וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אבקת הדם" של צה"ל שמצילה את חיי הפצועים מסוריה

9.12.2013 / 17:30

מאות אזרחים סורים שנפצעו בקרבות בארצם טופלו עד כה בבית חולים השדה שהוקם בצפון. חלקם טופל באמצעות אבקת פלזמה אשר במגע עם נוזלים הופכת למנת דם. "המטרה היא להציל חיים"

צילום: דניאל בוק, עריכה: יאיר דניאל

חיל הרפואה של צה"ל טיפל עד כה ב-500 אזרחים סורים שנפצעו במהלך הקרבות בארצם, בין הצבא הסורי לבין האופוזיציה הסורית, בבית חולים השדה שהוקם בצפון. חלק לא מבוטל מהפצועים טופל באמצעות אבקת פלזמה שהופכת למנת דם כאשר מוסיפים לה נוזלים. מדובר בתרופה מצילת חיים שנועדה לצמצם ככל הניתן את מספר החיילים שמתים בשדה הקרב כתוצאה מאיבוד דם. עלות כל אמפולת פלזמה 150 אירו, ו-500 מנות נרכשו מגרמניה באישור מיוחד של שר ההגנה הגרמני. בפעם הראשונה שנעשה שימוש באבקה מצילת החיים הייתה בעת תאונת דרכים בבקעת הירדן, אז נפצע פלסטיני באורח אנוש.

עוד בוואלה! חדשות:
נתניהו עונה ללפיד: לא הקואליציה תכתיב הסכם עם הפלסטינים
גבר? רשויות הרווחה מפלות אותך לרעה
אחרי אשפוז ממושך: יולדת בת 27 מתה מרעלת

הכנסת "אבקת הדם" למערך הלוחם של צה"ל הינה חלק מפרויקט "שומר אחי" של חיל הרפואה, בפיקודו של תת-אלוף איציק קרייס. הפרויקט כולל שלושה שלבים שנועדו להציל את חיי הלוחמים. ממסקנות ממחקר עליהן מתבסס הפרויקט עולה כי 88% מהפצועים בשדה הקרב מתים מדימומים, ולכן בצה"ל הוחלט לרכוש ציוד מתאים לדרגי השטח.

בית חולים שדה חדש שנרכש ובו התקיים תרגיל של חיל הרפואה. דצמבר 2013. דובר צה"ל
בית חולים השדה החדש של צה"ל/דובר צה"ל

בנוסף ל"אבקת הדם" נרכשו עבור המערך הלוחם חוסם עורקים מתקדם, אשר פצוע מסוגל לשים אותו על גופו כדי למנוע דימום. חיילי הסדיר הצטיידו כבר בחוסם העורקים, אך בשל מגבלות תקציב חיילי המילואים עדיין לא משתמשים בו. כמו כן החיילים הסדירים צוידו בתחבושות מיוחדות שעוצרות דימומים.

על פי המחקר, במלחמת יום הכיפורים מתו כתוצאה מדימומים 35% מפצועי המלחמה בשדה הקרב. במלחמת לבנון הראשונה, בשנת 1982, שיעור הפצועים שמת מדימומים ירד ל-22% ואילו ב-2006, במלחמת לבנון השנייה, ירד השיעור ל-15%. לשם השוואה, צבא ארצות הברית הצליח להוריד את שיעור המתים מדימומים בקרב פצועים בפעילויות הצבא באפגניסטן ובעיראק ל-7%, ובצה"ל מקווים כי הכנסת הציוד הרפואי המתקדם למערך הלוחם יצמצם את שיעור המתים מדימומים גם כן.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
תרגיל של חיל הרפואה, צה"ל. דצמבר 2013. דובר צה"ל
אנשי חיל הרפואה בבית חולים השדה החדש/דובר צה"ל

פרויקט "שומר אחי" כולל בנוסף לרכישת הציוד הרפואי אימונים מתאימים לרופאים בגדודי מילואים, שתורגלו גם בתרגילים פלוגתיים, תחת אש חיה. כמו כן הוחלט על רכישת בית חולים השדה הגדול ביותר שהיה ברשות צה"ל עד כה, בעלות כמה מיליוני שקלים. תא"ל קרייס הסביר כי בית חולים השדה שנחשף היום לראשונה, משדרג בכמה רמות את היכולות של בית החולים שהקים חיל הרפואה בצפון הארץ למען הפצועים הסורים.

לדבריו, בית חולים השדה שנרכש יכול להכיל עד 250 מיטות והוא כולל חדרי מיון, רנטגן, אשפוז, טיפול נמרץ, מחלקה לטיפול בפציעות פה ולסת, חמ"ל, חדרי דיונים, חדרי ניתוח, אזור לפינוי במסוק ומרכז לוגיסטיקה. בזמן חירום יפעלו בבית החולים הארעי 121 חברי סגל רפואי ו-230 חברי משלחת – אם הוא יופעל הרחק מגבולות המדינה. בית החולים עשוי לפעול במתווה של מלחמה, אירוע רב נפגעים, רעידות אדמה וכן כתחליף לבית חולים בארץ, אם ייפגע בשעת חירום. "המטרה שלנו היא להציל פצועים ולמנוע תמותה. היעד שלנו הוא להציל 7% מסך הפצועים. כל שכבות המענה יאפשרו לנו לעמוד ביעד", אמר תא"ל קרייס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully