וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המחסל של בן-לאדן" – נוכל שעקץ במאות אלפים

איי. ג'יי. דיקן התרברב בכך שהוא החייל המעוטר ביותר מיחידת "אריות הים" שחיסלה את הטרוריסט הנודע. אולם תחקיר ABC חשף כי מדובר בשרלטן מתוחכם: "פחדן ושקרן, וכך יישאר"

איי. ג'יי. דיקן, נוכל שטען כי השתתף במבצע החיסול של אוסאמה בן-לאדן. ינואר 2014. מרשת ABC, צילום מסך
"חיסל" גם ברון סמים ידוע בקולומביה. דיקן מופתע במהלך התחקיר עליו/צילום מסך, מרשת ABC

הלוחם האמיץ התגלה שנוכל ושרלטן: איי. ג'יי. דיקן, אמריקני בן 57, צפוי לעמוד לדין על הונאה בסך מאות אלפי דולרים, לאחר שגייס כספים בטענה כי הוא יוצא יחידת "אריות הים" (SEAL) המפורסמת של חיל הים האמריקני, הנודעת במשימותיה הנועזות נגד יעדי טרור.

במשך שנים טען דיקן כי הוא החייל המעוטר ביותר אי פעם ביחידה, וזאת הודות להשתתפותו בעשרות מבצעים סודיים, אחד מהם הוא חיסולו של מנהיג ארגון הטרור אל-קאעדה, אוסמה בן-לאדן, במאי 2011 בפקיסטן. אמש (שישי) חשף תחקיר של התכנית "20/20" ברשת ABC כי מדובר בתרמית מתוחכמת במיוחד.

על הפעולה האמיתית לחיסול בן-לאדן:
אובמה שיחק קלפים בזמן המבצע
40 דקות בפקיסטן: בן-לאדן התנגד - ונורה למוות
הבית הלבן הכריע: תמונת בן-לאדן המת לא תפורסם

בשנים האחרונות נהג דיקן לענוד בגאווה את סמל היחידה והתרברב בפרסים שקיבל. בין יתר, הוא סיפר לאנשים שבהם פגש על משימתו לחסל את ברון הסמים הקולומביאני פבלו אסקובר, וכן על ה"חיסול" ההרואי של בן-לאדן. לעתים קרובות, הוא הציג תעודות שחרור שבהן נכתב כי קיבל שני עיטורי כבוד.

"סוציופת, במקרה הטוב"

לפני כמה שנים החליט דיקן להקים חברת אבטחה בינלאומית, אולם עד מהרה גילה שמדובר בעסק יקר למדי. בעזרת כישורי ההתחזות שלו, הוא החל לגייס מאות אלפי דולרים מקורבנותיו, שהאמינו בתמימותם לסיפורי הבדים שסיפר. כך שכנע גם את גרג ג'ין ובריאן רומנשי, שני רופאים שהתאמנו לצדו במתקן ירי, להשקיע 850 אלף דולרים בהרפתקה המפוקפקת.

כך הוקמה חברת Global Resources and Logistics. "שאלתי אותו, 'מה הרקע שלך?', והוא ענה: 'אני יוצא יחידת אריות הים, ואחרי שפרשתי הצטרפתי ל-CIA", שחזר ג'ין. "הוא יכול להיות כובש ומרשים", סיפר עליו רומנשי. תוך זמן לא רב חתם דיקן על חוזה אבטחה גדול עם ארגון המסונף לאו"ם, בסכום של כחצי מיליארד דולרים. לחברה המבטיחה הצטרפה כמנהלת שיווק קרול רוברט, גמלאית של חיל הים שעזבה את עבודתה לצורך כך.

נסיעת העבודה הראשונה הייתה לבורונדי שבמרכז אפריקה. עד מהרה הבחינה רוברט בהתנהגותו החשודה של דיקן, לאחר הפסקת חשמל שאירעה בבית המלון שבו התאכסנו. "הוא השתגע, הרים את הטלפון, רץ לחדר השני להתקשר ל-CIA כדי שיזיזו את צלחת הלוויין כדי לוודא שהמורדים לא באים לתפוס אותו", תיארה רוברט את המצב המוזר. "אתה יושב במרכז אפריקה עם מישהו שאתה משוכנע בנקודה הזאת שהוא סוציופת במקרה טוב, ופסיכופת במקרה הגרוע", הוסיפה.

שני עיטורי כבוד? זה לא קרה מאה שנה

לאחר ששבה לארצות הברית, הסבו מכריה של רוברטס את תשומת לבה לסרטון שפרסם ברשת גמלאי "אריות הים" דון שיפלי, המנהל מחנה אימונים בווירג'יניה. "אם אקבל עוד שיחת טלפון אחת שבה ישאלו אותי אם איי. ג'יי דיקן היה ביחידה הזאת, אני אקח את הרימון הזה, אמשוך את הנצרה ואפוצץ את עצמי!", התריע בקטע הווידאו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כלי הנשק שבאמצעותו חוסל בן-לאדן, מוצג במוזיאון ה-CIA/מערכת וואלה!, צילום מסך

שיפלי אמר כי ההתחזות לאיש היחידה כמוה כ"סטירה לפנים". הוא שם לו למטרה לחשוף מתחזים כמו דיקן. לדבריו, הוא מאתר מדי יום "לפחות 20 טענות מזויפות". שיפלי עקב אחר פעולותיו של דיקן במשך חודשים, והעיד כי ידע מיד שמדובר בשקרן. לדבריו, תעודות השחרור שהציג דיקן הודפסו מהאינטרנט. "אני יכול להסתכל על תמונה של אדם בעיתון ולקבוע אם היה ביחידה", הסביר.

"הוא אומר שקיבל שני עיטורי כבוד", המשיך שיפלי, "אבל זה לא קרה מאז מלחמת העולם הראשונה. יש לו בעיה נפשית, ואני עוקב אחרי הגרועים שבגרועים", טען. שיפלי אף ציין כי סיכל ניסיון של דיקן להונות יוצר סרטים ב-50 אלף דולרים, כשטען כי חיסל את אוסמה בן-לאדן.

צוות התכנית איתר את דיקן בפברואר בקליפורניה. הוא מצדו הכחיש בתוקף שהתחזה לגמלאי של היחידה, ונעלם שוב תוך זמן קצר. כעבור כמה חודשים הוא נמצא שוב בארקנסו, וסירב להגיב לטענות שייחסו לו. כעת עומדים נגדו, בין היתר, סעיפי אישום בגין עבירות נשק, שכן הוא נהג להתאמן בירי על אף שהוא עבריין מורשע שנאסר עליו להחזיק בנשק. "אני רוצה לראות את דיקן נעצר ועומד לדין", סיכמה רוברטס. "הוא פחדן ושקרן. זה כל מה שהוא, וכל מה שיהיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully