וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את איל גרמאי, מפקד היס"מ האתיופי הראשון

רמי שני

4.1.2014 / 15:35

הרב-פקד החדש מספר בראיון לוואלה! על העימותים בחורה, על האימונים המפרכים ביחידה היוקרתית וכמובן על היתרון היחסי שלו. "כשצריך לבצע מעצרים בעדה, עוזר להכיר את התרבות"

צילום: שי מכלוף, ערן גילווארג, רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

צפו: עימותים בין המשטרה לבדואים בחורה בחודש שעבר

חזית קצרת טווח הייתה בין מתפרעים בדואים מידי אבנים לבין השורה הראשונה של כוחות משטרה. מטחי האבנים פגעו בגופי האדם, ברגליהם ובראשם. מגני הפלסטיק השקוף וכובעי ההגנה לא תמיד היו במקום הנכון כדי למנוע פגיעה בבטן חשופה, בכתף נטולת הגנה או ברגל שמתחת לפלסטיק.

המתפרעים ניסו למנוע את התקרבות הכוחות אליהם, מכאן נורו רימוני הלם וחומר מדמיע ומשם הושלכו אבנים, חזיזים וחפצים כבדים וקשיחים. שעות קשות עברו על הלוחמים שעמדו בשורות הראשונות, עד אשר ניתנה הפקודה להסתער ולתפוס חשודים. הכוחות, שהורכבו מיחידות העילית של המשטרה ומשמר הגבול, פעלו לבסוף במהירות, סגרו על המפגינים והחלו לרדוף אחר חשודים ולעצור אותם.

הפגנה נגד תכנית פראוור ביפו, דצמבר 2013. יותם רונן
מפגינים בדואים בחודש שעבר/יותם רונן

על כוחות אלו נמנו יחידת הסיור המיוחדת של המשטרה (יס"מ), אלו שרק שמם מעורר רתיעה לא קטנה: "זה קורה אולי בגלל שאנחנו יחידת לוחמים, לא ממש יחידה של שוטרים רגילים. זאת יחידה אורגנית שפועלת בצוותים וצוות שפועל בצורה מיומנת ומקצועית הוא בהחלט מרתיע" הסביר המפקד החדש של היחידה, רב פקד איל גרמאי.

הידיעות החמות בחדשות:
חודש אחרי: חיסולו של בכיר חיזבאללה נותר תעלומה
"הרקולס" משתולל בארה"ב: 13 הרוגים, 29- מעלות
פירמידות בשקיעה ומריחואנה להמונים: תמונות השבוע

השוטרים בחורה ראו למפגינים את ה'לבן שבעיניים' וידעו בדיוק אחרי מי לרדוף, על מי להסתער ואת מי לתפוס. אחר כך באו ההוכחות המצולמות ואלו שנרשמו בדוחות הפעולה. "האירוע הזה הוא מבחינתנו נקודת מפנה. חציית קו אדום. הוא שינה את כל מה שנובע מהקשר שלנו עם האוכלוסייה. היו שם ממש אירועים אלימים של תקיפת שוטרים בצורה קשה", מספר גרמאי.

שמה של היחידה נקשר תמיד למילים כמו 'מאבק בפשיעה', 'תפיסת עבריינים', 'מעצר מבוקשים', 'הסתערו על החשוד' ומילים נוספות מהז'רגון הפלילי. הם אלו שעושים את עבודת הקצה השחורה של המשטרה במסגרת תפקידה ב'טיפול ומניעת פשיעה'.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איל גרמאי בטקס קבלת הדרגות/מערכת וואלה!, צילום מסך

סיפורו האישי של גרמאי מעורר השראה ממש כמו תיאורי הפעולות של היחידה עליה הוא מפקד. לפני 30 שנים הוא עלה לישראל מאתיופיה, עוד לפני המבצעים הגדולים להעלאת יהדות אפריקה. ביחד עם בני משפחתו, הוא הלך ברגל בהיותו בן 12 לסודאן, שם פגשו אותם אנשי מוסד, העלו אותם על אניות בבעלות מוסווית והביאו אותם לישראל. שפה לא הייתה קנויה בפיו והוא רכש אותה במסגרת לימודיו בישיבה בגן יבנה, בעוד בני משפחתו מתגוררים במרכז קליטה בבאר שבע.

גרמאי סיים את הישיבה התיכונית והתגייס לסיירת גבעתי. הוא עבר קורס קציני חי"ר וסיים את שירותו בדרגת סגן, בתפקיד של קצין סיור ומודיעין באחת השלוחות של בסיס צאלים. לאחר תום שירותו הצבאי ותקופת התלבטות קצרה, הוא התגייס ליחידה המשטרתית ללוחמה בטרור (ימ"מ), שם קיבל אותו מי שכיום משרת כמפקד המחוז הדרומי, ניצב יורם הלוי.

"כשהוא הגיע לפקד כאן על המחוז, לא אמרתי לו כלום", סיפר גרמאי. "רק בשבוע שעבר, כשהוא נתן לי את הדרגה, הזכרתי לו את זה". גרמאי שירת בימ"מ שלוש שנים ועם שחרורו החל ללמוד באוניברסיטת חיפה עבודה סוציאלית עם התמחות בתחום הנוער. הוא שב והתגייס למשטרה, הפעם כקצין יס"מ ומפקד צוות. במהלך שירותו עשה את כל התפקידים האפשריים, בהם איש חקירות מודיעין ובילוש, לוחם וממלא מקום מפקד היחידה בפועל בשלוש השנים האחרונות. בדרך הוא הספיק להתחתן ולהביא עם אשתו ארבעה ילדים.

שוטרי יס"מ מפנים בכוח משפחה.
"אנחנו לא שוטרים רגילים". שוטרי יס"מ בפעולה

לפני מספר שבועות הוא קיבל באופן רשמי את הפיקוד על היחידה. כך רשם פרק חשוב בקורות חייו האישיים ובתולדות העלייה של בני אתיופיה לישראל - הוא הקצין היחיד מעדה זו במחוז הדרומי והראשון שהגיע לפקד על יחידה במסגרת המחוז. עיניו מבריקות כשהוא מדבר על הקשר בין היותו בן העדה לבין תפקידו הפיקודי והמבצעי. "כשאני צריך לבצע מעצרים בקרב בני העדה, אני פועל בדרך של ניצול כל הידע התרבותי שיש לי", הוא מסביר. "אני לא מבצע רק את התפקיד השגרתי אלא גם מעביר הרצאות ומלווה בני נוער אתיופים כדי להעביר להם את המסר שאפשר להצליח בישראל", מספר גרמאי.

"צריך לשנות את המצב וליצור יותר מעורבות של בני הקהילה בחברה הישראלית. אני לא רואה אנשים מהעדה במקומות מפתח והפעילות שלי היא בין היתר לשנות את המצב הזה, להגיד שהכל אפשרי". במסגרת תפקידו כמפקד יס"מ נגב, גרמאי מנהל מפגשים בין ניצולי שואה לבין פקודיו, הרושמים מפיהם עדויות הנצחה. "צריך לשמר את הסיפורים שלהם. זה חשוב מאוד!", הוא אומר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שוטרי יס"מ בטקס קבלת סיכת לוחם/מערכת וואלה!, צילום מסך

ליחידת היס"מ שתחת פיקודו חמש מטרות עיקריות: לחימה בפשיעה, טיפול בהפרות סדר, אבטחת מאוימים, אבטחת אישים וטיפול בחומרים מסוכנים. הפעילות השוטפת שלהם, הכפופה לאגף המבצעים של מרחב דרום, כוללת ביצוע מעצרים, משימות אבטחה ומשימות נוספות. לוח האימונים של היחידה עמוס בתפריט כשירות מבצעית, המורכב מכושר גופני ולצדו שורה של אימונים ייחודיים כאימון חבלים, אימוני ירי והסתערות במצבים שונים כתנועת רכב או השתלטות על אוטובוס או בניין, לחימה בשטח בנוי, נשיאת אלונקות ונושאים רבים אחרים בהם מתמחים הלוחמים.

אחד מנושאי האימון החשובים ביותר הוא איתור מפרי סדר במהלך אירועים המוניים. "זה יכול להיות הפגנה או משחק כדורגל", מספר גרמאי. "צוות היחידה מקבל משימה בצירוף מידע מודיעיני מכוון אפילו מעכשיו לעכשיו. המידע מגיע ממוקד העושה שימוש במצלמות וציוד מודיעיני אחר. תוך כדי תנועה אפשר לכוון את הכוח בדיוק ליעד מסוים בהתאם לאופיו, התנהלותו וסימנים חיצוניים כלבוש או ציוד שהוא נושא עליו ולעצור אותו". במידת הצורך יפעיל גרמאי את אנשיו כדי להשתלט גם על גנבי רכב. "התקשר אלי אדם שהכיר אותי וסיפר שהמכונית שלו נגנבה ברגע זה ממש. פעלנו במהירות כדי לאתר אותה ולהשתלט עליה. זה חלק מהשירות לציבור, לצד הפעילות למעצר עבריינים כבדים כחלק מהלחימה בפשיעה", הוא מסביר.

ההתמודדות עם מפרי הסדר נעשית גם היא לאחר אימון מקצועי מפרך, 'שבוע הפס"ד' (הפרות סדר) בעגת היס"מ, המהווה חלק משגרת האימונים של היחידה. "אני מבסוט מהשירות", מחייך גרמאי. "הוא נותן הרבה סיפוק אישי והתחושה שלי ושל האנשים סביבי היא בהחלט של תרומה משמעותית". גרמאי, ללא ספק, מהווה מודל לבני קהילתו. כעת הוא מסתכל קדימה, בתקווה לראות עוד רבים מבני העדה האתיופית מצליחים להגיע למקום שבו הוא נמצא, ואולי אפילו למקומות גבוהים עוד יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully