וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרי: אם המו"מ עם הפלסטינים ייכשל - הטרור יתחדש

בתכנית "חי בכנסת" הזהיר שר המדע מפני ההשלכות הביטחוניות במידה ולא יושג הסכם וקרא "להרחיב את קואליציית השלום". על השותפות עם בנט: "אין חיסול ברית, יש חילוקי דעות"

מערכת וואלה

מה מחבר בין איראן גרעינית, הסכם עם הפלסטינים וזכויות לקהילה הגאה? בסופו של יום, כולם תלויים במשחקים פוליטיים בכנסת ישראל. ובשבוע שבו הקואליציה מתערערת ובריתות אחים נסדקות - על אחת כמה וכמה. על מנת להבין מה עומד מאחורי אותן הכותרות הגדולות, אנחנו מגישים לכם עוד תכנית של "חי בכנסת", בהשתתפות חברי כנסת וחברי ממשלה ובהנחיית כתבנו הפוליטי עמרי נחמיאס וכתבנו המדיני אמיר תיבון.

שר הטכנולוגיה והמדע יעקב פרי התארח בתכנית והביע חשש מהתלקחות נוספת של אלימות במקרה של כישלון המגעים המדיניים עם הפלסטינים. בהמשך לדברים שאמר בשבוע האחרון יובל דיסקין, אחד מיורשיו של פרי בתפקיד ראש השב"כ, ציין שר המדע: "אני יכול רק לצטט את החמאס שאמר במלאות 26 שנה לאינתיפאדה הראשונה, שהניצוץ של האינתיפאדה עדיין קיים. לצערי, אני מעריך שאם לא נצליח להגיע להסכם צפוי תסכול, וזה מביא בסופו של דבר לטרור ולפעילות אלימה. זה בהחלט דבר שיכול לקרות. לא יודע אם אפשר לכנות את זה אינתיפאדה, אבל בהחלט אי שקט".

שר האוצר לפיד וח"כ יעקב פרי באישור התקציב בכנסת, יולי 2013. נועם מושקוביץ
"נכון שחברנו לבית היהודי במגעים הקואליציוניים, אך הברית איננה חזות הכל". פרי ולפיד/נועם מושקוביץ

על רקע התקדמות המשא ומתן וההתנגדות מצד הבית היהודי, הודה פרי כי התיאום בין מפלגתו, יש עתיד, לבין מפלגת התנועה, הולך ומתהדק. הוא קרא "להרחיב את קואליציית השלום בממשלת ישראל - משימה לא קלה אך בהחלט אפשרית".

פרי התייחס גם לסכסוך הפומבי בין יש עתיד לבין השותפה הקואליציונית, הבית היהודי, שעשוי לשים סוף למה שקרוי "ברית האחים". "זה נכון שחברנו לבית היהודי בשלבי המשא ומתן הקואליציוני, אך הברית איננה חזות הכל", אמר השר. "אני מייחל לכך שנגיע למצב במשא ומתן (המדיני) שממשלת ישראל תצטרך להחליט על הרכבה". הוא הוסיף כי הממשלה "היא ממשלה טובה, של עשייה, יש בה הרבה דברים שעם ישראל ישמח בהם. לכן אנחנו לא מדברים על חיסול ברית, אלא על חילוקי דעות, שמאפשרים בשלב זה - אני מקווה שלא לאורך זמן - להישאר באותה קואליציה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"התקדמות מדינית זה ביטוי לנסיגות ועקירות"

גם סגן השר אופיר אקוניס שוחח על ההתקדמות המדינית והשפעותיה על הקואליציה הנוכחית. "אני לתומי חשבתי שברית האחים היא ברית נצחית", אמר אקוניס בציניות. "אני שומע היום כאלה התבטאויות אחד על השני, גם פומביות וגם לא פומביות, שאני באמת מופתע שהברית הזאת החזיקה עד עתה".

אופיר אקוניס במליאת הכנסת. יואב דודקביץ'
"הבקעה תהיה בידינו, כולל ישובים וכוחות צה"ל". אקוניס/יואב דודקביץ'

אקוניס, הנחשב לאחד ה"ספקנים" במפלגת הליכוד בכל הנוגע למשא ומתן עם הפלסטינים, הזהיר מפני האופטימיות השורה במחנה השלום: "התקדמות מדינית זה ביטוי לנסיגות ועקירות", טען. בהקשר להצעה האמריקנית לסידורי הביטחון במסגרת הסדר עתידי, אמר כי "הבקעה תהיה בידינו. זה כולל ישובים וכוחות צה"ל. הנוכחות הישראלית בבקעה, אם לא תהיה בידנו, ואך ורק בידינו, נפתחת סכנה למדינת ישראל כולה, ולזה אני מתנגד".

החוק של עדי קול נפל - בגלל ההסכם הקואליציוני

היום (שני) תעלה להצבעה סופית במליאה אחת הצעות החוק המרכזיות של הכנסת הנוכחית - הצעת חוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות. החוק, שצפוי לעבור ברוב גדול, מיועד להקטין את עוצמתם הכלכלית והפוליטית של בעלי ההון העיקריים במדינה, ולמנוע מהם לשלוט במספר ענפי משק במקביל. שלוש שנים הוא מתגלגל במסדרונות הכנסת, כשניסוחו הסופי נערך בדיוני ועדת הכספים במהלך החודשים האחרונים. יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), שוחח בתכנית על תהליך אישור חוק הריכוזיות ועל הסיכוי ליישמו בעתיד. "הוא נותן בום אדיר ומשנה באופן דרמטי את הכלכלה של ישראל וגם מטיב עם האזרחיים באופן לא רגיל. החוק הזה הוא חוק מאוזן. איזון בין הטייקונים ו'יד רוחצת יד' לבין שמירה על המשך חיי הכלכלה", אמר סלומינסקי.

יו"ר ועדת הכספים גם הוא התייחס לברית עם יש עתיד. "מראש ידענו שיש בינינו הבדלים גדולים מאוד בנושא הדתי ובנושא הלאומי-מדיני. הנושא המשותף היה החברתי-כלכלי. הלכנו על מה שמחבר". בתגובה לדרמה סביב ההצבעה על הצעת החוק להשוואת נקודות הזיכוי במס לזוגות מאותו מין, הדגיש סלומינסקי כי הצעתה של ח"כ עדי קול נפלה משום ש"ההסכם הקואליציוני אומר שצריך לשמור על הסטטוס קוו".

חברת הכנסת סתיו שפיר (העבודה) הייתה שותפה במספר הצעות חוק לקידום זכויות הקהילה הגאה, ויזמה את אחת הצעות החוק היחידות בנושא שעלו לוועדת השרים לחקיקה - ונדחו, על ידי לא אחר מיו"ר יש עתיד יאיר לפיד. בראיון בתכנית היא חיברה בין הצעת החוק הדומה שמקדם יאיר לפיד לבין השיתוף הפעולה הקואליציוני של יש עתיד והבית היהודי. "ברור שברית הזוגיות היחידה היא בין לפיד לבנט", אמרה שפיר. "היא מצליחה לסנדל כל שינוי לטובה בעניינים של דת ומדינה". היא תקפה בחריפות את ההסכמים בין המפלגות: "הבעיה התחילה עם ההסכם הקואליציוני. לפיד נכנס להסכם שמאפשר לבנט ולרבני הצללים, שהתבטאו התבטאויות הומופוביות, להטיל וטו על כל התקדמות. רואים אותם תומכים בחוקים גזעניים. עם המפלגה הזו הוא בחר לשלב ידיים".

בתגובה לשאלה אם ציפתה שהצעת החוק שלה, למיסוד ברית זוגיות לזוגות מאותו מין, תיפול, השיבה: "אני מעלה הצעות כשאני חושבת שיש להם סיכוי, שיבוא מתוך לחץ ציבורי. פוליטיקאים מונעים במידה רבה על ידי לחץ ציבורי". שפיר טענה כי "גם בציבור שבחר בבית היהודי, יש אנשים שכן רוצים חברה פתוחה יותר, שוויוניות יותר. אני ממליצה להם להפעיל לחץ על המפלגה שלהם. גם הבוחרים של יש עתיד מאוכזבים מהמדיניות שלהם בכל הנוגע לטייקונים, למו"מ המדיני. אני ממליצה לבוחריהם להפעיל גם עליהם לחץ". על אף הנימה הפסימית, חברת הכנסת מהאופוזיציה סיימה בקריאה אופטימית. "אסור להתייאש. העולם עבר התקדמות גדולה מאוד בשנים האחרונות בעניין חוקים שמשווים הזכויות לקהילה הלהט"בית, ובסוף זה יגיע גם למדינת ישראל".

"יש בסיס לגוש בין העבודה, יש עתיד והתנועה"

השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ (התנועה), דווקא הביע שביעות רצון מהסכסוכים הפנים-קואליציוניים סביב המשא ומתן שמובילה ראשת מפלגתו. "אני מאוד שמח, כי זה יוצר בסיס לשיתוף פעולה רעיוני להקמת גוש בין העבודה, יש עתיד והתנועה", אמר פרץ. "זה ישמש רשת ביטחון לראש הממשלה לקבל החלטות אמיצות וישמש גוש לבניית אלטרנטיבה לבחירות. אני חושב שהעניין של בנט הולך וממצה את עצמו. ברית האחים הייתה לא טבעית".

פרץ גם תקף בצורה חריפה את קודמתו בראשות מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ'. "בסופו של דבר האנטגוניזם הזה שהיא יצרה לעצמה הוא זה שהכריע את המערכה", אמר השר על הפסדה של יחימוביץ' בפריימריז האחרונים במפלגה. "היא קנתה את האנטגוניזם הזה בצדק, בתשלום מלא. לא היה מקום אחד שהיא ויתרה על כך שהיא תייצר סוג כזה או אחר של שבר, גם עם אנשים שתמכו בה לאורך כל הדרך". הוא הודה לראשונה כי אנשיו סייעו ליצחק (בוז'י) הרצוג בניצחונו על יחימוביץ' במאבק על ראשות המפלגה. "מי שהיה מזוהה איתי עזר להרצוג, זה ברור לחלוטין, ואין שום סיבה לחשוב שמשהו בלתי טבעי היה קורה פתאום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"קיבלו אותי בצורה יוצאת מן הכלל עם מסר מאוד חיובי". פרץ בטורקיה/מערכת וואלה, צילום מסך

בנוסף, שוחח פרץ על ביקורו באיסטנבול בשבוע שעבר, שם נועד עם עמיתו הטורקי - לראשונה מאז פרץ המשבר ביחסים בין המדינות בעקבות פרשת המרמרה בשנת 2010. "קיבלו אותי בצורה יוצאת מן הכלל עם מסר מאוד חיובי", אמר. "הייתה המתנה ארוכה עד שהתקבל אור ירוק מטורקיה". הוא חיבר את ההתחממות ביחסים לבין האפשרות שישראל תייצא חלק מהגז הטבעי לטורקיה. "אם תיווצר סיטואציה שבה נתגבר על משבר הפיצויים של המרמרה ונהיה במצב רוח מתאים לדון, מבחינת הטורקים זה ודאי יסייע להם מאוד", אמר. "אם תהיה להם אופציה של אספקת גז נוספת מלבד רוסיה, זה נותן להם עמדה הרבה יותר נוחה להתמקח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully