וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועץ למלך עבדאללה: על ירדן לשבת במו"מ המדיני

2.1.2014 / 16:21

רה"מ לשעבר אל-בחית' הסביר את קריאתו בצורך "להגן על האינטרסים" של מדינתו: "לא נשלם את מחיר העמדות של ישראל וארה"ב". דבריו לא בהכרח משקפים את העמדה הרשמית בעמאן

צילום: רויטרס, לע"מ; עריכה: יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ'

(בווידאו: ג'ון קרי בביקור נוסף בישראל)

על ירדן להצטרף מיד לשולחן המו"מ בין ישראל והפלסטינים - כך אומר אחד מיועציו הקרובים של עבדאללה מלך ירדן. על פי הדיווח הבוקר (חמישי) בעיתון הלונדוני "אל-חיאת", מערוף אל-בחית', ראש ממשלת ירדן לשעבר, אמר כי המצב הנוכחי הוא המסוכן ביותר בנוגע לסוגיה הפלסטינית, לנוכח היעדרותו, לדעתו, של "גב ערבי חזק" והעיסוק של מדינות ערב במשברים הפנימיים שלהן.

"יש צורך שירדן תהיה נוכחת ושותפה בכל מו"מ עתידי, כדי להגן על האינטרסים שלה", אמר אל-בחית', המכהן כיום כסגן ראש "מועצת המלך" - קבוצה של יועצים בכירים הקרובים למלך ו"לוחשים על אוזנו". "לא ייתכן שנצפה מהצד במתרחש במו"מ". לדבריו, "חייב להיות נושא ונותן ירדני שייצא מיד ויישב אל שולחן המו"מ עם ישראל והרשות הפלסטינית, מאחר שלא ייתכן שנשלם את מחיר העמדות הישראליות והאמריקניות".

עוד כתבות על תהליך השלום:
בצל ביקור קרי: תכנית להקמת ישיבה במזרח ירושלים
לחץ אירופי: קמרון ומרקל יבואו לישראל בתחילת 2014
עריקאת: "ההחלטה לספח הבקעה נועדה להרוס תהליך השלום"

ראש ממשלת ירדן, מערוף אל-בחית, יולי 2010. AP
"לא ייתכן שנצפה מהצד במתרחש במו"מ". אל-בחית בימיו כראש ממשלה/AP

הדברים מסויגים בכתבה, בה מצוין כי העמדה של אל-בחית' אינה מייצגת את הדעה המקובלת בקרב מקבלי ההחלטות בעמאן. כך למשל, מצוטט שר ירדני בכיר שאינו מזוהה בשמו, האומר כי ארצו עוקבת אחר תהליך השלום ומקבלת אותו בברכה "ללא ישיבה בשום שולחן מו"מ". ואולם, גם הוא לא שלל על הסף הצטרפות ירדנית למו"מ, והוסיף שהעמדה הזו תהיה נתונה לשיקול מחדש אם יתברר כי המו"מ מאיים לפגוע באינטרסים ירדניים - כמו למשל נושא הפליטים הפלסטינים בירדן או סוגיות ירושלים והגבולות. נושאי חלוקת ירושלים וזכות השיבה של הפליטים הפלסטינים הם שניים מהנושאים העומדים במרכז המחלוקות במו"מ. ראש הממשלה בנימין נתניהו התבטא השבוע בנושא, בישיבה של סיעת הליכוד בכנסת, ואמר כי על הפלסטינים להכיר במדינת ישראל ולוותר על זכות השיבה.

בתוך כך, נמשכים מאמצי ארה"ב להביא לפריצת דרך במו"מ. במסגרת זאת, נחת היום בישראל שוב שר החוץ ג'ון קרי, שצפוי לערוך פגישות עם נתניהו ועם יו"ר הרשות הפלסטינים אבו מאזן. לפי ההערכות, מטרת הביקור היא "לסגור קצוות" לקראת הצגת הסכם מסגרת לשני המנהיגים. הסכם זה יהווה בסיס להמשך המו"מ בחודשים הקרובים, והוא צפוי לכלול התייחסות כללית לכל סוגיות הליבה של הסכסוך, בהן גם נושאי הגבולות וירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully