וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוטלה הרשעת המורה בהדלפת הבגרות במתמטיקה

קובי מנדל

10.12.2013 / 10:41

המורה רחל קדם הורשעה בהוצאת הבחינות ממשמורת ובהפרת אמונים, אך השופט שוכנע כי לא התכוונה שהשאלונים יודלפו וביטל את ההרשעה. עם זאת, הוטלו עליה 250 שעות עבודות שירות

בית משפט השלום בחיפה ביטל הבוקר (שלישי) את הרשעתה של רחל קדם, מורה למתמטיקה בת 55 מחיפה, אשר הורשעה, בהסתמך על הודאתה, בעבירות של הוצאת בחינות במתמטיקה ממשמורת והפרת אמונים במסגרת פרשת ההדלפה של בחינות בגרות במועד קיץ תש"ע. למרות ביטול ההרשעה, הטיל עליה השופט זאיד פלאח 250 שעות של עבודות שירות.

עוד על בחינות הבגרות במתמטיקה:
תלמידים זועמים על הבחינה במתמטיקה: "רימו אותנו"
אכזבה לאחר פרסום הציונים: "הפקטור לא יעיל"
סערת הבחינה: איומים על המפקחת על מקצוע המתמטיקה

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
המדינה ספגה עלויות ניכרות כתוצאה מהחלפת השאלונים/בן קלמר

על פי כתב האישום שבו הורשעה קדם, היא מונתה ב-2010 כחברה בוועדה לעריכת שאלונים לבחינת הבגרות במתמטיקה של מועד קיץ תש"ע. לאחר מינויה היא פנתה למכרה ארז כהן, שעסק אף הוא בהוראת מתמטיקה והיה בעל חברה לכתיבת ספרי הכנה לבגרות, וסיפרה לו על חברותה בוועדה. כפי שעולה מכתב האישום, היא ביקשה את עזרתו של כהן בחיבור השאלות לשאלונים, תוך שהיא מזהירה אותו לבל ייוודע דבר פנייתה אליו.

לאחר שהתקבלו הערות חברי הוועדה לשאלונים, קיבלה קדם את הערותיו של כהן, וכן העבירה הנאשמת לידיו את מקבץ השאלונים שהיו ברשותה, בצירוף פתרונות לשאלות, על מנת שיחזיקם בזמן שהותה בחו"ל, בידיעה שזה מחזיקם גם במחשבו האישי. שבועות אחדים לפני מועד א' של בחינות הבגרות במתמטיקה, העביר ארז למכרו האישי קיריל רוחוביץ את השאלונים ואת הפתרונות באמצעות המייל, וכן העביר את שאלון הבחינה ברמה של חמש יחידות לימוד לנבחן נוסף.

"יצרה גלגל שלג שהתגלגל לביטול השאלונים"

לאחר הדפסת שאלוני בחינת הבגרות והעברתם לסניפי הדואר השונים, וטרם הפצתם לבתי הספר עצמם, נודע למשרד החינוך כי השאלות המופיעות באחד השאלונים הודלפו. בשל זהות השאלון שהודלף עם שאלון אחר, ובשל החשש ששאלונים נוספים הודלפו, החליטו במשרד החינוך לאסוף את כל השאלונים ולהחזירם למדפיס הממשלתי. כל השאלונים של כל בחינות הבגרות במתמטיקה, בכל הרמות, הוחלפו בחדשים והופצו מחדש לבתי הספר השונים, דבר שגרם הוצאות כספיות גבוהות למדינה.

השופט פלאח ציין כי מעשיה של קדם פגעו בטוהר בחינות הבגרות, בשוויון שבגישת תלמידים לבחינות ובמעמדו של המורה. עם זאת, הוא קבע כי מידת הפגיעה באותם ערכים מוגנים במקרה זה היא בינונית. "המורה מופקד על חינוך הדורות הבאים, ועליו לשמש כאות ודוגמה למקצועיות, למחויבות ולמסירות, ולעמוד באמות מידה גבוהות של ערכיות, יושר ותרבות", אמר השופט. "הדלפת שאלוני בחינות הבגרות למכרה של הנאשמת, ארז כהן, יצרה גלגל שלג, שהתגלגל וגדל לממדים גדולים, עד לביטול השאלונים והחלפתם באחרים, ועלויות ניכרות למשרד החינוך".

השופט הוסיף כי התרשם מהנאשמת שהיא אכן פעלה שלא מתוך כוונה להגיע לתוצאות אליהן הגיעה הפרשה בסופו של דבר, אלא במטרה לקבל סיוע בתפקידה בחיבור שאלות לבחינות הבגרות ולהצליח במשימה שהוטלה על כתפיה. השופט שוכנע שהקדם לא התכוונה להתעשר כתוצאה מהדלפת השאלונים, אך יחד עם זאת, תוצאות מעשיה הסבו נזק כלכלי ותדמיתי למשרד החינוך, וזאת בעיקר בשל התנהלות כהן.

משפטו של ארז כהן מתנהל בהליך נפרד בבית משפט השלום בחיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully