וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא פשוט להיות שופט: הדילמות האתיות של שופטינו

גלעד גרוסמן

31.12.2013 / 16:29

לא קל היה להיות שופט בשנת 2013. אמנם התפקיד רם מעלה ובעל השפעה, אבל בשביל להימנע מעבירות על כללי האתיקה, נדרשים השופטים לבקש אישור על כל צעד ושעל בחייהם הפרטיים

נשיא המדינה בטקס השבעת השופטים היום בבית הנשיא. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
לא פשוט להיות שופט/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

לפני כמה חודשים נזקקה שופטת לייעוץ רפואי. היא הופנתה על ידי קופת החולים לרופאה מסוימת, אולם כאשר נפגשה עמה, סיפרה לה הרופאה כי הייתה צד בתיק שבו דנה השופטת כמה חודשים קודם לכן. השופטת, שהייתה מעוניינת בשירותיה של הרופאה, אולם חששה מתסבוכת אתית, פנתה לוועדת האתיקה של השופטים כדי לברר האם תוכל להמשיך להתייעץ עם אותה רופאה. מכיוון שמדובר בתיק שכבר נסגר, ולאחר שהשופטת הודיעה כי אם הצדדים יפנו אליה בעתיד היא תפסול את עצמה, הוועדה התירה לה להמשיך להשתמש בשירותי הרופאה.

עוד בוואלה! חדשות:
דנקנר דורש: לבדוק הקשר בין קבוצת אלשטיין לדומרני
צפו במופע הזיקוקים באוסטרליה לציון 2014
חשד: תקף פקח שנתן לו דוח חנייה יום אחרי יום

זו רק אחת מהבעיות האתיות ששופטי ארצנו התחבטו בהן במהלך השנה החולפת. חלק מהבעיות היו משותפות לכמה שופטים. כך לדוגמא, כמה שופטים ביקשו בתחילת השנה להשתתף ב"מצעד החיים" בפולין, כחלק ממשלחת משותפת של עורכי דין ושופטים. הוועדה קבעה כי מדובר במטרה ראויה, ואין מניעה שהשופטים ישתתפו בה, אולם הבהירה כי "על השופטים להקפיד ולשאת בכל הוצאות הנסיעה, ובכלל זאת אף הוצאות במהלך הנסיעה, על חשבונם".

לימודי רפואה. ShutterStock
השופטת חששה מתסבוכת אתית/ShutterStock

אולם, מרבית הדילמות היו אישיות. אחת השופטות פנתה לוועדת האתיקה כדי לדעת האם תוכל לרשום מכתב המלצה לקלדנית הקבועה שלה, שביקשה להתקבל ללימודי משפטים באחת האוניברסיטאות. הוועדה לא מצאה בכך פסול, כל עוד השופטת שוקלת את "מידת ההיכרות שלה עם המומלצת, אופי ההיכרות והרלבנטיות שלה להמלצה המבוקשת וכדומה".

במקרה אחר ביקשה שופטת רשות להשתתף בסרט תיעודי שהכינו בני משפחתה של בעלה לזכר אחיו, שנפל במלחמת לבנון. בני המשפחה רצו שהסרט יוקרן בטלוויזיה, ולראיין קרובי משפחה. הוועדה נתנה את אישורה, אולם ציינה כי "מובן כי השופטת תשים לנגד עיניה את תפקידה כשופטת, שעה שהינה מרואיינת ומומלץ כי תבקש זכות לעבור על הקטעים שבהם צולמה או רואיינה בטרם יופץ הסרט". עוד הוחלט, כי "מוטב כי השופטת תימנע מלזהות את עצמה כשופטת בסרט".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אילוסטרציה. ShutterStock
"על שופטים מוטלות מגבלות שאינן מוטלות על אחרים שאינם שופטים"/ShutterStock

פניות רבות לוועדה עסקו בנושאי אירוח, הרצאות והוצאות כספיות. כך לדוגמא, שופט אחד, שהתארח במשך שני לילות במלון לאחר שהגיע להרצות בכנס, תהה האם זה בסדר שהמארגנים ישלמו את הוצאות האירוח של אשתו. זאת, לאחר שהתברר לו כי המועצה האזורית נושאת בהוצאות האירוח במלון של המשתתפים בכנס ובני זוגם. במקרה זה קבעה הוועדה כי "על שופטים מוטלות מגבלות שאינן מוטלות על מרצים אחרים שאינם שופטים", ולכן ראוי שהשופט ישלם עבור אשתו.

השופטים נתקלים גם בקשיים מפתיעים בבואם לתרום לקהילה. אחד השופטים ביקש לשמש כיו"ר ההנהלה הציבורית של מרכז קהילתי לנוער. הוא סיפר לוועדה כי מדובר במרכז קהילתי ייחודי שמשרת אלפי בני נוער. עוד ציין כי ההנהלה הציבורית של המרכז אינה עוסקת בשום היבט כספי. אולם, למרות שחברי הוועדה התרשמו מפעילות המרכז, הם קבעו כי מוטב שהשופט ידחה את ההצעה, וזאת בשל המעורבות הרבה של העירייה בפעילות המרכז, ושפעילות היו"ר "כרוכה בהתחככות לא מעטה עם גורמי העירייה השונים ועם גורמים נוספים, ועל שופט מכהן להימנע מכך".

לפניות לכתב גלעד גרוסמן: gilad_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully