וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש תחושה שזה בסדר להיות מושחת, לגנוב, לרמות"

גלעד גרוסמן

21.12.2013 / 18:04

עורך הדין אליעד שרגא, יו"ר התנועה למען איכות השלטון, טוען שבזמן שהמשטרה ובתי המשפט מתייחסים בנוקשות רבה יותר מבעבר לתופעת השחיתות, דווקא הציבור בוחר להקל בה ראש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אייל גולן ומשה פרץ יכולים להיות שופטים בתוכניות ריאליטי, אלילי עולם, כאשר מוגשים נגדם כתבי אישום בגין עבירות מס. רק כשהתחילו לדבר על עבירות מין הוקיעו את גולן. עבירות מין זה דבר שמוחק אנשים, אבל שחיתות זה בסדר"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אנחנו מפסידים בקרב על התודעה. לפני 30-35 שנה הייתה בושה במדינה, אנשים התביישו במעשים שלהם. יו"ר בנק הפועלים האגדי, יעקב לוינסון, התאבד כשרק התחילה החקירה נגדו. היום אתה רואה את דני דנקנר מורשע ומקבל שנה בכלא, והשמיים לא נפלו", כך אומר יו"ר התנועה למען איכות השלטון, עורך הדין אליעד שרגא.

השחיתות בחברה הישראלית - כותרות נוספות:
על ראשי ערים, שחיתות והנביא ישעיהו
וינשטיין: המדינה לא תערער על זיכוי ליברמן
עיריית ת"א החלה בהליכי השעיית המנתחים מאיכילוב

מחר יתקיים הטקס השנתי של התנועה, שיכלול שורה של פאנלים בנושאים כלכליים ומשפטיים, ויועבר בשידור חי החל מהשעה 9:00. "אני מאמין שמדובר בכנס מאוזן ומעניין", אומר שרגא. בנוסף ייערך טקס הענקת אות "אביר איכות השלטון". בין הזוכים השנה - שופט בית המשפט העליון בדימוס אליהו מצא, חבר הכנסת לשעבר כרמל שאמה-הכהן, ניצב בדימוס יואב סגלוביץ' והעיתונאי גידי וייץ. באופן יוצא דופן החליטו השנה בתנועה להעניק את אות חושף השחיתות לשלושה אנשים - היועצת המשפטית של עיריית נצרת עילית אולגה גורדון, מבקר העירייה ערן בר-רבי והגזבר עופר לוי - שלושת הבכירים שחשפו את המעשים המיוחסים לראש העיר שמעון גפסו.

שרגא, שהקים את התנועה בתחילת שנות ה-90 לאחר "התרגיל המסריח" (ניסיון של שמעון פרס להפיל את ממשלת שמיר ולהקים ממשלה עם המפלגות החרדיות – ג.ג) סבור כי בשנים הרבות שעברו, השחיתות השלטונית דווקא התרחבה. "בכל מקום שאתה נוגע רואים שהדבר הזה דבק בו - בכל מוסד, בכל ארגון. זה הפך לנורמה שאפשר לחיות איתה. יש בעיה קשה מאוד בתודעה של הציבור הישראלי לגבי עד כמה המחלה הזאת שנקראת שחיתות מהווה סכנה קיומית לדמוקרטיה. יש תחושה שזה בסדר להיות מושחת, לגנוב, לרמות", הוא אומר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הריכוזיות היא מגה-שחיתות", טוען שרגא/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריו, יש בעיה קשה באופן שבו הציבור הרחב מתייחס לעבירות השחיתות. "אייל גולן ומשה פרץ יכולים להיות שופטים בתוכניות ריאליטי, אלילי עולם, כאשר מוגשים נגדם כתבי אישום בגין עבירות מס", הוא אומר בזעם. "רק כשהתחילו לדבר על עבירות מין הוקיעו את גולן. עבירות מין זה דבר שמוחק אנשים, אבל שחיתות זה בסדר. איציק מרדכי לא יכול לחזור לציבוריות, אריה דרעי כן. בארה"ב עבריין כמו דרעי לא היה יכול לחזור לסנאט. צחי הנגבי הורשע, אבל עכשיו רוצה להיות יו"ר ועדת חוץ וביטחון - והסביבה מקבלת את זה, זה מוטרף לחלוטין".

מנגד, שרגא סבור שבזמן שהציבור מקבל את השחיתות, מערכת אכיפת החוק ומערכת המשפט מתייחסת בנוקשות רבה יותר לתופעה. "אנחנו רואים איך המערכת מנסה לטהר את עצמה ועוברת תהליך של ניקוי עצמי. זה אומר שאנחנו רואים לצערנו הרב נשיאים, ראשי ממשלות, שרים, חברי כנסת וראשי ערים שעומדים לדין וחלקם יושבים בכלא. אף אחד לא חסין והמסרים ברורים לגבי הסנקציות שאדם מושחת יעמוד בפניהם. בעבר היה קשה יותר להעמיד בכירים לדין, היה קושי נפשי למשטרה, לפרקליטות וליועץ המשפטי לממשלה להעמיד לדין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"חושפי השחיתות מקבלים תביעות במקום הגנה"

הכנס השנה יעסוק לא מעט בריכוזיות. נושא שעלה השבוע לכותרות עם העברת קונצרן איי-די-בי מידיו של נוחי דנקנר לשליטת אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה. "הריכוזיות היא מגה-שחיתות", אומר שרגא. בשנים האחרונות פעלה התנועה לאיכות השלטון כדי לקדם את חוק הריכוזיות, שעבר בכנסת לאחרונה. בעיני שרגא, זהו אחד מהישגיו הבולטים.

נוחי דנקנר מגיע לביתו לאחר שהבוקר אישר בית המשפט את הסדר החוב באי.די.בי לפי הצעת אלשטיין ובן משה. דצמבר 2013. ניב אהרונסון
"כשהתחלנו, אף אחד לא היה מאמין שנוחי דנקנר, מלך ישראל, צריך לרוץ ולהעביר חצי מהבית לאשתו. פה ניצחנו בנוק-אאוט". דנקנר/ניב אהרונסון

"אם לא היינו מגישים עתירות ומקדמים חוקים, המצב היה גרוע לאין שיעור", הוא אומר. "מי שמכיר את הסוגיה ויודע כיצד הרגולטורים השונים 'נקנו' על ידי הטייקונים השונים, היה מבין זאת. פה ההצלחה שלנו היא מדהימה. אנחנו רואים איך הפירמידות נופלות אחת אחת והטייקונים נאלצים להיפרד מהחברות ולהביא כספים מהבית כדי להחזיר חובות. ראינו את חוק הריכוזיות עובר, זו הצלחה אדירה. אם היית מדבר עם אנשים במדינה לפני שלוש שנים וחצי, כשהתחלנו, אף אחד לא היה מאמין שנוחי דנקנר, מלך ישראל, צריך לרוץ ולהעביר חצי מהבית לאשתו. פה ניצחנו בנוק-אאוט".

בסוף הכנס, יוענק כאמור אות "אבירי איכות השלטון" לחושפי פרשת גפסו. נדמה שסוגיית חושפי השחיתות היא עניין כאוב במיוחד עבור שרגא. "אלה אנשים שעוזרים המון, אבל במקום שיקבלו הגנה הם מקבלים תביעות. אחרי זה הם גם צריכים להוכיח למבקר המדינה שהם ראויים להגנתו", הוא אומר. "יש כאן הרבה מאוד אנשים טובים ומדינה נהדרת, הבעיה זו ההנהלה. לא כולם מושחתים ולא כולם נגועים, ולכן פעם בשנה צריך לקחת את הנבחרת המופלאה הזאת של אנשים טובים, לשים עליהם זרקור ולמחוא כף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully