וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיתוח החם בצה"ל: ה"ווייז" המוצפן של מטוסי הקרב

31.12.2013 / 17:09

תוכנה שמעבירה מידע רגיש לתא הטייס בזמן אמת, שדרוג של תא השליטה בו מחליטים על סיכולים ממוקדים ואיתור המיקום המדויק של נפילת טילים: הצצה לפיתוחים החדשים בחיל האוויר

יחידת אופק, יחידת המחשוב של חיל האוויר האחראית על פיתוח התוכנות המוצפנות של החיל, פועלת בימים אלה על שורה של פיתוחים חדשים. היחידה, שזוכה להערכה רבה גם בקהילת ההיי-טק בישראל ובעולם בשל פיתוחים פורצי דרך בקנה מידה בינלאומי, קיבלה אתמול (שני) את פרס הרמטכ"ל על הישגים בתחום התוכנה לאחר שזכתה במקום הראשון.

עוד בנושא צבא וביטחון:
”כמו נשר בשמיים”: המל”ט הישראלי שכובש את העולם
העתיד כבר כאן: מסכי הפלזמה שרודפים אחרי המפקד
מילואים בעידן הקיצוצים: התכנית שתעשה מהפכה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משתדרגים. מטוס קרב מסוג F-16 של חיל האוויר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד הפיתוחים האחרונים של היחידה הוא תוכנה שמעבירה מידע רב לתא הטייס במטוס קרב בזמן אמת. המידע הרב שמצטבר מאפשר לטייס לזהות מטרות אויב מסוגים שונים ולקבל החלטות מהירות על תקיפה. "הצלחנו לפתח יכולת שלא קיימת היום בשוק הפרטי", מסביר אלוף-משנה א', מפקד היחידה. לדבריו, לאחר כניסת התוכנה לפעילות מבצעית, "הטייס מקבל נתונים בזמן אמת על התעבורה, ומידע רגיש נוסף. היכולות הללו הגדילו את הקטלניות של מטוס הקרב - בלחיצת כפתור אחת הוא יוכל לפגוע בכמה מטרות במקביל. המטוס הופך לחלק בלתי נפרד מהרשת. אתה יכול לקרוא לזה ה'וויז' של הטייסים".

כיפת ברזל משגרת טיל ליירוט. Tsafrir Abayov, AP
בקנה גם תוכנה שתתריע על מיקום מדויק של נפילת טילים עם שיגורם/AP, Tsafrir Abayov

פיתוח נוסף עליו עמלים אנשי היחידה בימים אלה, ואשר צפוי להיכנס לפעילות מבצעית בחודשים הקרובים, הוא שדרוג של תא השליטה של חיל האוויר הממוקם בבור בקריה, ממנו מתקבלות החלטות לגבי סיכולים ממוקדים. היחידה פיתחה תוכנה המאפשרת לקצין הבכיר שיושב בתא השליטה לשלוט במידע המודיעיני המצטבר ובמצב הטיס ולתת פקודות בדיבור בדומה ל"סירי", מערכת ההפעלה הקולית של אייפונים.

בימים הקרובים תיכנס לפעילות מבצעית גם תוכנה המסוגלת לאחד בין מכ"מים, תצפיות וחיישנים רבים למסך אחד, ולתת התרעה מדויקת לגבי מיקום נפילת טיל. "באמצעות התוכנה נדע במדויק מהיכן שוגר הטיל", אומר אל"מ א'. "התוכנה תדע לזהות איזה טיל שוגר ובאיזו שכונה הוא עומד לנחות". כך, יגדל משך הזמן של הצבא והציבור להיערך לנפילת טילים.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully