וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכר החיילים עלה והגראס חוקי: מה קורה בעולם ב-1.1?

השנה האזרחית החדשה מביאה עמה חוקים וגזירות חדשים ברחבי העולם. היכן אסור לצוד פילים, ואיפה עלה שכר המינימום? ובישראל: הגבינה מוזלת - האוטובוסים מתייקרים

צילום: דניאל בוק, רויטרס; עריכה: מיכאל ברגמן; קריינות: לירון בארי

ברחבי העולם כבר החלו אתמול (שלישי) חגיגות הסילבסטר. עם סיומן של החגיגות, יתעוררו היום החוגגים לשנה חדשה – ולגזירות כלכליות חדשות. כמדי שנה, גם הפעם ה-1 בינואר מביא עמו חוקים חדשים במגוון תחומים, משינויים בתעבורה ועד איסורים חדשים בדיני העבודה. ה"גרדיאן" הבריטי ריכז כמה מהחידושים, שחלקם ביזאריים ביותר.

2014 בפתח - כותרות נוספות:
סל התרופות החדש: מה בפנים ומה בחוץ?
פינוקים בערב ראש השנה האזרחי
מטהראן עד הוותיקן: סיכום השנה בעולם - מגזין מיוחד

הומוסקסואלים בצופים, "יורו" בלטביה

במדינת אורגון שבארצות הברית, למשל, ייאסר היום עישון בזמן נסיעה עם ילדים בכלי רכב. בשוויץ ייכנס היום לתוקפו חוק חדש שמורה להדליק את פנסי המכונית, גם באור יום. בקונטיקט, קצת יותר משנה לאחר הטבח בבית הספר "סנדי הוק" בניוטאון בו נרצחו 27 בני אדם, יונהג מהיום חוק האוסר לשאת נשק שאינו רשום. בקליפורניה ייאסר על צלמי פפראצי להטריד סלבריטאים וילדיהם וברפובליקת בוסטואנה שבאפריקה ייאסר ציד פילים.

לצד הגזירות, ישנם גם חוקים חדשים שלהם האזרחים במדינות השונות מצפים בכיליון עיניים. כך, קולורדו תהפוך היום למדינה הראשונה בארה"ב שמאפשרת מכירת מריחואנה בשטחה שלא לצרכים רפואיים. כמו כן, החל מהיום ילדים הומוסקסואליים יוכלו להתקבל לתנועת הצופים האמריקנית בעוד חבריהם בבריטניה יורשו להיות אתאיסטים בתנועת הנוער.

חגיגות ראש השנה בסידני. דצמבר 2013. AP
חגיגות בסידני/AP

בשורה משמחת גם לאזרחי רומניה ובולגריה - שתי המדיניות העניות ביותר באיחוד האירופי: החל מהיום יוסרו כל מגבלות העבודה שהוטלו על אזרחים אלה ברחבי האיחוד. ועוד באיחוד האירופי: מהיום, לטביה מצטרפת ל"גוש היורו" – והמטבע הרשמי של המדינה מתחלף. ואם אתם מתכננים טיול לסין בקרוב, בטח תשמחו לדעת שהחל מהיום תוכלו לחצות את הגבול לטייוואן בקלות יתרה.

הונגריה תספק החל מהיום קבר בחינם – ואפילו את חפירה – לאוכלוסיות העניות. בצרפת יותר מהיום לייבא פאקט אחד של סיגריות – עשר קופסאות בלבד. כמו כן, ייכנס לתוקפו "מס רד בול" והצרפתים ייאלצו לשלם מס של אירו אחד על כל ליטר של משקה אנרגיה. לצד זאת, שכר המינימום בצרפת יעלה בעשרה סנט. בגרמניה, אוניברסיטאות וספריות יורשו להעלות לאתרי האינטרנט שלהן יצירות "יתומות" ללא רשות.

ומה בישראל?

כמו בעולם, גם בישראל ייכנסו לתוקפם היום שינויים מעניינים – חלקם משמחים וחלקם פחות. מחירי התחבורה הציבורית יעלו עם תחילתה של השנה החדשה בשיעור של 4.7%. כך, למשל, נסיעה ברכבת מבאר שבע לתל אביב תעלה 31.50 שקלים לעומת 30 שקלים ונסיעה מתל אביב לחיפה-מרכז תתייקר בשקל וחצי ותעמוד על 32 שקלים. נסיעה עירונית באוטובוס תעלה 6.90 שקלים – עלייה של 30 אגורות וכרטיס חופשי-חודשי בחיפה, ירושלים וגוש דן יעלה 246 שקלים במקום 235. כרטיסיית ילדים תעלה 69 שקלים במקום 66 ועבור נסיעה באוטובוס מאילת לתל אביב יהיה עלינו לשלם 82 שקלים במקום 78.

בשורה משמחת קצת יותר היא כניסתו לתוקף של החוק החדש שאוסר על הצגת מחירים מטעים הכוללים שימוש במטבעות שאינם בשימוש עוד. כך למשל, עד היום אדם שרכש מוצר שעליו נכתב סכום של 9.99 שקלים, שילם בפועל 10 שקלים. הרשות להגנה על הצרכן הודיעה כי תבצע "פעולות אכיפה רחבות כנגד כל עוסק שיימצא נוקב מחיר במטבע שאינו קיים ויינקטו הליכים בגין הטעיה על פי חוק הגנת הצרכן".

אחרי ההצפה: חודשו הרכבות בין תל אביב לחיפה. שלומי גבאי
נסיעה מתל אביב לחיפה-מרכז מתייקרת בשקל וחצי/שלומי גבאי

גם הכנסתם של מחירי הגבינה הלבנה והשמנת לפיקוח ממשלתי, עליה הכריזו שלשום שר האוצר יאיר לפיד ושר החקלאות יאיר שמיר, תחל היום. מדובר במהלך שצפוי להוזיל את מחירי המוצרים הללו בכ-20%, שנובע לא מעט משינוי בתפיסה במשרד האוצר, אשר לפיה המדינה תתערב במחירי המוצרים שהרווחים עליהם גבוהים באופן ניכר. במקביל, אושרה אתמול במליאת הכנסת הצעתו של לפיד שלא להעלות את מס ההכנסה ליחידים עם תחילתה של השנה האזרחית החדשה.

בשורה משמחת גם לחיילי צה"ל: החיילים הסדירים יקבלו תוספת שכר של 21%. כך, לדוגמא, חייל קרבי יראה בתלוש המשכורת הראשון של שנת 2014 (שייכנס לחשבון הבנק שלו בחודש פברואר הקרוב) סכום של 847 שקלים – עלייה של 147 שקלים לעומת השכר כיום (700 שקלים). תומכי לחימה יקבלו תוספת של 107 שקלים למשכורתם החודשית, שתעמוד על 618 שקלים. חיילים עורפיים ("ג'ובניקים") ישתכרו מעתה 426 שקלים בחודש – לעומת 352 שקלים עד כה.

והשינוי לא יבוא לידי ביטוי רק בגודל המשכרות. ראש מחלקת מופת בצה"ל, אלוף-משנה שולי אייל, החליט על נוהל חדש לשליחת מסרונים במקום תלוש משכורת לחיילי צה"ל בשירות סדיר. חיילים בסדיר קיבלו אתמול מסרון ממחלקת מופת שהודיע להם: "שלום רב, היום הועבר לחשבונך סכום של 350 שקלים, פרטים נוספים ניתן לקבל ב'קיוסק' הממוחשב באתר צה"ל". גורם צבאי מסר כי "השירות החדש נועד לשפר את השירות לחייל ולהתאים אותו לרמת השירות למשרתי הקבע. מהלך זה יחסוך בנייר שכן הפקת תלושי הנייר לעשרות אלפי החיילים נאמדת במאות אלפי שקלים. מדובר בצעד חדש במסגרת פרויקט שלם המכונה 'צבא ירוק'".

עדכון ראשון: 20:39

בהכנת הידיעה סייע אמיר בוחבוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully