וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דקות אחרי ההתרסקות: תקלה חמורה במל"ט נוסף

17.10.2013 / 18:28

בשבוע שעבר התרסק בים "הרמס 450" שמנועו כבה. דקות אחר כך נאלץ צה"ל להנחית מל"ט נוסף, לו נגרם נזק רב, והתקרית לא דווחה. בשנה האחרונה התרסקו מספר כלים מסוג זה

צילום: שי מכלוף, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

(התרסקות המל"ט מול פלמחים, בשבוע שעבר)

שמונה ימים אחרי התרסקותו של מל"ט מסוג הרמס 450 מול חופי פלמחים, לוואלה! חדשות נודע כי דקות אחדות לאחר האירוע התרחשה תקלה חמורה דומה למל"ט נוסף מאותו דגם. על אף שהמנוע שלו כבה לפתע, הצליחו מפעיליו להנחיתו, אך הוא ניזוק.

מתחקיר ראשוני של האירוע עלה כי צמד מל"טים מסוג הרמס 450 המריאו מבסיס פלמחים לעבר הים. באחד מהם כבה לפתע המנוע. מפעיליו בקרון ניסו להנחית אותו, אולם הוא התרסק שני קילומטרים מהחוף, מאחר שהגובה שבו טס לא היה גבוה מספיק כדי לאפשר את דאייתו אל היבשה. דקות אחדות לאחר מכן אירעה תקלה דומה למל"ט שטס במקביל לזה שהתרסק. מכיוון שהספיק לטפס לגובה רב לפני שכבה המנוע, הצליחו מפעיליו, שהיו בקרון אחר, להנחית אותו בשטח קרקעי תוך כדי שנגרם לו נזק משמעותי. גורם צבאי אישר כי שני המל"טים הם מדגם זהה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מל"ט מסוג הרמס 450/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרטים על האירוע השני לא פורסמו עד כה, ומסיבה שאינה ברורה לא נמסרו בהודעת דובר צה"ל שעסקה בהתרסקות. בעקבות רצף האירועים הורה מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, לערוך תחקיר מעמיק בנושא במשותף עם "אלביט מערכות", המייצרת את כלי הטיס. גורם צבאי ציין כי רמת האחזקה של המל"טים של חיל האוויר "היא מהגבוהות בעולם. עד עכשיו לא ברורה הסיבה לתקלה".

יצוין כי ה"הרמס 450" מוגדר בצה"ל כאחד מ"סוסי העבודה" המשמשים לאיסוף מודיעין, אך אין מדובר בתקלות הראשונות שמתגלות בכלי. בשנה האחרונה נאלצו מפעילי המל"ט לצפות בהתרסקותו כמה פעמים. המקרה הראשון התרחש בחודש אוקטובר 2012, אז אילצה תקלה חמורה את המפעילים להנחית אותו בשטח פתוח בצפון – דבר שגרם לו נזק משמעותי. ביולי השנה התרסק מל"ט אחר מדגם זה בגבול מצרים, לאחר שמפעיליו גילו תקלה חמורה. למרבה המזל, הוא לא התרסק בשטח מצרי. יצוין כי בכלי הטיס מותקנים אמצעים אופטיים למעקב ואיסוף מודיעין המוגדרים כסודיים ביותר.

ה"הרמס 450" הוא כלי הטיס הבלתי מאויש שניצב במרכז הפעילות המבצעית של צה"ל במשימות ביטחון שוטף ולחימה בטרור. מדובר בכלי טיס טקטי מתקדם שהשלים תהליך רישוי וזכה במספר טיסה אזרחית. הוא מצויד במערכות המאפשרות טיסה אוטונומית וניווט GPS מדויק. הציוד האלקטרו-אופטי שלו ומערכת התקשורת המתקדמת מאפשרים גילוי וזיהוי מטרות והעברת התמונות לתחנת קרקע בזמן אמת. המל"ט מסוגל לשאת ציוד במשקל מרבי של 150 קילוגרמים. גובה הטיסה המבצעי שלו הוא 18 אלף רגל וביכולתו לשהות באוויר עד 20 שעות ברציפות. בעבר הוצג המל"ט בתערוכה בינלאומית בלונדון על ידי השותפה האירופית של "אלביט מערכות" כנושא טילים.

מדובר צה"ל נמסר כי "הנושא נמצא בתחקיר".

לקריאה נוספת:
כלי טיס בלתי מאויש של צה"ל התרסק מול פלמחים
בעקבות תקלה: מזל"ט של צה"ל התרסק בגבול מצרים
חיל האוויר ריסק כלי טיס לא מאויש מול חופי נתניה

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully