וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השתכרת ורצחת? יש לך סיכוי להימלט מעונש כבד

27.12.2013 / 18:00

הפרקליטות ביטלה כתב אישום בגין מעשים מגונים נגד צעיר מאשקלון, כי היה בגילופין בביצוע המעשים. זאת, לאור הלכה חדשה של בית המשפט העליון. "יפגע בשמירה על שלום הציבור"

אילוסטרציית נערה. ShutterStock
במקרים של רצח ואונס בהשפעת אלכוהול, סעיף העונש צפוי להיות מופחת. אילוסטרציה/ShutterStock

צעיר בן 18 מאשקלון נעצר בחודש אוקטובר בחשד שביצע מעשים מגונים בעוברות אורח בתחנת המרכזית החדשה, בעת שהיה שיכור. הוא אמנם הודה במעשים, אולם שוחרר, לאחר שברגע האחרון חזרה בה הפרקליטות מהכוונה להגיש נגדו כתב אישום. זאת בשל הלכה חדשה של בית המשפט העליון, המכונה "הלכת קדאריה" והקובעת כי בעבירות מסוימות לא ניתן להאשים אדם אם היה תחת השפעת אלכוהול בעת ביצוע המעשה. בין העבירות - מעשים מוגנים כאמור, אונס ואף רצח - עבירות שבהן צריך להוכיח כוונה מיוחדת. המקרה בתחנה המרכזית הוא הפעם הראשונה בה מיישמת הפרקליטות את ההלכה.

במשטרה קיים לאחרונה חשש מכך שפסק הדין של העליון ישמש מדריך עבור סנגורים פליליים כיצד לחלץ את מרשיהם מעונש על פשעים חמורים ואף חמור מכך - במשטרה חוששים שהפרקליטות לא תגיש כתבי אישום חמורים, כאשר חשודים יטענו: היינו שיכורים בעת ביצוע המעשה. עורכי דין כבר מודים כי ההלכה החדשה תשפיע על האופן בו יגנו על לקוחותיהם. החשש השני כבר התקיים, כאמור, במקרה של הצעיר מהתחנה המרכזית.

"צריך לצאת חוצץ נגד ההחלטה הזאת", אומר בנחרצות גורם בכיר במשטרה לוואלה! חדשות. "היכולת שלנו להגן על שלום הציבור נפגעת. המשטרה תמשיך לפעול כרגיל ולעצור במקרים כאלה, אבל אם בסופו של דבר לא יוגש כתב אישום, אנחנו בבעיה. איזה מסר זה משדר? לחשוד ששוחרר זה נותן גושפנקא למעשיו, כי הם בסדר גמור, כל עוד הם נעשים תחת השפעת אלכוהול. מדובר בצעד שיפגע ביכולת לשמור על שלום הציבור".

ידיעות נוספות בתחום המשפט ופלילים:
חיסול בטירה: בן 34 נורה למוות ואחר נפצע קשה
"הליך מזוהם": למה בוטלו הבחירות בבית שמש?
פרשה נוספת של ניצול קטינה: 4 נאשמים בבעילה אסורה

החשוד ממקרה התחנה המרכזית נהג על פי החשד להסתובב במקום, כשהוא תחת השפעת אלכוהול וסמים, ולהטריד עוברים ושבים. "הגיעו אלינו מספר תלונות מבעלי עסקים על כך שהוא נכנס לחנות ומטריד", מספר דורון בנימיני, קצין הביטחון של התחנה. "לאחרונה התלוננה חיילת כי הצעיר נגע באיבריה המוצנעים והתחכך בגופה. מאבטחת שלנו עיכבה את החשוד, עד שהגיעה המשטרה".

שוטרי תחנת שרת עצרו את הצעיר והוא נלקח לחקירה, כשהוא בגילופין. בחקירתו הודה בביצוע המעשים ואף קשר עצמו למקרים נוספים של מעשים מגונים, שאירעו באותה תקופה באזור התחנה המרכזית. מעצרו הוארך כמה פעמים, כאשר השופט קובע כי "קיים יסוד סביר לחשד הקושר את החשוד לביצוע העבירות המיוחסות לו". בעקבות חקירת המשטרה, פרקליטות מחוז תל אביב הגישה לבית המשפט הצהרת תובע, על כוונתה להגיש נגדו כתב אישום נגד הצעיר בגין מעשים מגונים.

אולם עוד באותו הערב הודיעו גורמים בפרקליטות למשטרה: לא נגיש כתב אישום. הסיבה - החשוד היה תחת השפעת אלכוהול בעת ביצוע המעשים. בפרקליטות הסתמכו על פסק דין שניתן בבית המשפט העליון בפברואר השנה, שקבע את "הלכת קדאריה". השופטים אליקים רובינשטיין, נועם סולברג ואורי שוהם אמנם הרשיעו את נאיף קדאריה בעבירה של ניסיון תקיפת בן זוג, אף שפעל תחת השפעת גמילה מסמים. עם זאת, הם ציינו כי הרשיעו אותו משום ש"העבירה המוגמרת אינה מותנית בעבירת מטרה או מניע, ולכן הוא אחראי בפלילים".

אדם שהתמכר לאלכוהול - לא אכפת לו ממעשיו

השופטים למעשה פסקו כי אם היה קדאריה נאשם באחת מהעבירות מסוג עבירת מטרה, או בעבירות של כוונה מיוחדת, והוא תחת אותה ההשפעה - לא היו מרשיעים אותו. בכך סיפקו השופטים למעשה מדריך לסנגורים ולפרקליטים, מתי הגנת השכרות נכנסת לתוקף ומתי לא. "מדובר למעשה בפרשנות של העליון לתיקון לחוק העונשין שנכנס כבר בשנת 96', ונוגע לעבירות מטרה, בהן לעבירה יש מטרה מסוימת, כגון גירוי מיני במקרה של מעשים מגונים, ובעבירות כוונה מיוחדת, ביניהן אונס ורצח", מסביר הסנגור הפלילי אבי עמירם. "לכן מי שנטל חיי אדם בעת שהיה שיכור, יואשם בהריגה ולא ברצח".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"גישת המחוקק היא, שאדם שבחר להתבשם באלכוהול או להתמכר לסמים, לא אכפת לו מה תהיה תוצאת מעשיו, ועל כן עליו לשאת באחריות פלילית", מסביר עורך הדין רונאל פישר. "בית המשפט העליון קובע, כי לעיקרון הזה יש גבול. כך, למשל, לא יורשע אדם בעבירה של רצח שעה שהיה שיכור, משום שאין זה מתקבל על הדעת שהתבשלה ברוחו אותה כוונה לקטול חיי אדם. כך גם באשר למעשה מגונה".

"השופט רובינשטיין קבע, בהסכמת השופטים סולברג ושהם, כי אדם הנתון בגילופין תחת השפעת סמים, אינו יכול לפעול מתוך מטרה לבזות אדם אחר או להתכוון בהתנהגותו לספק או לגרות את עצמו". יחד עם זאת, מזהיר פישר, כי "מי שמפרש את ההלכה המשפטית כהיתר להשתכר במועדון לילה כדי לבצע עבירה, מוזהר מיד על ידי שופטי העליון לבל יעלה על דעתו אפשרות כזו. כשאדם בוחר ביודעין לוותר על צלילותו על מנת שהדבר יקל עליו לפגוע באחר, הגנת השכרות לא תעמוד לו".

עורך הדין עמירם, לעומת זאת, סבור כי ההלכה תשנה את הדרך בה הוא מטפל בתיקים פליליים מסוימים. "אם פעם ידעתי שהגנת השכרות אינה אפקטיבית כל כך, היום אני יודע שהיא הרבה יותר אפקטיבית ואבדוק אם הדבר נופל תחת הקטגוריה של הלכת קדאריה. בעקבות הפסיקה, הגנת השכרות רחבה הרבה יותר ממה שהייתה".

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

על פי עורך הדין עמירם, "הלכת קדאריה מחלקת את העבירות לכאלה שעליהן תחול הגנת השכרות, לבין כאלה שלא, ובכך החידוש". "מעניין יהיה לראות עתה", מוסיף עורך הדין פישר, "האם פרקליטות המדינה תבחר לבקש את בית המשפט העליון להתכנס בהרכב רחב יותר על מנת לקיים דיון נוסף בשאלה האם אכן התכוון המחוקק לכך, שלא ניתן להרשיע אדם בביצוע עבירות קשות כגון רצח ומעשה מגונה - אם היה שיכור או מסומם".

על פי גורמים במערכת המשפטית, ברוב המקרים, הפעלת הלכת קאדריה לא תחייב את סגירת התיק, אלא האשמה בעבירה פחותה בחומרתה. עם זאת, מדובר בעבירה חמורה פחות ולעיתים אינה משקפת במדויק את מידת הפגיעה. לצד זאת, קיימים מקרים בהם לא יהיה מנוס מסגירת התיק, בהיעדר עבירה חמורה פחות "לרדת" אליה, למשל בעבירת האיומים. במקרה של הצעיר שנעצר בתחנה המרכזית, המליצה הפרקליטות למשטרה להאשימו בעבירת תקיפה, במקום בעבירת מין. והעונש הצפוי לו אם יורשע? שנתיים מאסר, במקום שבע עד עשר, במקרה של מעשה מגונה.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "לאחר הגשת הצהרת התובע, התברר לפרקליטה המטפלת בתיק כי לאחרונה ניתן פסק דין בבית המשפט העליון שקובע הלכה חדשה, אשר אינה מאפשרת הגשת כתב אישום בגין מעשה מגונה בנסיבותיו של תיק זה. הפרקליטה העבירה את התיק ליחידת התביעות במשטרה, על מנת שזאת תגיש כתב אישום בגין עבירת תקיפה בלבד". ממשטרת מחוז תל אביב נמסר כי "אנו מכבדים את החלטת בית המשפט העליון ונפעל בהתאם".

לפניות לכתבת: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully