וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיצוץ הבא כבר כאן: אימוץ לזוגות חד-מיניים

23.12.2013 / 12:39

הצעתה של ח"כ עדי קול מצטרפת לגל החקיקה של יש עתיד בתחום זכויות הלהט"ב, על רקע המתיחות עם הבית היהודי. "נוצרת אפליה בלתי ראויה הדורשת תיקון לחוק"

חוגגים את החלטת בית המשפט העליון בארה"ב לאשר נישואים חד מיניים. יוני 2013. רויטרס
הסעיף בחוק האימוץ קובע כי מי שיכול לאמץ הם "איש ואשתו"/רויטרס

המוקש הקואליציוני הבא? חברת הכנסת עדי קול (יש עתיד) הגישה הצעת חוק פרטית חדשה, המבקשת לאפשר לבני זוג מאותו המין לאמץ ילדים. הצבעה זו מצטרפת לגל חקיקה שמנסה לקדם סיעת "יש עתיד" בתחום זכויות הקהילה הגאה ואשר גורמות למתיחות גדולה עם סיעת "הבית היהודי". עד כה, רובן הגורף של ההצעות לא עברו את שלב הקריאה הטרומית.

על פי הצעת החוק החדשה, ישונה הסעיף בחוק האימוץ הקובע כי מי שיכולים לאמץ ילד הם "איש ואשתו". במקום זאת, מציעה קול לכתוב בחוק "בני זוג, לרבות שני בגירים החיים יחד ומנהלים משק בית משותף". בדברי ההסבר להצעה נכתב: "חוק אימוץ ילדים קובע בסעיף 3 כי מ?אמצים כשירים הם רק איש ואשתו. עקב כך נמנעת אפשרות האימוץ מזוגות רבים החיים חיי שיתוף תוך קיום משק בית משותף. תופעה זו של קיום משק בית משותף ללא נישואין אף הולכת וגדלה בשל אי קיום חלופת נישואין אזרחיים בישראל. מכך נוצרת אפליה בלתי ראויה הדורשת תיקון לחוק".

עוד מציינת קול בדברי ההסבר להצעה, כי "בעבר אף קבע היועץ המשפטי לממשלה דאז מני מזוז, כי אין מניעה חוקית לאשר לבני זוג מאותו המין, או למי מהם, לאמץ ילד שאינו ילדו של אחד מבני הזוג (...) אך בפועל, עמדתו לא יושמה ועד עתה נתקלים בני זוג בבעיות בירוקרטיות הנובעות מלשונו המפורשת של החוק כמתכונתו עתה". את הצעתה מסיימת קול במילים: "מוצע אם כן לאפשר בחוק, גם לזוגות המנהלים משק בית משותף, להיחשב ככשירים לאמץ. בין אם הם גבר ואישה, גבר וגבר או אישה ואישה".

עוד על החקיקה בתחום הקהילה הגאה:
הצעת השוויון בהטבות מס להומואים של יש עתיד, שנדחתה
הממשלה אישרה: תיאסר אפליה על רקע נטייה מינית
הטבות לחד-מיניים: קרב בין הבית היהודי ליש עתיד

יאיר לפיד במסיבת עיתונאים שבה מציג את המצטרפות החדשות  דר' עדי קול, מקימת הפרויקט "אוניברסיטה בעם" ועו"ד קארין אלהרר, ראש מערך הקליניקות המשפטיות באוניברסיטת בר-אילן, אוקטובר 2012. נמרוד סונדרס
"מוצע אם כן לאפשר בחוק, גם לזוגות המנהלים משק בית משותף, להיחשב ככשירים לאמץ". קול ולפיד/נמרוד סונדרס

בסביבתה של קול הדגישו כי מדובר בהצעת חוק שהוגשה ללא קשר למתיחות עם הבית היהודי, כחלק משורת הצעות חוק שמבקשת קול לקדם, ואשר מוגשות ברצף בשל העובדה שהיא הושעתה מפעילות פרלמנטרית עד ראשית חודש נובמבר על ידי יו"ר המפלגה לפיד. עם זאת, לא ניתן לנתק את ההצעה החדשה מהמתיחות שהחקיקה האזרחית מעוררת בתוך הקואליציה: הצעת החוק הנפיצה, עליה חתמו גם יו"ר הסיעה, עפר שלח, וכן חברי הכנסת קארין אלהרר ובועז טופורובסקי, מצטרפת לשורה של הצעות חוק שהוגשו על ידי חברי הסיעה מאז נפתח מושב החורף. ההצעה המרכזית היא חוק ברית הזוגיות, המבקשת ליצור מנגנון עוקף רבנות שיאפשר לבני זוג מאותו המין מעין חלופת נישואין.

הצעת חוק אחרת, אותה גם כן יזמה קול, מבקשת להשוות את זכויות המס של זוגות מאותו המין לאלה של זוגות הטרוסקסואלים. שתי ההצעות טרם עברו בקריאה טרומית, כאשר ההצעה האחרונה הביאה למשבר קואליציוני בשבוע האחרון, בסיומו הוסרה בפעם השנייה מסדר היום של מליאת הכנסת, שעות ספורות לפני שהייתה אמורה לעלות להצבעה, ולא ברור אם תעלה מחדש השבוע.

רק הצעה אחת בנוגע לקהילת הלהט"ב עברה קריאה טרומית מאז נפתח מושב החורף. מדובר בתיקון לחוק הפרשנות שיזם חבר הכנסת עפר שלח. על פי ההצעה, יונחו בתי המשפט לראות כאפליה פסולה לא רק אפליה על רקע דת, גזע או מין, אלא רק על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית. גם הצעה זו אושרה רק אחרי ערר שהוגש, לאחר שבהצבעה הראשונה שנערכה עליה לא היה לה רוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully