וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40 דקות בפקיסטן: בן לאדן התנגד - ונורה למוות

40 חיילי קומנדו ו-4 מסוקים תקפו את המתחם המבוצר מחוץ לעיר אבוטאבד, שהכוחות היו "המומים" מגודלו ומורכבותו. מסוק אחד נותר על הקרקע ופוצץ. בהרוגים - אשה ששימשה "מגן אנושי"

בווידאו: תיעוד החדר בו חיסול בן לאדן/צילום: רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יותם בן דוד; קריינות: אביב אברמוביץ')

40 דקות - זהו משך הזמן, בסך הכל, שנמשך המבצע של כוחות קומנדו מצבא ארצות הברית בפקיסטן, בו חוסל הלילה (שני) מנהיג אל-קאעדה והטרוריסט המבוקש בעולם, אוסמה בן לאדן. המבצע, בו פשטו הכוחות על מתחם מבוצר באזור העיר אובטאבד, כ-100 קילומטרים מצפון-מזרח לבירה איסלמאבד, נערך בשיתוף עם כוחות הביטחון של פקיסטן, שנציגים שלהם אף נכחו במקום.

ערפל עדיין אופף את פרטי האירוע, וחלק מפרטי המידע שהתפרסמו לגבי התנהלותו סותרים. לפי המידע המגיע מגורמי ביטחון אמריקאים, במבצע, שהחל בשעה 22:30 לפי השעון המקומי, השתתפו ארבעה מסוקים וכוח קרקעי קטן של כ-40 חיילים. בשל מה שתואר כ"קשיים טכניים", לא שב אחד המסוקים מהמבצע - הוא נותר על הקרקע, ופוצץ על ידי הכוחות במקום. מלבד זאת, לא נפגע אף חייל אמריקאי.

מתחם בעיר אבוטאבד שבו על פי דיווחי המקומיים התקיימו חילופי אש בין אנשי בן לאדן לצבא האמריקאי. רויטרס
כאן זה התרחש: המתחם בעיר אבוטאבד, שם התנהל הקרב הלילי/רויטרס

טרם נמסרו פרטים על ההתרחשוביות במקום עצמו, מלבד זאת שבן לאדן "גילה התנגדות ונהרג בקרב יריות". מקורות בממשל מסרו ל-CNN כי הוא נורה בראשו. עוד נמסר כי בקרב היריות נהרגו עוד שלושה בני אדם, בהם אחד מבניו של בן לאדן, וכן אשה ששימשה כ"מגן אנושי".

4 שנות מבצע מודיעיני

לפי הפרטים והתמונות שפורסמו, המתחם שהותקף שכן בלב אזור מיושב, ולפי דיווחי מקורות ל-BBC, הוא שכן כ-800 מטרים בלבד ממתחם האקדמיה של צבא פקיסטן הנמצא באזור. הכוחות נחתו במקום בעזרת המסוקים, ולפי אחת העדויות, כרזו בקול רם לתושבי האזור לכבות את האורות בבתיהם ולהימנע מיציאה מהבתים. בקרב התושבים, דווח, השתררה פאניקה.

גורמים אמריקאיים אמרו לכלי התקשורת כי היו "המומים" מהמתחם המבוצר שבו הסתתר בן לאדן, מגודלו וממורכבותו. לפי התיאורים שנמסרו, במרכז המתחם, ששטחו כ-3,000 מטרים רבועים, היה מבנה בן שלוש קומות. סביבו הייתה חומה בגובה 4-6 מטרים, הוא היה גדול פי כמה מהבתים שסביבו. שוויו, לפי דיווח מקורות בטחוניים ל-CNN, מוערך ב"כמה מיליוני דולרים". בדיווח אחד נטען כי המקום היה מנותק לחלוטין מטלפון ואינטרנט, אך מקורות אחרים טענו כי שני קווי תקשורת דווקא כן היו מחוברים אליו.

למבצע הצבאי קדם מבצע מודיעיני לאיתורו של בן לאדן, שהחל לפני ארבע שנים, עם השגת מידע ראשוני מ"מקור אמין" שסיפק למעשה את הקשר הראשון לטרוריסט שכל העולם חיפש. כעבור שנתיים התקבל מידע שתחם את אזור פעילותו בפקיסטן, ובאוגוסט האחרון הגיע "קצה החוט" לגבי מקום הימצאו באבוטאבד. "המידע לא היה ודאי, ולכן עמלנו על מיצוי האופציה", הסביר הבוקר הנשיא אובמה. במשך עוד כמה חודשים נמשכה עבודת איסוף המודיעין, ובשבוע שעבר התקבלה האינדיקציה הסופית לגבי מקום הימצאו - והנשיא נתן את הפקודה לתקוף.

מפת חיסולו של אוסמה בן לאדן. Google Earth
מפת חיסולו של אוסמה בן לאדן/Google Earth

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully