וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצונאמי ביפן: המאפיה אילצה הומלסים לנקות בכור

30.12.2013 / 18:30

תחקיר רויטרס חושף כיצד היאקוזה הפעילה "מגייסי חסרי בית", שלחה אותם לאזורים נגועים בקרינה רדיואקטיבית - ושילשלה את הכסף לכיסה. אחד העובדים: "כבר מעדיף להישאר רעב"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד
פוקושימה, סנדאי, יפן. נובמבר 2013. רויטרס
נעליים במגורי עובדים בעיר טומה, סמוך לסנדאי/רויטרס

תחקיר של סוכנות הידיעות רויטרס חושף כיצד חסרי-בית יפנים מנוצלים לעבודות הניקוי המסוכנות מסביב לתחנת הכוח הגרעינית פוקושימה דאי-איצ'י. לפי התחקיר, המאפיה השתלטה על מכרזי הניקיון, ומעסיקה חסרי-בית בשכר הנמוך משכר המינימום, תוך כדי ניצול העובדה שהם רעבים וחוששים להתלונן במשטרה.

ממשלת יפן הקציבה 35 מיליארד דולרים לניקוי ולשיקום האזור, שניזוק מקרינה גרעינית ברעש האדמה הקטלני בחודש מרץ 2011. במהלך השנה האחרונה נעצרו כמה עבריינים, שהפעילו "רשתות תעסוקה" לחסרי-בית באזור הכור. ואולם, כולם שוחררו מבלי שהוגש נגדם כתב אישום.

לקריאה נוספת
"חומת קרח" תוקם סביב המפעל הגרעיני בפוקושימה
דליפה חדשה בפוקושימה: "קרינה של 5 שנים - בשעה"
יפן מתאבלת על הגיבור שמנע אסון גרעיני ומת מסרטן

פקחי סבא"א בתחנת הכוח הגרעינית פוקושימה דאי-איצ'י, סנדאי, יפן. נובמבר 2013. רויטרס
פקחי סבא"א בכור 1 של תחנת הכוח פוקושימה. הניקוי יימשך עוד 3 שנים/רויטרס

החודש הודיעה יפן כי לא תעמוד בתאריך היעד לניקוי האזור שנפגע, שנקבע למרץ 2014, והאריכה את התאריך בעוד שלוש שנים - למרץ 2017. משמעות הדבר היא ש-60 אלף תושבים שפונו מהאזור לא יוכלו לחזור אליו עד שיחלפו שש שנים מהאסון. מקור הבעיה נובע, לפי התחקיר, בחברת אוביי-שי, הקבלן השני בגודלו ביפן, שנשכר לבצע את עבודות הניקוי במהירות האפשרית. החברה העניקה רישיונות משנה רבים לעשרות קבלנים ומאות קבלני משנה, מבלי לוודא שהם אינם קשורים למאפיה היפנית – היאקוזה.

באופן הזה, שלוש משפחות הפשע הגדולות ביותר ביפן - ימגוצ'י-גומי, סומיושי-קאי ו-ינאגוואה-קאי - הצליחו להפעיל "שוק שחור" של סחר בעובדים זולים. חסרי הבית נשלחו לאזורים המסוכנים ביותר ונאלצו לפנות פסולת גרעינית. באזורים הללו היה פיקוח מועט מאוד, והעבודה בהם התבצעה ללא המסמכים הדרושים. מנגד, הקבלנים מטעם המאפיה שלשלו לכיסם את תוספת הסיכון, בגובה 100 דולרים, שהממשלה העניקה לכל עובד באזור הזה.

סיי-ג'י סאסא, תושב סנדאי, יפן. נובמבר 2013. רויטרס
סייג'י סאסא, אחד מ"מגייסי" העובדים. לא שואל שאלות/רויטרס

אחד מ"סוחרי" העובדים שהתראיין לתחקיר הוא סייג'י סאסא, המגדיר את עצמו "מגייס". הוא משוטט מדי בוקר בתחנות הרכבת בעיר סנדאי ומאתר חסרי-בית, אותם הוא שולח לקבלנים תמורת 100 דולרים ל"ראש". בראיון, אמר סאסא כי הוא אדם שאינו שואל שאלות. "אני רק מוצא את האנשים ושולח אותם לעבודה. אני מקבל כסף בתמורה. זה הכל. אני לא מתערב במה שקורה לאחר מכן". כמו רבים אחרים המעורבים בפרשה, גם הוא נעצר לזמן קצר, ושוחרר ללא כתב אישום. הקבלן שעבורו עבד שילם קנס של 2,500 דולרים.

חברת אוביי-שי, שתחתה פעלו "סוחרי ההומלסים", מסרה בתגובה כי היא הידקה את הליכי הבחינה לגבי קבלני המשנה שלה, "כדי להרחיק את היאקוזה מהמכרזים".

פוקושימה, סנדאי, יפן. נובמבר 2013. רויטרס
שיזויה נישיאמה, אחד מחסרי הבית שהועסקו דרך המאפיה. "אנחנו מטרה נוחה"/רויטרס

שיזויה נישיאמה, בן 57, אחד העובדים שהועסקו דרך סאסא, חזר לישון על קרטון בתחנת הרכבת של סנדאי. לדבריו, הוא עזב את העבודה אחרי ויכוח על גובה המשכורת. מעסיקו הציע לו 90 דולרים ליום עבודה, כדי לנקות את שאריות הצונאמי - אך הוא עצמו נאלץ לשלם 50 דולרים עבור מזון ולינה. הוא לא קיבל משכורת בימים שבהם נאלץ להיעדר מהעבודה, ועדיין חויב לשלם עבור הלינה. לכן, החליט שעדיף לשוב לרחוב מאשר להיכנס לחובות.

"אנחנו מהווים מטרה נוחה למגייסים", אמר נישיאמה. "אנחנו נמצאים כאן עם כל התיקים שלנו, סוחבים אותם לכל עבר. קל לזהות אותנו. המגייסים שואלים: אתם מחפשים עבודה? אתם רעבים? ואם לא אכלנו, הם מציעים לנו לבוא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully