וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כעבור 5 ימים: בוטל החוק לנישואי גאים באוסטרליה

12.12.2013 / 18:21

בית המשפט העליון קבע כי החוק שנכנס לתוקף בשבת והתיר נישואים חד-מיניים בבירה אינו תקף, וכי על הממשלה הפדרלית להכריע. אזרח שהספיק להינשא: "זו הייתה הזדמנות היסטורית"

אכזבה לקהילה הלהט"בית באוסטרליה: בית המשפט העליון בבירה קנברה דחה היום (חמישי) חוק היסטורי שנועד להתיר נישואים של בני זוג חד-מיניים, ובכך גנז את חלומם של רבים, בהם כמה עשרות זוגות מאותו מין שנישאו מאז יום שבת האחרון, אז נכנס לתוקפו החוק שהתיר זאת בטריטוריה שבתחומה נמצאת הבירה קנברה (ACT).

חדשות נוספות מהעולם:
יאיר לפיד ברשימת מאה ההוגים של "פוריין פוליסי"
תיעוד חדש: ההתרסקות שנגרמה בגלל הטייס האוטומטי
המתורגמן באשכבה למנדלה: "אני סובל מסכיזופרניה"

זוגות חד-מיניים נישאים באוסטרליה, לאחר אישור החוק שהתיר זאת בבירה קנברה ובוטל כעבור ימים ספורים. קנברה, דצמבר 2013. AP
"לא הייתי מוותר בעד שום הון שבעולם". איאן הינטון וכריס תאו נישאים זה לזה, ביום שבת/AP

החלטת בית המשפט העליון, שבאה בעקבות עתירה שהגיש הממשל הפדרלי, קבעה למעשה כי זוגות חד-מיניים לא יוכלו להינשא באף מדינת-מחוז או טריטוריה ביבשת, וכן הפכה את נישואים של אלה שכבר נישאו לבלתי תקפים. רודני קרום, מנהל הארגון האוסטרלי לשוויון בנישואים, אמר כי ידוע לו על כ-30 זוגות שנישאו מאז יום שבת. ייתכן כי המספר הרשמי מעט גבוה יותר.

עורך הדין שייצג את הממשלה האוסטרלית טען כי חוקי נישואים שונים במדינות-מחוז ובטריטוריות שונות באוסטרליה ייצרו בלבול בקרב האזרחים. מנגד, טענה טריטוריית הבירה, שם אושר החוק באוקטובר האחרון, כי יש להחיל את החוק ולהרחיב את ההכרה הפדרלית בנישואים, כך שתכלול גם כאלה בין בני זוג מאותו מין.

זוגות חד-מיניים נישאים באוסטרליה, לאחר אישור החוק שהתיר זאת בבירה קנברה ובוטל כעבור ימים ספורים. קנברה, דצמבר 2013. AP
"לפי החוק, נישואים באוסטרליה יכולים להיות בין גבר לאישה". סטייסי קוואן וקורינה פאק, בחתונתן ביום שבת/AP

שופטי בית המשפט העליון קבעו פה אחד כי החוק החדש לא יכול לחול בו-זמנית במקביל לחוק הנישואים הפדרלי, ששונה ב-2004 על מנת להבהיר כי נישואים הם כאלה שבין גבר לאישה.

"חוק הנישואים הנוכחי אינו מכיר בנישואים של בני זוג מאותו מין. לפי החוק, נישואים באוסטרליה יכולים להיות בין גבר לאישה", נכתב בהודעת בית המשפט שפורסמה לצד הפסיקה. "החוק הזה הוא כולל ומקיף", הוסיפו השופטים. בפסיקה נכתב גם כי הממשלה הפדרלית היא האחראית להחלטה אם יש להתיר נישואים חד-מיניים. ראש הממשלה האוסטרלי טוני אבוט מתנגד לנישואים של בני זוג מאותו מין, ובשנה שעברה מנעה הקואליציה שלו את אישורם של שני חוקים פדרליים שנועדו להתיר זאת.

זוגות חד-מיניים נישאים באוסטרליה, לאחר אישור החוק שהתיר זאת בבירה קנברה ובוטל כעבור ימים ספורים. קנברה, דצמבר 2013. AP
הפוליטיקאי סטיבן דוסון/AP

איאן הינטון, שנישא ביום שבת לבן זוגו כריס תאו, הביע אכזבה רבה בעקבות החלטת בית המשפט העליון. רק אתמול קיבל הזוג הטרי את תעודת הנישואים, והשניים מיהרו לשנות את שמות המשפחה שלהם להינטון-תאו. הינטון אמר כי איננו מתחרט על החתונה, וכי לנצח יראה את תאו כבעלו. "זו הייתה הזדמנות היסטורית וחסרת תקדים", אמר. "לא הייתי מוותר על זה בעד שום הון שבעולם".

רק אתמול הפך בית המשפט העליון בניו דלהי, בירת הודו, החלטה של ערכאה נמוכה יותר מ-2009, וקבע כי יחסי מין הומוסקסואליים מהווים עבירה פלילית שדינה עד עשר שנות מאסר. 18 מדינות מתירות כיום נישואים בין בני זוג מאותו מין. בארצות הברית נישואים חד-מיניים חוקיים ב-16 מדינות, ובהן גם מחוז קולומביה (DC), שבתחומו נמצאת וושינגטון הבירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully