וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישרדות נוסח סין: למישהו יש חסינות מהדחה?

ד"ר אורי סלע

18.12.2013 / 12:29

החקירה שנפתחה נגד "ראש המוסד" הסיני מבהירה עד כמה עמוקה המלחמה בשחיתות שיזם הנשיא שי ג'ין-פינג. מומחה לפוליטיקה סינית מסביר: זו דרכה של המפלגה לשמור על אמון העם

ג'ואו יונג-קאנג, ראש שירותי הביטחון לשעבר בסין שנפתחה נגדו חקירה בחשד לשחיתות. אוקטובר 2007. רויטרס
ג'ואו יונג-קאנג. נשלח למעצר בית יחד עם אשתו, בחשד למעורבות בשחיתות/רויטרס

בחודשים האחרונים, מתנהלת בסין חקירת שחיתות נגד ג'ואו יונג-קאנג, לשעבר בכיר בשלטון - כך פורסם בימים האחרונים. עד פרישתו בשנה שעברה, נחשב ג'ואו למספר 2 במפלגה הקומוניסטית, מתוקף תפקידו כממונה על כל גופי הביטחון בסין. מפרסומים שונים בימים האחרונים עולה כי ג'ואו, בן 71, ככל הנראה נשלח למעצר בית עם אשתו, מחשש שינצל את חקירתו כדי להפיל גורמים אחרים בבייג'ינג. ג'ואו, חבר הפוליטביורו (הגוף המפקח על המפלגה) הוא האדם הבכיר ביותר בסין שנחקר בחשד לשחיתות מאז שנות ה-50. האישומים נגדו אינם ברורים, אך ככל הנראה הם חמורים דיים כדי שהחקירה תהפוך לפומבית.

עם מינויו לתפקיד לפני כשנה, הצהיר נשיא סין, שי ג'ין-פינג, כי אחת ממטרותיו החשובות ביותר היא להיאבק בשחיתות שפשתה במסדרונות השלטון. משפט הראווה שנערך בקיץ לבו שי-לאי, בכיר המפלגה שסרח והואשם במעילה ובטיוח רצח, סימל את שיא המאבק הזה. אך האם החקירה נגד ג'ואו היא חלק נוסף מביעור השחיתות בבייג'ינג, או שאולי מדובר במאבק נגד אנשי ההנהגה הקודמת? ג'ואו נחשב למקורבו של ג'יאנג דזה-מין, נשיא סין לשעבר, שסלל את דרכו לצמרת הפוליטית.

חשוב להבין שהידע שלנו על מה שקורה במסדרונות השלטון בסין מוגבל מאוד, והרבה ממנו מצומצם להערכות בלבד. לכן, קשה לדעת אם מדובר בחלק אמיתי מהמאבק בשחיתות, או במהלך שמטרתו חיזוק ההנהגה הנוכחית. יחד עם זאת, משום שהמהלך הנוכחי - שהחל לפני מספר חודשים - הוא חלק מתהליך רחב וארוך יותר של מאבק בשחיתות, שמוביל הנשיא שי מרגע עלייתו לשלטון (וזהו מאבק רחב יותר מהמשפט של בו שי-לאי), נכון לדעתי לא לקטלג אותו בזריזות באופן ציני מדי. ההסבר, לפיכך, נעוץ, ככל הנראה, בעיקר באפשרות הראשונה.

משמאל: ג'ואו יונג-קאנג. שני מימין: שי ג'ין-פינג. בייג'ינג, דצמבר 2008. AP
ג'ואו, משמאל, היה בכיר בשלטון הקודם. במרכז: הנשיא לשעבר הו; שני מימין: הנשיא שי/AP

בסופו של דבר, לא מדובר במצב בחירה בין שתי אפשרויות - ביעור שחיתות או טיהור. לעתים, השניים הולכים יד ביד. ג'ואו כבר ממילא לא נמצא בשלטון, ויכולת ההשפעה שלו צומצמה לפני חודשים רבים. למעשה, רוב הגורמים שהנשיא שי מתמודד עמם במסגרת המהלך האחרון, ממילא אינם נמנים על המנגנון הפורמלי של ההנהגה.

הפרשות המערבות את ג'ואו יונג-קאנג ואת בו שי-לאי אמנם זכו לפרסום רב, אך הן אינן היחידות. הליכי ההדחה, החקירה והמעצר קיימים גם במקרה של פקידים רבים בדרגים נמוכים יותר - וגם נגד משפחותיהם, כמו בשני המקרים הללו. עם זאת, ההנהגה הבכירה ביותר אינה נמצאת כעת בסיכון, משום שפגיעה בהם תהווה פגיעה משמעותית בנשיא עצמו.

משפטו של בו שילאי, בכיר המפלגה הקומוניסטית המואשם בשוחד. סין, אוגוסט 2013. רויטרס
בו שי-לאי, בכיר המפלגה שנידון בקיץ למאסר עולם. דוגמה מפורסמת, אך לא היחידה/רויטרס

כיצד הפרשות הללו מתקבלות בעיני הציבור הסיני? בינתיים, ברור שיש עוד הרבה במה להילחם, ונותר החוסר-בהירות בנוגע לשאלה אם חלק מהמהלכים הללו הוא ציני בלבד או לא. ואולם, אין ספק שהציבור הסיני, ככלל, מצפה למלחמה משמעותית נגד השחיתות, שמהווה בעיה קריטית בסין, כפי שהנשיא שי הצהיר בעצמו.

הנשיא שי רואה בשחיתות משבר שלא רק נוגע לכלכלה ולחברה, אלא גם מהווה סיכון עבור המפלגה עצמה, שניצבת במשבר אמון מבחינת הציבור. בראיית המפלגה לא הייתה קיימת "סין החדשה" ללא המפלגה הקומוניסטית, והמשך שרידותה של סין תלוי אף הוא בהמשך שלטון המפלגה. האתגר, אם כן, הוא לשמר את אמון העם במפלגה - גם אם זה אומר להיפטר מבכירים שסרחו.

ד"ר אורי סלע הוא מומחה לסין המודרנית בחוג ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטת תל אביב

לקריאה נוספת
טלטלה בסין: חקירה נגד ראש "המוסד" הפורש ג'ואו יונג-קאנג
הרפורמות ההיסטוריות שהוכרזו בסין: מהו האתגר האמיתי?
"משפט המאה" נפתח בסין: שוחד ענק ורצח מסתורי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully