וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצחי חיילים ומניחי מטענים: אלה האסירים שישוחררו

ועדת השרים אישרה את רשימת 26 האסירים הפלסטינים הנוספים שישוחררו במסגרת ההתחייבות הישראלית בפתח חידוש המשא ומתן. האסירים - ותיקים ולא ישראלים. הרשימה המלאה בפנים

רוצחים בדם קר, מבצעי פיגועי דקירה ומניחי מטענים: ועדת השרים אישרה הערב (ראשון) את רשימת האסירים הפלסטינים שישוחררו ככל הנראה בערב יום שלישי, במסגרת הפעימה השנייה של שחרור האסירים עליו התחייבה ישראל כחלק מחידוש המשא ומתן המדיני. מדובר ב-26 אסירים ותיקים מתוך 104 שישוחררו בסך הכל במסגרת ההתחייבות. בסבב הזה לא ישוחררו אסירים ערבים-ישראלים: 21 אסירים ישוחררו לשטחי הגדה, וחמישה לרצועת עזה.

אסירים פלסטינים שוחררו לרמאללה, אוגוסט 2013. יותם רונן
חגיגות שחרור האסירים בפעימה הראשונה בחודש אוגוסט/יותם רונן

אחד האסירים שישוחררו הוא עאשור מסבאח חליל מוחמד, שיחד עם שני חבריו רצח את נהג המונית דוד כספי אשר הסיע אותם ליעדם בשכונת שועפט שבמזרח ירושלים, מתוך מניע לאומני. מוחמד, שהיה זה שירה בכספי, היה מעורב גם בתקיפה ופציעה חמורה של אחד האסירים בעודו מרצה את עונש המאסר.

אסיר אחר שישוחרר במסגרת הפעימה השנייה הוא עבד אל-רבו ג'יבריל עיסא, שגנב ממקום עבודתו מעטפת מזומנים, סכין ורובה, אשר שימש אותו לרציחת שני המטיילים היהודים רויטל סרי ורון לוי בשנת 1984. סרי ולוי יצאו לטייל בצפון הר חברון כשלפתע נתקלו בעיסא, תושב מחנה פליטים סמוך. עיסא כפת את השניים באיומי רובה, הניח שק על ראשיהם וירה בהם למוות.

עוד אסיר שצפוי לצאת לחופשי מחרתיים הוא שביר קאסם טאהר חאזם, שנדון למאסר עולם אחרי שרצח יחד עם אבו מוסא סאלם עלי עטיה את איזק רוטנברג, ניצול שואה ממחנה סוביבור, בשנת 1994 בפתח תקווה. רוטנברג, בן 67 במותו, שכל משפחתו נספתה בשואה פרט לשני אחיו, עבד כטייח אחרי שפרש לגמלאות. חאזם ועטיה, שני פועלים פלסטינים, התנפלו עליו והרגו אותה במהלומות גרזן. אף שהסתתרו אצל משתפי פעולה בלוד, הם נתפסו ונשפטו.

עבד אל-חאג' יוסף עבד א-רחמן, שצפוי גם הוא להשתחרר, ביצע בשנת 1992 פיגוע דקירה בכפר סבא. הוא התנפל על עוברי אורח ודקר אותם, וכתוצאה מכך נהרגה גניה פרידמן, בת 42 במותה, ושניים נוספים נפצעו. פרידמן הותירה אחריה בעל וילדה.

אסיר נוסף הוא אבו דחילה חסן עתיק שריף. הוא הורשע ברצח של אבי אושר ביישוב משואה בשנת 1991. השניים עבדו יחד במשך 15 שנה בתחום החקלאות, אולם זה לא מנע משריף לדקור למוות את מעסיקו, תושב היישוב בקעות שבבקעת הירדן – ולהחביא את גופתו.

חגה סלים מחמוד מואיד, שישוחרר אף הוא, פעל כחלק מחולייה ושחה מירדן לחופי אילת ב-29 במאי 1992 כשברשותו נשק רב ובמטרה לפגוע במספר רב ככל האפשר של אזרחים. בהגיעו לחופי אילת, הבחין בו השומר האזרחי יוסף שירזי בן ה-62. מואיד ירה בו למוות.

עוד אסיר שצפוי לצאת מהכלא הוא עמאוי חמד אלעבד חלמי. חלמי רצח ב-24 בספטמבר 1993, ערב יום הכיפורים, את יגאל וקנין, תושב המושב בצרה. גופתו של וקנין, בן 22 במותו, נמצאה בפרדס. הוא הותיר אחריו הורים ושמונה אחים ואחיות.

אסיר נוסף שצפוי להשתחרר ביום שלישי הוא ח'אלד דאוד אל-אזרק, שהניח מטען חבלה שהתפוצץ בשוק מחנה יהודה בירושלים ב-28 במאי 1990. כתוצאה מהפיצוץ נהרג במקום שמעון כהן, בן 71 שעבד כמוכר בשוק, וכמה בני אדם נוספים נפצעו.

מוסטפא סמארין, שגם הוא ייצא לחופשי, פיקד על חוליה של פתח, אשר ביצעה אימוני נשק במטרה לרצוח חיילים. הוא נכשל בניסיונו הראשון לרצוח חייל, אך בניסיונו השני – ב-1991 – צלח ורצח את צבי קליין. שותפו למעשה, מוסטפא קרעאן ישוחרר אף הוא. בנוסף בהזדמנויות שונות חטף וחקר תושבים, הצית רכבים וייצר בקבוקי תבערה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרשימה המלאה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוחמד נאצר וראפע קראג'ה שהורשעו ברצח אהרון אבידר ב-1985. מוחמד צבאג שהורשע ברצח אכזרי במיוחד של שני פלסטינים שנחשדו בשיתוף פעולה עם ישראל. אחמד דמוני שהורשע ברצח החייל אמנון פומרנץ ב-1990. זיאד ומוסטפא גנימאת שהורשעו ברצח מאיר בן יאיר ומיכל כהן בשנת 1985. רזק צלאח שהורשע ברצח גיא פרידמן. אל-עפו שקיר שהורשע ברצח עקיבא שאלתיאל ב-1985. נאג'ח מחמוד בידאווי שהורשע ברצח יעקב שלום.

אל השמות הללו יתווספו אחמד קאסם סעיד, אוסאמה אבו-חנאנה ומוחמד תורקמאן שהיו שותפים לרצח מוטי ביטון ב-1992, עמר מסעוד שהיה מעורב ברצח איאן פיינברג ברצועת עזה ב-1993, וצמד המחבלים הזאע יוסף ועותמאן בני-חסן עבדאללה שהורשעו ברצח יעקב ולאה אלמקייס בשנת 1990.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully