וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איברי האב נטמנו בקבר אחים; ילדיו תובעים מיליונים

גלעד גרוסמן

24.12.2013 / 19:45

לפי כתב התביעה, המכון לרפואה משפטית ביצע נתיחה בגופת האב, שמת מדום לב, ואיבריו נשמרו במכון במשך שנים. גם מבתו, שנפטרה כשנתיים אחריו, הוצאו איברים ללא ידיעת המשפחה

פרשת האיברים: החלה הטמנת הרקמות בקבר אחים. דניאל בוק
המכון לרפואה משפטית באבו כביר/דניאל בוק

התביעות נגד המכון לרפואה משפטית ומי שעמד בראשו, פרופ' יהודה היס, נמשכות. לבית המשפט המחוזי בלוד הוגשה אתמול (שני) תביעה בגובה של למעלה מ-2.5 מיליון שקל, על ידי בני משפחה ששכלו אב ובת, ושלטענתם חלקי הגופות שלהם הוחזקו במכון. בנוסף, בני המשפחה טוענים כי איבריו של האב נקברו בקבר אחים, ללא ידיעתם.

עוד בוואלה! חדשות:
אחרי הרג הצעיר: צה"ל תקף מטרות בעזה, "ילדה נהרגה"
בן שנתיים נפצע בינוני-קשה במדרגות נעות בקניון
סופה בכריסמס: מאות אלפים באירופה יחגגו ללא חשמל

על פי התביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד עדו אורלנסקי, האב מת מדום לב בביתו בשנת 2004. בגופה בוצע ניתוח שלאחר המוות כדי לברר את נסיבות מותו. באופן טרגי, כשנתיים וחצי לאחר מכן נפטרה הבת בשנתה. גם בגופתה בוצעה נתיחה. בשנת 2012, התברר לבני משפחתם כי משתי הגופות הוצאו איברים ללא צורך רפואי ונשתמרו שנים במכון לרפואה משפטית. מחוות דעת שהוגשה לבית המשפט עולה כי נלקחו 11 דגימות מאיברים שונים של הבת, וזאת למרות שהאם כתבה בטופס ההסכמה כי אינה מוכנה ללקיחת חלקים לצורכי מחקר.

"המעשים גרמו לשבר נורא במשפחה"

באשר לאב, מהתביעה עולה כי בנו הוא שחתם על טופס ההסכמה לנתיחה, אולם זאת בלי שהוסבר לו, לטענתו, כי יוצאו דגימות מהגופה וכי הן נשמרות במשך שנים במכון לרפואה משפטית. לטענת הבן, לו ידע זאת, לא היה נותן הסכמה לבצע את הניתוח. לטענת האם, היא הייתה מוכנה לתרום את איבריו של בעלה, אולם לא הסכימה שיישמרו בפורמלין באבו כביר.

בתביעה נטען כי באוקטובר אשתקד, לאחר שיצא לדרך מבצע "מנוחה בכבוד" לקבורת חלקי איברים שנשתמרו במכון, קיבלה האם מכתב ממשרד הבריאות שבו נכתב כי ישנם שרידים מאיברים של בתה במכון. היא נשאלה אם ברצונה לערוך לבת קבורה נוספת. האם ההמומה ניסתה לברר גם על בעלה, ואז גילתה, לטענתה, שכמה ימים לפני שקיבלה את המכתב על בתה, נקברו שרידיו של בעלה בקבר אחים.

לטענת עורכי הדין של המשפחה, בעקבות הגילויים על חלקי האיברים שנשתמרו במכון ועריכת לוויה שנייה לבת, הידרדר מצבה הנפשי של האם, ואף הומלץ לאשפזה. "מעשיהם ו/או מחדליהם של הנתבעים גרמו לתובעים שבר נפשי נורא והורידו לטמיון הליך ארוך של שיקום אותו עברו לאחר מות יקיריהם", נכתב בתביעה.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי המשרד החל בשנת 2012 בתוכנית "מנוחה בכבוד", שעניינה הבאה להטמנה של דגימות הרקמה שניטלו במסגרת נתיחות שלאחר המוות במרכז הלאומי לרפואה משפטית (אבו כביר) בין השנים 2011-2000. "מתחילת הפעלת התוכנית העמיד משרד הבריאות מרכז מידע שהופעל על ידי גורמי מקצוע, בכדי לתת למשפחות מענה לשאלות ובירורים אודות הדגימות והליך הטמנת הרקמות", נמסר. באשר לתביעה, נמסר כי היא טרם התקבלה במשרד הבריאות, ולכשתגיע המשרד יתייחס אליה באופן ענייני בבית המשפט.

לפניות לכתב: gilad_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully