וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעט, מאוחר ומיותר: לאן נעלם השר ארדן בסופה?

15.12.2013 / 0:05

מאמצי המשרד להגנת העורף להשיב את החיים לשגרה נראו חסרי משמעות בצלם של המשרדים עתירי הסמכויות. ועדיין, ראוי היה שהשר יפגין מנהיגות בשטח. חוסר אונים או מהלך מחוכם?

צילום: מור שאולי, יוסי אלי, חברת החשמל, משטרת ישראל, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

(המפכ"ל דנינו מתייחס לפתיחתו של כביש 1 לתנועה בשעות הקרובות)

מנכ"ל המשרד להגנת העורף, ניצב (בדימוס) דן רונן, פתח את מרכז החירום של המשרד בקריה בתל אביב רק ביום שישי לפנות בוקר, לאחר ששמע ברדיו על נזקי הסופה. אז, לטענתו, החל לתאם בין הרשויות המקומיות לרשויות האנרגיה, המים ונתיבי התנועה השונים. השר להגנת העורף, גלעד ארדן, לא נראה כלל בשטח. בשיחה עם וואלה! חדשות לא ידע מנכ"ל משרדו לומר אם השר ביקר בירושלים הנצורה, בצפת המבודדת או בבית ג'אן הנואשת לסיוע, אך הבהיר כי אתמול בבוקר (שבת) ב-10:30 קיים השר ארדן הערכת מצב ראשונה.

ישראל סוערת - עוד על מזג האוויר הנדיר:
המפכ"ל: מקווים לפתוח את כביש 1 לציבור עד שעות הבוקר
הסופה נגמרה, הקור נשאר: 2 מעלות בתל אביב
נזקי הסופה: איפה לא יתקיימו לימודים ביום ראשון?
בבית ג'אן המתינו לסיוע: "יולדת צרחה שעתיים בשלג"
שלג עד קצה האופק: ירושלים הלבנה ממעוף הציפור

שר התקשורת וההגנה על העורף גלעד ארדן נכנס לישיבת סיעת הליכוד ביתנו. טלי מאייר
טען כי יש להכפיף אליו את פיקוד העורף וסמכויות נוספות. השר להגנת העורף גלעד ארדן/טלי מאייר

"אנחנו המשרד הראשון שפתח חמ"ל", הדגיש רונן. "הבנו את המצב ונכנסנו לפעילות. רכשנו 50 אלף שקיות חימום לאזרחים, דאגנו שיגיעו ציוד מכני הנדסי כבד לפינוי הצירים ומזון לרשויות כמו בית ג'אן. הגענו לירושלים, צפת, מבשרת ציון, מטה יהודה ואפילו ליישובים ביהודה ושומרון". עוד ציין רונן כי המשרד להגנת העורף נערך למצב קיצוני שכזה, וכבר לפני כמה חודשים רכש עבור הרשויות המקומיות מכשירי קשר, טלפונים לוויינים וציוד לחילוץ. "איש לא צפה שזה מה שיקרה כתוצאה מהסופה, אפילו לא החזאים", הסביר רונן. "עשינו הרבה מאוד מיום שישי. חשוב לציין כי ראש הממשלה הטיל את האחריות על המשרד לביטחון פנים".

בפועל, כשבודקים את דבריו של המנכ"ל, יש גם פנים אחרים לסיפור. המשרד להגנת העורף נולד בגלל פוליטיקה שמטרתה הייתה להפוך את אלוף (במיל') מתן וילנאי לשר בממשלה, ולא מכורח מבצעי. וילנאי הצליח להשיג סמכויות זמניות משר הביטחון דאז אהוד ברק ולקדם את הקמת רשות החירום הלאומית (רח"ל) שניהלה תרגילים, קידמה רגולציה, תיאמה בין משרדי ממשלה, הכשירה רשויות והובילה את הטיפול במיגון האזרחים. אך לקראת סוף תפקידו של וילנאי עלה המשרד על מסלול התרסקות ואיבד אט אט מסמכויותיו. מינויו של משה יעלון לשר ביטחון ומינוי ארדן לשר להגנת העורף נראו ככאלה שקברו סופית את המשרד. ארדן טען כי יש להכפיף אליו את פיקוד העורף וסמכויות נוספות, ואילו יעלון התבצר בעמדתו לפיה על המצב להישאר על כנו. ראש הממשלה בנימין נתניהו מצדו החליט שלא להחליט.

"לא מדובר במלחמה או רעידת אדמה"

גורמים בתוך מערכת הביטחון טוענים כי לאחר שרח"ל הצטמקה, וכך גם המשרד להגנת העורף, נותר השר ארדן ללא סמכויות ואחריות משמעותיות. ואכן, באירוע של נזקי טבע אין לו כל נגיעה. אך מאחר שהסופה הנוכחית הייתה בעלת ממדים של אירוע לאומי שבו נדרש ראש הממשלה לשנס מותניים ולהניע את העגלה מהבוץ, היה לארדן תפקיד משמעותי – או לפחות הזדמנות להפגין את מידת הנחיצות של משרדו, שעיקרו תיאום בין משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות וגופים גדולים.

הניסיון להתמודד עם נזקי הסופה בירושלים המושלגת. דצמבר 2013. יואב דודקביץ'
נתניהו קבע כי פתיחתם של צירי התנועה תהיה בעדיפות עליונה. נגמ"ש צה"לי מפלס דרך בירושלים, אמש/יואב דודקביץ'

גורם ביטחוני בכיר הסביר באופן מפורש כי מאחר שמשרד הביטחון, המשרד לביטחון הפנים ושאר הגופים פעלו מהרגע הראשון בתיאום מלא, לא היה צורך במעורבות של המשרד להגנת העורף. התחום השני שבו יש למשרד להגנת העורף חלק נכבד בנושא הוא הכשרת הרשויות לאירועים מסוג זה. "זה היה כישלון", טען הגורם. "ראינו שרשויות מקומיות לא מתפקדות. לדוגמה, ראש רשות שלא אזכיר את שמה לא ידע איך לפתוח חמ"ל שיתאם עבורו את הדרישות השונות. לא ידע להשיג מזון ומזרנים לתושבים. היה ראש רשות אחר שביקש מזון". עוד ציין הגורם כי ראש הממשלה קבע לפני למעלה משנה שצירי תנועה פתוחים הם בראש סדרי העדיפויות בחירום. "לא מדובר באירוע חירום כמו מלחמה או רעידת אדמה. מדובר בשגרה, ולמרות זאת לא עמדו ביעד, גם לא בתיאומים השונים. הכול נראה מאוחר מדי ומעט מדי. לא ברור אם מחר ציר 1 וציר 443 יהיו פתוחים לאזרחים. אז על איזה תיאום עבדו כאן?".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ראינו רשויות שלא מתפקדות". חילוץ משפחות בצפת/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשרד להגנת העורף הצטרף למאמץ הלאומי להחזיר את ירושלים ואזור הצפון לשגרה – מאמץ שנראה חסר משמעות מהצד מכיוון שעל ניסיונותיו הטילו צל כבד משרדים גדולים ועתירי סמכויות, אחריות ומשאבים כמו המשרד לביטחון הפנים, משרד הביטחון, משרד התחבורה ומשרד ראש הממשלה. הסופה גרמה לנזק בהיקף שלא ידעה כמותו הארץ זה עשורים רבים. למרות זאת, היה ראוי שבמסגרת המאמץ הלאומי יפגין ארדן מנהיגות אישית ויתבלט בשטח. לא כך היה. הוא נעלם.

גלעד ארדן הוא בחור מבריק, פוליטיקאי גדוש כישורים. המהלך של לקיחת שני צעדים אחורה יכול להתפרש כחוסר אונים. אך יש שטוענים כי אולי השר החכם ממתין שהביקורת הקשה תוטל על המשרד לביטחון הפנים ועל משרד הביטחון, ואז הוא יוכל לבוא כמושיע ולהגיד: "אמרתי לכם. אני צריך לנהל את העניינים".

כחצי שנה לפני שנבחר לתפקידו פרסם המנכ"ל רונן מאמר ובו הגדיר את המשרד להגנת העורף "מיותר" וקרא לחלק את סמכויותיו בין המשרד לביטחון הפנים למשרד הביטחון, וזאת מכיוון שהוא מפריע לגופים השונים. כעת מסתבר שיש משהו בדבריו.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 22:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully