וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמריקנים מתוסכלים: בקעת הירדן תוקעת את המשא ומתן

3.1.2014 / 10:14

עם נחיתתו קיווה שר החוץ ג'ון קרי להתקדם בגיבוש תכנית מסגרת בסוגיות הליבה, אך דווקא הנושא הביטחוני הטכני מעכב את ההתקדמות. במוקד: מי יקבע מתי צה"ל יתפנה מהאזור?

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, שידר אמש (חמישי) אופטימיות זהירה עם הגעתו לירושלים, עם שאיפה להתקדם בגיבוש תכנית המסגרת לכלל נושאי הליבה של הסכסוך. אלא שמאחורי האווירה האופטימית, מתברר שקרי עדיין מתקשה להבקיע את ההתנגדות של ישראל, וגם של הפלסטינים, לתכנית הביטחון שלו בבקעת הירדן. חלק ניכר מפגישתו בת חמש השעות עם נתניהו אמש הוקדש לסוגיה הזו, אך לא נרשמה התקדמות של ממש.

עוד על המשא ומתן המדיני:
קרי לנתניהו: "קרובים לעת ההחלטות הקשות"
אבו מאזן: "לא יהיה הסכם עד לשחרורם של כל האסירים"
רוצחי חיילים ומניחי מטענים: אלה האסירים שישוחררו

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. ישראל, 2 בינואר 2014. רויטרס
אתמול הוא עוד היה אופטימי. ג'ון קרי נוחת בארץ/רויטרס

אתמול, עם נחיתתו בישראל, אמר קרי כי "הגיעה העת להחלטות קשות" מצד מנהיגי ישראל והרשות הפלסטינית. למרות פגישה בת חמש שעות שערך עם נתניהו אמש, קרי עדיין לא הציג לראש הממשלה את תכנית המסגרת שלו לכלל נושאי הליבה של הסכסוך. חלק ניכר מהפגישה הוקדש להסדרי הביטחון שהאמריקנים מציעים בבקעת הירדן, נושא טכני ונטול ההיבטים המורכבים שכרוכים בסוגיות הליבה. אך לתסכולו של קרי, ההצעה האמריקנית לנוכחות ישראלית מצומצמת בסמוך לגבול הפלסטיני-ירדני לתקופה של כעשור, אינה מספקת אף אחד מהצדדים. הפלסטינים דוחים אותה בתוקף ואילו ישראל העבירה לאמריקנים רשימה ארוכה של הסתייגויות כלפיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ישראל תקבע לעצמה את מועד היציאה

בצד הישראלי ההצעה נתפסת אמנם כראויה לדיון מעמיק, אבל לגורמים בכירים - ובראשם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, שהשתתף אתמול בחלקים מהפגישה עם קרי - ישנן הסתייגויות רבות ממנה. בישראל מעוניינים שהנוכחות בבקעה תהיה לטווח ארוך מכפי שמציעים האמריקנים, ברצועה גיאוגרפית גדולה יותר ומתעקשים על כך שישראל תקבע בעצמה מתי הגיעה העת לנסיגת צה"ל מהבקעה, ללא תאריכים מחייבים. לפחות כרגע, אלה גם הדרישות שמציג ראש הממשלה נתניהו.

קרי ניסה אתמול לפני הפגישה עם נתניהו לרכך במעט את ההתנגדות הישראלית לתכנית, ואמר כי "בכל פעם שאני מגיע לישראל, שיקולי הביטחון שלה נמצאים בראש מעייניי". הוא הוסיף כי גם הוא וגם הנשיא אובמה "משוכנעים שמטרת תהליך השלום היא לחזק את ביטחונה של ישראל". בירושלים אולי מסכימים עם ההצהרה הכללית, אבל לא עם הדרך שהאמריקנים מציעים כדי לממש אותה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרגע - היא במוקד. בקעת הירדן/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפלסטינים, לעומת זאת, רואים את ההצעה האמריקנית באופן הפוך - כהצעה שלמעשה מתייחסת אך ורק לדרישותיה של ישראל. הם זועמים במיוחד על כך שהאמריקנים, לפחות על פי דיווחים בתקשורת הערבית, מציעים לאפשר לישראל מעין "זכות וטו" לגבי תאריך הנסיגה מבקעת הירדן, בהתאם למידת המוכנות של הפלסטינים לנהל את ענייני הביטחון של עצמם. גורם שמקורב לשיחות אמר לוואלה! חדשות כי "אפילו אם אבו מאזן יסכים בסוף לכוח ישראלי בבקעה, וזה רחוק מלקרות כרגע, הוא עדיין לא יוכל לקבל מצב שישראל קובעת בעצמה עד מתי צה"ל יישאר שם".

אבו מאזן הציע לאמריקנים להציב בבקעה כוח של נאט"ו, והוסיף כי לא תהיה לו התנגדות שבאותו כוח "יהיו גם חיילים יהודים". במילים אחרות, יו"ר הרשות מציע רעיון שכבר נשקל בעבר - הצבת כוח ישראלי בבקעת הירדן, אך תחת פיקוד של הברית הצבאית המערבית נאט"ו. החיילים לא ילבשו מדי צה"ל והפיקוד העליון שלהם לא יהיה בישראל. האמריקנים רושמים כל הצעה שמעלים הצדדים במהלך המשא ומתן הממושך שהם מנהלים כבר חצי שנה, אבל הם ממשיכים לדבוק בינתיים בעקרונות שגיבש צוות המומחים שלהם, בראשות הגנרל המעוטר ג'ון אלן, בוגר המלחמות באפגניסטן ועיראק.

גם שחרור האסירים במוקד

חוסר היכולת להגיע להסכמה בנושא בקעת הירדן, שהינו נושא טכני לחלוטין, נטול ההיבטים הכלכליים, הלאומיים והדתיים של שאר נושאי הליבה, מתסכל את האמריקנים. כמות הזמן שהוקדשה לכך בפגישה עם נתניהו אמש הייתה גדולה מכפי שקיוו, ועדיין אין הסכמה - וזאת עוד לפני שקרי נפגש עם אבו מאזן.

סוגיה נוספת שמעוררת מחלוקת היא הפעימה הרביעית של שחרור האסירים, שאמורה להתבצע בסוף מרץ. עם התנעת המשא ומתן אמרו גורמים מדיניים בכירים בישראל שהפעימה הזו תורכב ברובה מאסירים ערבים-ישראלים ותיקים, שכלואים עוד מלפני הסכמי אוסלו. אלא שכעת אומרים בירושלים שהפעימה לא תכלול כלל ערבים-ישראלים, אלא אם יוצמד אליה שחרורו מהכלא של המרגל היהודי-אמריקני, ג'ונתן פולארד. נתניהו מתכוון להמשיך ולהעלות את הדרישה לשחרור פולארד בפגישותיו עם קרי. אתמול בערב השתתפו כמאתיים איש בהפגנה בנושא, מול מלון מצודת דוד בירושלים בו מתאכסנת הפמליה של קרי.

למרות הפערים הללו, קרי עדיין משוכנע שגם נתניהו וגם אבו מאזן מבינים היטב את המחיר הכבד של מתן תשובה שלילית להצעת המסגרת האמריקנית. הנחת העבודה של קרי היא שהדרך למציאת פיתרון מוסכם בנושא בקעת הירדן, תלויה ב"יחסי הגומלין" בין נושאי הליבה השונים של הסכסוך - כלומר, שהפלסטינים יהיו נוחים יותר לפשרה אחרי שיראו שהמסגרת של קרי תתייחס במפורש לגבולות 1967, ואילו נתניהו עשוי להתפשר לאחר שיקבל התחייבות אמריקנית ברורה בנושא הכרה במדינה יהודית, שלילת זכות השיבה והכרזה על סוף הסכסוך.

ג'ונתן פולארד. Karl Deblaker, AP
נתניהו מקפיד להזכיר אותו בכל דיון עם קרי. פולארד/AP, Karl Deblaker

מסמך המסגרת של קרי עדיין לא גובש באופן סופי, ומטרת הביקור הנוכחי היא למעשה "לסגור קצוות" לקראת הצגתו. אם קרי יצליח להתגבר על המחלוקת בנושא בקעת הירדן וליצור נוסח ששני הצדדים יכולים לקבל כבסיס למשא ומתן, עדיין יישארו לו כמה מוקשים קשים לניטרול, ובראשם השאלה מה ייכתב בהצעת המסגרת לגבי ירושלים. הניסוח יהיה עדין ומדויק להפליא, ועדיין, בנושא כה רגיש, כל מילה יכולה להוביל לטלטלה פוליטית בירושלים, ברמאללה או בשתיהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully