וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 40 שנה: הסבה למטוס "שיטיס יחידות עילית"

9.12.2013 / 13:13

טייסי חיל האוויר שבו ארצה אחרי חודשים של הסבה שביצעו למטוס ה"שמשון" בארה"ב. המטוס, שמסוגל להנחית יחידות קומנדו באיראן, "נותן תחושת ביטחון גדולה מאוד לצוות האוויר"

כתבתו של אמיר בוחבוט. צילום: אבי כהן, לוקהיד מרטין, דובר צה"ל; עריכה: יאיר דניאל

(צפו בחשיפת מטוס השמשון בחודש מאי האחרון)

היסטוריה בחיל האוויר הישראלי: 42 שנים אחרי שביצעו טייסי החיל הסבה למטוס התובלה "הרקולס", סיימו בשבועות האחרונים הטייסים הסבה בארה"ב למטוס ה"שמשון", שזכה לכינוי "המטוס של היחידות המיוחדות". מפקד הטייסת, סא"ל א', שב ארצה עם צוותי האוויר שעברו הסבה למטוס התובלה העתידי. ההסבה נמשכה ארבעה חודשים בבית הספר האמריקני להכשרות בליטל רוק, ארקנסו.

"שיתוף הפעולה עם חיל האוויר האמריקני הוא מעולה", סיפר סא"ל א' בשיחה עם וואלה! חדשות. "למדנו המון בהסבה. אחרי שהטסתי את המטוס יש לי המון מה לומר עליו. למטוס ה-CJ 130 תצורה מיוחדת בשל דרישותיו של חיל האוויר הישראלי למגוון המשימות אליהן הוא מיועד. חיצונית, מטוס השמשון נראה מאוד דומה למטוס ההרקולס הישן וקשה מאוד להבחין בהבדלים, למעט המנועים. בפועל, הוא שונה באופן מדהים בתחומים רבים. הוא יודע לעשות כל מה שעושה ההרקולס - רק טוב יותר". יצוין, כי בשונה ממערכים אחרים בחיל האוויר, מערך התובלה לא רק קולט את המטוס, אלא יהיה אחראי על האחזקה של המטוסים המתקדמים. בשבועות הקרובים ייצאו צוותים טכניים מחיל האוויר לאיטליה על מנת לעבור הסבה בתחום.

ידיעות נוספות על חיל האוויר:
ברקע ז'נבה: חיל האוויר בתרגיל ענק בשיתוף ארה"ב
שביעות רצון בחיל האוויר מהקדמת עסקת מטוס ה-V-22
דקות אחרי ההתרסקות: תקלה חמורה במל"ט הרמס 450

טייסי חיל האוויר ביצעו הסבה למטוס התובלה "שמשון", דצמבר 2013. דובר צה"ל
מטוס ה"שמשון" בפעולה/דובר צה"ל

מטוס השמשון הראשון ייצא ממפעלי החברה של לוקהיד מרטין בארה"ב כבר בשנת 2014 יוטס לישראל על ידי מפקד טייסת השמשון שינחית אותו עם צוות אוויר ישראלי ואמריקני בחודש אפריל. סא"ל א', טייס תובלה עתיר ניסיון במבצעים מיוחדים ומשימות מורכבות, סיכם את ההסבה בארה"ב: "חיל האוויר לא שוקד על השמרים. קליטת מטוסי השמשון פותחת עוד אופציות מבצעיות שלא היו פתוחות עד היום. מדובר במטוס מהיר יותר מההרקולס הישן, מדויק יותר, בעל מטען גדול יותר, ומערכות טכנולוגיות מתקדמות מאוד".

"נותן תחושת ביטחון גדולה"

מפקד הטייסת סירב להתייחס לשיתוף הפעולה של המטוס עם יחידות העילית של צה"ל וליכולתו של המטוס להנחית את לוחמיהן במדינות אויב במזרח התיכון כמו איראן, אך אמר: "השמשון יבצע משימות עבור צה"ל, לא רק בתחום האספקה, אלא גם עבור יחידות העילית של צה"ל. אם ההרקולסים הביאו יהודים ממקומות רחוקים השמשון יעשה זאת טוב יותר. כאיש מקצוע הוא נותן תחושת ביטחון גדולה מאוד לצוות האוויר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully