וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציידים על הכוונת: חוק איסור הציד חוזר לכנסת

1.1.2014 / 0:04

לאחר 3 שנים בהן עוררה התנגדויות רבות, צפויה הצעת החוק האוסרת על ציד ספורטיבי של חיות בר לעלות מחדש לדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. לפי סקרים, הציבור תומך

ראשי צבאים כרותים בנחל עמוד. יוני 2013. רשות הטבע והגנים
ציידים תלו במחאה ראשים כרותים של צבאים על הגדר בכניסה לנחל עמוד. חודש יוני האחרון/רשות הטבע והגנים

למעלה משלוש שנים אחרי שהונח לראשונה על שולחן הכנסת, תדון היום (רביעי) ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בתיקון לחוק הגנת חיות הבר המציע לאסור ציד ספורטיבי. בתום הדיונים שיכריעו אם לערוך שינויים בנוסח ההצעה, יעבור החוק החדש לקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

עוד בוואלה! חדשות:
לאחר הפיגועים, פוטין מזהיר: "נשמיד את כל הטרוריסטים"
הפיתוח החם בצה"ל: ה"ווייז" המוצפן של מטוסי הקרב
נתפס שוב בנהיגה בשכרות - ושוחרר ממעצר הבית

במהלך השנים שחלפו מאז עלתה לראשונה, עוררה ההצעה לתיקון החוק התנגדויות רבות, בעיקר מצד ציידים. בגופים הסביבתיים כבר נערכים למאבקים עיקשים מול המתנגדים לתיקון בחוק, אולם סקר מיוחד שבוצע השבוע עבור החברה להגנת הטבע הפועלת לקידום החוק, חושף כי 70% מהציבור סבורים כי יש להחמיר את הענישה על פגיעה בחיות בר ו-72% אמרו כי הם תומכים באיסור גורף של ציד ספורטיבי של חיות בר למטרות פנאי בישראל. רק 15% מהציבור מתנגדים לתיקון החוק ותומכים בהשארת המצב הקיים, המתיר ציד כאמור.

השר עמיר פרץ נואם בכנס שדרות בספיר, נובמבר 2013. טל הרי, מערכת וואלה! NEWS
חידש את הליך החקיקה של הצעת החוק. פרץ/מערכת וואלה! NEWS, טל הרי

"הנתונים מוכיחים כי הציבור בישראל מכיר בצורך הקריטי להגביר בצורה משמעותית את ההגנה על חיות הבר שלנו", אמר ניר פפאי, סמנכ"ל החברה להגנת הטבע. "לצורך כך נדרש קידום חקיקה מודרנית ואפקטיבית, החמרת הענישה והאכיפה, ביטול הציד הספורטיבי למטרות פנאי ומתן כלים מתאימים בידי פקחי רשות הטבע והגנים להתמודדות עם האתגרים הרבים העומדים לפתחם. אנחנו קוראים למקבלי ההחלטות להיות קשובים לרחשי לב הציבור ולקדם את החקיקה".

רק בחודשים האחרונים הצליח השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, לחלץ את הצעת החוק מהקיפאון אליו נקלעה בשל ההתנגדויות הרבות. קידומה של הצעת החוק, שהחלה לקרום עור וגידים כבר ב-2009, בא על רקע סדרת האירועים האכזריים ביותר בהם ציידים בלתי חוקיים כרתו ראשי צבאים ודורבנים ותלו אותם בהתרסה בכניסות לשמורות טבע בצפון. גם אתמול, שעות ספורות לפני חידוש הדיונים על התיקון לחוק, פגש השר להגנת הסביבה את פקחי רשות הטבע והגנים ואמר: "מי שחושב שאפשר לעבור לאלימות ולנסות להעביר לנו מסרים דרך ראשי בעלי חיים כרותים, לא מבין שזה רק מגדיל את המוטיבציה שלי להעביר את התיקון לחוק".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"חקיקה גזענית שמאיימת לפגוע במסורת ובתרבות"

הירידה המטרידה בתפוצת חיות הבר בישראל עוררה את הצורך של אנשי רשות הטבע והגנים לקדם חקיקה שתהיה מעודכנת לשינויים המדאיגים באיזון האקולוגי. ברשות הסבירו כי אחת הסיבות המרכזיות להתדלדלות אוכלוסיית חיות הבר בישראל היא תופעת הציד הלא חוקי. יחד עם זאת הדגישו האקולוגים כי גם הציד הספורטיבי שנעשה ברישיון "תרם" לירידה בתפוצת חיות הבר ואף הקשה על פקחי רשות הטבע והגנים לאכוף את הציד הבלתי חוקי שהתגבר בשנים האחרונות.

ראשי צבאים כרותים וראש דורבן כרות בכפר עכברה ברמת הגולן. יוני 2013. רשות הטבע והגנים
"מי שחושב שאפשר לעבור לאלימות ולנסות להעביר לנו מסרים דרך ראשי בעלי חיים כרותים, לא מבין שזה רק מגדיל את המוטיבציה שלי להעביר את התיקון לחוק"/רשות הטבע והגנים

כיום, בכל שנה מתירה המדינה לצוד מתחילת ספטמבר ועד סוף ינואר מגוון של בעלי חיים כגון מיני ברווזים, ציפורים שונות כדוגמת אגמיות ויוני בר ועוד. אולם התיקון לחוק מבקש עתה להתיר את הציד הספורטיבי אך ורק על פי היתרים שיונפקו לפי צרכי איזון אקולוגי של אוכלוסיית חיות הבר, נזקי חקלאות והעברת מחלות על ידי בעלי חיים. כשהשר להגנת הסביבה הקודם, גלעד ארדן, החל לקדם את החוק צצו אינספור התנגדויות לשינוי מדיניות הציד מצד הציידים החוקיים הפועלים בישראל, שמספרם עומד על כ-2,400. גם אחרים שביקשו להצטרף למעגל הציד הספורטיבי הגישו עתירה לבג"ץ בדרישה לעצור את קידום החוק.

לפני כמה חודשים, הצליח כאמור השר פרץ לחלץ את הצעת החוק מהקיפאון. אלא שגם אז הגיעו לדיונים שנערכו בכנסת אינספור ציידים ברישיון, ש-95% מהם משתייכים למגזר הדרוזי והבדואי, שטענו כי מדובר בחקיקה גזענית שמאיימת לפגוע במסורת ובתרבות של המגזרים. בסקר שהזמינה בימים האחרונים החברה להגנת הטבע השיבו 38% מהאנשים שהשתתפו בו כי הם סבורים שהמדינה עושה מספיק על מנת להגן על חיות הבר שבתחומה. זאת לעומת 26% שענו כי המדינה אינה עושה מספיק. כעת, מקווים בגופים הסביבתיים כי מקבלי ההחלטות יצליחו לעמוד בפרץ ההתנגדויות ויאשרו את החוק שיעזור לחיות הבר בישראל לשרוד.

עדכון ראשון: 20:22

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • ציד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully