וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בישראל: השתלת מעיים בוצעה באדם מבוגר

4.1.2014 / 21:33

הרופאים בבית החולים בילינסון ביצעו את הניתוח המורכב באישה בת 39, שמאושפזת במצב יציב, ומחכים כעת לקליטת המעי. "מציב אותנו בקו אחד עם מרכזי ההשתלה הטובים בעולם"

לראשונה בישראל, בוצעה אתמול (שישי) בבית החולים בילינסון בפתח תקווה השתלה של מעי דק באדם מבוגר. הניתוח המורכב, שמבוצע בכמה מרכזים בלבד בעולם, דרש הכנות מקיפות וכלל משתילים, מרדימים, אחיות חדר ניתוח, צוותי טיפול נמרץ, רופאים גסטרואנטרולוגים, צוות המכון לחקר התזונה, בנק הדם - ומטבע הדברים, היערכות מסיבית מצד בית החולים. המושתלת מאושפזת כעת במחלקה לטיפול נמרץ ומצבה יציב.

לקריאה נוספת:
מצבו של ראש הממשלה לשעבר שרון מוסיף להיות קריטי
חברו של החשוד ברצח הנער: "תמיד פתר הכול באלימות"
החשוד בדקירת התינוקת בתל אביב יישלח להסתכלות

ההשתלה החלוצית, שהייתה בבחינת פריצת דרך בישראל, בוצעה באישה בת 39, נשואה ואם לילדים. האישה סובלת ממחלה הגורמת לגידולים שפירים בחלל הבטן ולגידולים ממאירים במערכת העיכול. בשל המחלה, היא עברה לפני כשנתיים כריתה של המעי הדק ומאז אינה יכולה לאכול ותלויה בהזנה דרך הווריד בלבד. האישה הייתה במצב קשה שהביא לאשפוזים רבים. לדברי הרופאים, הימים הקרובים קריטיים בהיבט של הצלחת ההשתלה, והם מקווים שהשתל ייקלט בצורה המיטבית.

אילוסטרציה. ShutterStock
השתלה מורכבת הדורשת מיומנות רבה מצד המנתח וליווי צמוד מצד גורמים רבים לאחריה/ShutterStock

צוות המשתילים כלל את ד"ר אביתר נשר, רופא בכיר במחלקת השתלות בבילינסון ופרופ' איתן מור, מנהל המחלקה. ד"ר נשר התמחה בנושא השתלות מעיים בבית החולים "ג'קסון ממוריאל" במיאמי, ארצות הברית. בתום הניתוח שערך עשר שעות, כיפר נשר כי מהלך ההשתלה "לווה בקשיים טכניים רבים בשל מצבה הכללי של החולה שהיה ירוד ביותר", אך הדגיש כי הניתוח הצליח. "המעי הראה סימני חיות כולל אספקת דם טובה" הוסיף.

"פריצת דרך ישראלית"

לדברי הרופאים, השתלה של מעי דק היא השתלה מורכבת הדורשת מיומנות רבה מצד המנתח וליווי צמוד מצד גורמים רבים לאחריה. לאחר הניתוח, המושתלים צפויים בהדרגה להתחיל לאכול מזון עד למצב בו גופם מראה סימנים ליכולת עיכול מלאה של מזון מוצק. בנוסף, מושתלי מעי מקבלים ליווי צמוד של המכון לחקר התזונה בבית החולים, בראשותו של פרופ' פייר זינגר.

פרופ' מור סיפר בתום ההליך המורכב: "כ-80 השתלות מעי נעשות מדי שנה בעולם, ומרכזי השתלות מעטים מבצעים את ההליך המורכב הזה. מדובר בפריצת דרך ישראלית המציבה אותנו בקו אחד עם מרכזי ההשתלה המובילים בעולם".

נתוני ההישרדות של מושתלי מעי בעולם אינם גבוהים בהשוואה להשתלות אחרות, ועומדים על 85% מהחולים בטווח של שנה וכ-60% בטווח של 5 שנים. בשל כך, ההשתלה מוצעת בעיקר לחולים שעבורם ההשתלה היא הפתרון היחיד להצלת חייהם.

ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז הלאומי להשתלות איברים, אמרה: "ועדת ההיגוי של המרכז להשתלות אישרה את התוכנית לפני כשנה ומאז מתאמות ההשתלה תודרכו ועברו הכשרה מקצועית לאיתור תורמים פוטנציאליים המתאימים לתרום מעי. אנחנו מברכים את הצוותים על שיתוף הפעולה ועל הפעלת תכנית ראשונית זו להשתלת מעיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully