וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק נגד שחרור מחבלים נפל: "הצעה צינית"

27.10.2013 / 16:26

נתניהו הורה לשרי הליכוד להצביע נגד, וכך הושג רוב בוועדת השרים לחקיקה נגד החוק שיזמה ח"כ סטרוק אשר דרש למנוע שחרור מחבלים במו"מ. הבית היהודי: "יום עצוב למאבק בטרור"

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה היום (ראשון) את הצעת החוק שביקשה לאסור שחרור מחבלים. שמונת שרי הליכוד, יש עתיד והתנועה התנגדו להצעה, ואילו חמשת שרי הבית היהודי וישראל ביתנו תמכו בה. ההצעה, שהגישה חברת הכנסת אורית סטרוק מהבית היהודי ו-14 חברי כנסת נוספים, ביקשה להפקיע מידי הנשיא את הסמכות לחתום על חנינות, ובכך למעשה למנוע את האפשרות המעשית של המדינה לשחרר מחבלים, הן בעסקאות עתידיות והן כחלק מההתחייבות הישראלית לשחרור אסירים בתמורה לחידוש המשא ומתן.

ההצעה נפלה לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הנחה את ארבעת שרי הליכוד החברים בוועדה: לימור לבנת, גדעון סער, יובל שטייניץ וגלעד ארדן להתנגד לה. גורמים בסביבתו של ראש הממשלה אמרו כי נתניהו הורה לשריו להתנגד להצעת החוק, "לנוכח ההבנה שמדובר בהצעה צינית". אותם גורמים כינו את ההצעה "הצעת אינסטנט פופוליסטית, שעלתה ללא עבודת מטה מסודרת", ואמרו כי מטרתה היא "לעורר הד תקשורתי מבלי לתת את הדעת על ההשלכות שעלולות להיות לה". לכן, אמרו בסביבת נתניהו, "הוחלט שלא להצטרף לשימוש הציני שמבקשת ההצעה לעשות בסיטואציה האזורית המורכבת".

אף שהתוצאה לא הייתה צמודה, הטונים בדיון היו גבוהים במיוחד. "הממשלה קיבלה החלטה, וראוי שכל השותפות הקואליציוניות יעמדו מאחוריה", אמרה השרה לבני. בתגובה למתקפה נגדה מכיוון הבית היהודי הוסיפה: "רבני יש"ע לא מנהלים את הממשלה. לממשלה יש ראש. הממשלה מנהלת תהליך מדיני, וצריך שכולם יתייצבו מאחוריה - גם אלה שתמכו בכך בתמורה לבניה בהתנחלויות". בסביבתה של לבני הביעו סיפוק מההחלטה, ואמרו: "נתניהו פעל בנחרצות ומתוך אחריות כלפי התהליך המדיני והאמריקנים".

לאחר נפילת הצעת החוק הודיעו בבית היהודי כי יגישו ערער על ההחלטה. "זהו יום עצוב למאבק בטרור בישראל. נמשיך להיאבק בכל כוחנו נגד שחרור רוצחים, ואנחנו מאוד מצטערים ומתפלאים על כך ששרי הליכוד לא תמכו בהצעת החוק שהיתה שמה סוף לשחרור רוצחים". לדברי אנשי הבית היהודי, העובדה שהחוק נפל אמורה להדליק נורה אדומה. "אם הממשלה לא מתחייבת למנוע שחרור מחבלים הפעם, לא מן הנמנע שהיא מתכוונת לשחרר מחבלים נוספים בעתיד. אם אין להם אומץ להצביע שזו הפעם אחרונה שמשחררים מחבלים, כדאי שהציבור יידע שאלו לא רק ארבע הפעימות הללו, אלא שזו רק ההתחלה. יידע הציבור שאלה נבחריו".

בבית היהודי הודו, שלא לייחוס, שעיתוי העלאת ההצעה ערב הפעימה השנייה של שחרור האסירים, אינו מקרי - אך טענו כי "אין לנו כוונה להיענות לתנאי מוקדם כלשהו בשביל הזכות לתת ולתת. זה לא היה בשום משא ומתן".

"ההחלטה כובלת את ידיהן של ממשלות עתידיות"

"אם אתם לא מסוגלים לחיות עם ההחלטה, הזו תתפטרו מהממשלה", אמר השר סער לשר אורבך כחלק מחילופי הדברים בין המשתתפים בישיבה. "לאף אחד לא יותר קשה מהשרים האחרים שיושבים פה", הוסיפה לבנת.

השר גלעד ארדן, שהצביע כאמור נגד הצעת החוק, אמר בדיון כי הוא החליט ש"מוסרית זה לא יהיה נכון לתקוף את מי שתמך אז בשחרור". לדבריו, "ראש הממשלה הוא מי שרואה ומבין את המאזן הכולל של החוץ והביטחון של אזרחי ישראל".

מזכיר הממשלה, אביחי מנדלבליט, שנכנס לישיבת השרים נימק מדוע ראש הממשלה מבקש לדחות את החוק: "יש החלטת ממשלה מלפני שלושה חודשים. כאשר ההחלטה התקבלה, כל הפרמטרים היו ידועים: הן העובדה שהשחרור יתבצע בארבע פעימות והן מספר האסירים. כולם ידעו על מה מצביעים. מהרגע שההחלטה התקבלה, היא מחייבת. החוק הזה בא לעקר את החלטת הממשלה ולהוציא ממנה את כל העוקץ. אי אפשר בכל כמה חודשים להחליף מדיניות ב-180 מעלות. ההחלטה כובלת את ידיהן של ממשלות עתידיות לקבל החלטות דומות ואם היא תעבור - הדבר יפגע במעמד של ישראל בעולם. זה יראה שמדינת ישראל לא מסוגלת לעמוד בהתחייבויות שלה, ויפגע באמון שנותנים במדינת ישראל. יתברר שהמילה של מדינת ישראל היא לא מילה".

המחבלים הפלסטינים ששוחררו בפעימה הראשונה חוגגים במוקטעה. רמאללה, 13-14 באוגוסט 2013. טלי מאייר
הפלסטינים חוגגים את שחרור האסירים בפעימה הראשונה באוגוסט/טלי מאייר

באופן לא מקרי, הצעת החוק עלתה לוועדת השרים לחקיקה במקביל לדיון אחר שנערך אחר הצהריים בצוות שרים של הממשלה, על שמות המחבלים שישראל תשחרר כחלק מהפעימה השנייה, עליה הוסכם בין ישראל, ארה"ב והפלסטינים. עושה רושם כי שחרור האסירים מציב את יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, במבוכה גדולה, שכן הוא מתקשה להסביר לציבור בוחריו מדוע הוא יושב בממשלה שמקדמת את המשא ומתן עם הפלסטינים ומשחררת מחבלים במקביל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"זכות מפוקפקת"

בניגוד לדברים שאמר בנט בכמה הזדמנויות, לפיהם השיחות בין ישראל לפלסטינים הן "שיחות סרק", בסוף השבוע האחרון אמרה השרה הממונה לבני בראיון לוואלה! חדשות כי דווקא יש התקדמות במשא ומתן עם הפלסטינים.

בבית היהודי הכירו היטב את פרטי החלטת הממשלה - לה היו שותפים שריה, אולם הדבר לא מנע מהם לצאת במתקפה חריפה נגד לבני, בטענה שהיא אחראית באופן עקיף לשחרור המחבלים - אף שהדבר אושר כאמור בעבר בממשלה. "שחרור המחבלים בתמורה לזכות המפוקפקת של לבני להיפגש עם עריקאת הוא חמור ביותר", נכתב בהודעת המפלגה. עוד כתבו בהודעת המפלגה: "עם כל הכבוד, עצירת שחרור הרוצחים חשובה אפילו יותר מהצדקת קיומה של לבני בממשלה".

גם השר אורי אריאל השתתף במתקפה התקשורתית המתוזמנת, שנועדה - כך נדמה - להסיט את המבוכה בבית היהודי ומהפעימה השנייה של שחרור המחבלים. "לא שחרור מחבלים ולא הקפאת בניה צריכים להיות חלק ממחוות רק כדי שידברו אתנו. אני מציע ללבני, שרוממות הדמוקרטיה בגרונה, להביא להכרעה דמוקרטית את החוק נגד שחרור אסירים של ח"כ אורית סטרוק ולא לעסוק במניפולציות תקשורתיות זולות רק כדי שתוכל להמשיך לדבר עם סאיב עריקאת", אמר הבוקר אריאל.

לקריאה נוספת:
ב-29 באוקטובר: שחרור שני של אסירים פלסטינים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully