך המו"מ המדיני יסדר לנו טיסות בזול לתאילנד?
66% מהציבור: ג'ון קרי לא יפקיר ביטחונה של ישראל

מפת המכרזים לבניית 800 יחידות דיור בהתנחלויות שפרסם משרד השיכון, 10 בינואר 2013. גוגל מפות, מערכת וואלה!
מפת המכרזים לבניית 800 יחידות דיור בהתנחלויות שפרסם משרד השיכון, 10 בינואר 2013/מערכת וואלה!, גוגל מפות

בשכונת רמת שלמה בירושלים, הנמצאת מעבר לקו הירוק, ישווקו מכרזים לבניית 600 יחידות דיור. בנוסף, יוצעו מכרזים לשיווק חוזר של 532 יחידות דיור בשכונות פסגת זאב, ברמות ובנווה יעקב, שכבר הוצעו בעבר אך לא היה להם דורש.

בגלל ביקור קרי: פרסום המכרז נדחה עד כה

בשבוע שעבר דחו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר השיכון אורי אריאל את פרסומם של מכרזי הבנייה, וזאת בשל ביקורו של שר קרי. נראה כי נתניהו הבין שפרסום המכרזים בצמוד לביקורו של קרי יוביל למשבר של ממש עם האמריקנים, ולכן נתן הוראה לדחות את הפרסום עד לתום הביקור. גורמים בבית היהודי אמרו מוקדם יותר השבוע לוואלה! חדשות: "דווקא טוב לנו שהמכרזים לא התפרסמו בצמוד לשחרור המחבלים כמו בפעמים הקודמות, אז זה רק עשה לנו נזק".

עם נחיתתו, ולאור הכוונה הישראלית לפרסם בתום ביקורו את המכרזים, שידרו בכירים בצד הפלסטיני פסימיות בכל הנוגע לסיכוי להתקדם אל עבר חתימה על הסכם, וטענו כי לא יסכימו לדבר עם ישראל כל עוד נמשכת תנופת הבנייה. "הפלסטינים מוכנים לתת הזדמנות ליוזמה האמריקנית, אך הרחוב לא ישלים עם עוד גל בנייה בהתנחלויות", אמר בכיר הרשות, ג'יבריל רג'וב, בפגישה שקיים עם פעילי שמאל ברמאללה. רג'וב הבהיר בפגישה, בה השתתפו גם פעילי "שלום עכשיו" ו"יוזמת ז'נבה" וחברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ), כי "אם המשא ומתן ייכשל, הפלסטינים יבקשו הגנה מהקהילה הבינלאומית והכרה כמדינה באו"ם".

גורם מדיני אמר בתגובה: "כל היחידות שפורסמו לתכנון ולבניה מוגדרות בגושים שיישארו בכל הסדר עתידי בריבונות ישראלית".

ראש האופוזיציה, חבר הכנסת יצחק הרצוג, אמר: "פרסום מכרזי משרד השיכון פוגע במשא ומתן. שחרור אסירים הינו צעד פסול ולא מוסרי, ולראש הממשלה היו חלופות. חלופה ראשונה הייתה להכיר בגבולות 67' עם סיפוח גושי התיישבות , והחלופה השנייה הייתה הקפאת הבנייה - והוא לא רצה לפגוע ביחסים עם הבית היהודי. הוא הלך לשחרור אסירים, ולכן זו עסקת נדל"ן חמורה ופסולה בעיני. בחצי השנה האחרונה העבירה הממשלה למעלה מחצי מיליארד שקלים להתנחלויות".

מזכ"ל שלום עכשיו, יריב אופנהיימר, מסר בתגובה: "פרסום מכרזי הבנייה - פעולת תג מחיר מדיני. ראש הממשלה מביך ומשפיל את אבו מאזן על ידי הרחבה בלתי פוסקת של הבנייה בהתנחלויות. המכרזים האחרונים הם עילה לפיצוץ המשא ומתן והרס המאמצים של ג'ון קרי".

שר האוצר, יאיר לפיד, הביע גם הוא התנגדות למהלך ומסר: "אלו לא מכרזי בנייה, אלא הכרזות ריקות מתוכן. זה לא רק רעיון רע, אלא רעיון ש'יש עתיד תעשה הכל כדי להשאירו כרעיון רע בלבד וחסר מימוש".

תנועת "קול אחד" קראה לראש הממשלה "להפסיק ולהתעסק בשיקולים קואליציוניים ולהתנהל לפי האינטרס של העם כולו". לורה טלינובסקי, מנכ"ל "קול אחד" מסרה: "נתניהו מבלבל בין האינטרס הלאומי לבין האינטרס של הקיצונים. הצעדים הללו מסכנים את האמינות של ישראל, מובילים אותנו ישירות לתוך משבר בינלאומי ופוגעים אנושות בתהליך המשא ומתן, שהצלחתו חיונית למדינת ישראל. למרות ההצהרות הברורות של נתניהו על מחויבותו לתהליך השלום, המעשים שלו מעידים על ההפך, והוא במו ידיו הופך את כלל אזרחי המדינה לבני ערובה של הימין הקיצוני".

סגן השר אלי בן דהן (הבית היהודי) הגיב גם הוא לפרסם המכרזים: "אני מברך את חברי לסיעה, השר אריאל, על מאמציו הגדולים לשווק יחידות דיור ברחבי הארץ. אני מברך גם את ראש הממשלה נתניהו שנותן רוח גבית לבנייה ואינו נכנע ללחצים בינלאומיים. עלינו להמשיך לבנות ולפתח את מדינת ישראל".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully