וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת מבקשי המקלט ליומה השלישי: מכוונים לממשלה

אחרי יומיים של הפגנות, עשויה לצאת בבוקר בקשה רשמית של מבקשי המקלט לפתוח במו"מ עם נציגי משרדי הממשלה במטרה להסדיר את מעמדם. "ישראל מסתירה את האמת ופועלת באטימות לב"

צילום: קובי אליהו, עריכה: יאיר דניאל

(הפגנת מבקשי המקלט מול השגרירות האמריקנית)

אחרי יומיים סוערים במהלכם יצאו עשרות אלפי נתינים אפריקניים לדרוש זכויות אדם, היום (שלישי) עשוי להגיע מפגן המחאה לפתחה של ממשלת ישראל. בשעות הבוקר יתכנסו ראשי המאבק בגן לוינסקי שבדרום תל אביב – במטרה לשקול את המשך צעדיהם, כשאחת מהאפשרויות תהיה דרישה להידבר עם נציגי משרדי הממשלה על מנת להתחיל מהלך של הסדרת השהות של אותם מבקשי מקלט. בשעות הצהריים תתקיים מסיבת עיתונאים אז יוחלט על צעדי המחאה הבאים ועל עתידה של השביתה שהחלה לפני יומיים.

עוד על מאבק מבקשי המקלט:
"אנחנו לא יכולים לשתוק יותר ונילחם על זכויות בסיסיות"
נציבות האו"ם: "ישראל מטילה פחד על מבקשי מקלט"
הפליטים מפגינים, המסעדות קורסות

פליטים מפגינים מול שגרירות ארצות הברית. ינואר 2014. דרור עינב
מפגינים גם מול שגרירות ארה"ב, אתמול/דרור עינב

במהלך אתמול הוציא משרד החוץ הודעה שנועדה להסביר את עמדתה הרשמית של ישראל בסוגיה ובה נטען כי "המדינה מנסה לאזן בין הצורך לשלוט בגבולותיה – ובין הצורך לשמור על זכויות האדם של הנכנסים לתוכה". כמו כן, הסבירו במשרד כי ישראל העניקה הגנה למבקשי מקלט, בלי שאלו יידרשו להוכיח שהם זכאים לה, וכי הרשויות בודקות באופן פרטני את בקשות המקלט. עם זאת, לדברי מארגני המחאה מדובר במצג שווא. "ההודעה שהוציא משרד החוץ, בה ניסה להגן על המדיניות הקלוקלת והאכזרית של מדינת ישראל כלפי מבקשי המקלט, מסתירה את האמת וממשיכה את קו אטימות הלב".

מחאת האפריקניים – שהחלה ב"צעדות החופש" ממתקן הכליאה הפתוח "חולות" לעבר באר שבע וירושלים, עלתה מדרגה במוצאי שבת, אז הוכרז על שביתה כללית. ההערכה היא שכ-30 אלף עובדים לא התייצבו לעבודה במלונות, במסעדות ובחברות הניקיון. מבקשי המקלט דורשים את ביטול החוק למניעת הסתננות שמאפשר החזקתם למשך שנה במתקן פתוח, את בדיקת הבקשות שהוגשו לרשות ההגירה והאוכלוסין, ואת האפשרות לקבל זכויות בסיסיות שכוללות מתן שירותי בריאות, רווחה ואשרות עבודה.

פליטים מפגינים מול שגרירות ארצות הברית. ינואר 2014. דרור עינב
מבקשים חופש. הפגנת מבקשי המקלט בתל אביב/דרור עינב

אתמול, לצד ההפגנות ההמוניות במרכז תל אביב, התייצבו מבקשי מקלט רבים מול שגרירויות זרות ומול משרדי נציבות האו"ם לפליטים בתל אביב, בבקשה לסייע להם להתמודד עם "ידה הקשה של ממשלת ישראל", כדבריהם. "בתקופה האחרונה ישראל מחמירה יחסה אלינו ומתייחסת אלינו כאל פושעים שיש להשליך לכלא", אמר פילמון, מבקש מקלט מאריתריאה השוהה בישראל שלוש שנים. "אנחנו פונים לשגרירויות השונות שיסייעו לנו לקבל זכויותינו כפליטים. שייבדקו אותנו ויפסיקו לפזר שקרים". היום, אף שייתכן והמחאה תתגבר – נדמה שזה יהיה גם יומה האחרון, לפחות בסבב זה.

פליטים צועדים מגן לוינסקי לשגרירויות ברחבי תל אביב. ינואר 2014. דרור עינב
פליטים צועדים מגן לוינסקי לשגרירויות ברחבי תל אביב. ינואר 2014/דרור עינב

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס אתמול למחאת האפריקניים, והצהיר: "אני מבקש להבהיר שלא יעזרו שום הפגנות ולא יעזרו שביתות. כפי שהצלחנו לבלום לחלוטין את ההסתננות הבלתי חוקית בגבולותינו, כך אנחנו נחושים להוציא מכאן את אלו שהצליחו להיכנס לפני שסגרנו את הגבול". "לא מדובר בפליטים", הוסיף נתניהו, שדיבר בישיבת סיעת הליכוד-ביתנו בכנסת, "בהם אנחנו מטפלים על פי החוק. מדובר במסתנני עבודה בלתי חוקיים ואנחנו חושבים למצות איתם את הדין עד תום. בשנה החולפת הוצאנו מכאן 2,600 מסתננים. זה פי שישה ממה שהוצאנו קודם לכן, בשנה הזו נוציא יותר. זו המחויבות שלנו ונוציא אותם".

(עדכון ראשון: 23:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully