וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיל האוויר ריסק כלי טיס לא מאויש מול חופי נתניה

12.5.2013 / 0:04

בשל תקלה שהתגלתה במל"ט מדגם "שובל", ככל הנראה במנוע, מפעיליו החליטו להפילו לים התיכון. גורם צבאי מסר כי מדובר בפעם הראשונה שכלי הטיס, תוצרת ישראל, מתרסק

צילום: דובר צה"ל, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו בצילומי ארכיון של מל"ט "שובל")

כלי טיס בלתי מאויש של חיל האוויר הופל אמש (שבת) באופן מבוקר לים התיכון, מול חופי נתניה. כלי הטיס, מדגם "שובל", שב מטיסת סיור במסגרת ביטחון שוטף כאשר במהלך הטיסה התגלתה בו תקלה במנוע, ומפעיליו קיבלו החלטה להפילו לים. לאחר ההתרסקות הוזנקו כוחות גדולים של חיל האוויר לאזור כדי לאתר את שרידי כלי הטיס. מדובר בפעם הראשונה שאחד מכלי הטיס מדגם "שובל" של חיל האוויר מתרסק.

מטוס ללא טייס מסוג "שובל". דובר צה"ל
התרסק ככל הנראה בשל תקלה במנוע. מל"ט "שובל"/דובר צה"ל

גורם צבאי המעורב בפרטי המקרה סיפר לוואלה! חדשות כי ברגע שמפעילי המטוס הלא מאויש הבחינו כי קיימת בעיה מכנית בכלי הטיס, "הם פעלו לפי ההנחיות הנדרשות מהם, אך כשהבינו כי לא נותרה להם ברירה, הם הטיסו אותו ישירות לכיוון הים, כדי שלא יהווה סכנה לסביבה". הגורם הצבאי הוסיף כי התקלה הטכנית שהתגלתה בכלי הטיס לא קשורה לכשל אנושי או לרמת התחזוקה, אלא לבעיה באחת מבוכנות המנוע. "יש תופעות שונות שנוצרות כתוצאה משימוש בדלק ועוד כל מיני סיבות צפויות. רמת התחזוקה של המל"טים היא מהגבוהה בעולם", אמר. לדברי הגורם, מדובר במקרה חריג שבו דגם של המל"ט "שובל" מתרסק. במהלך מבצע "עופרת יצוקה" שיזם צה"ל ברצועת עזה בסוף 2008, מטוס קרב של חיל האוויר יירט אותו בטעות.

מסוגל לטוס במשך 40 שעות ברציפות

מטוס ה"שובל", תוצרת ישראל, נחשב לאחד מכלי הטיס הבלתי מאוישים המתקדמים בעולם. אורכו 8.5 מטרים ומוטת כנפיו 16 מטרים. כלי הטיס מסוגל לשאת ציוד במשקל של עד 250 קילוגרמים, וביכולתו לשהות באוויר באופן רצוף במשך כ-40 שעות. מערך ה"שובל" של חיל האוויר הישראלי צבר עשרות אלפי טיסה ועד כה רשם הישגים רבים. הגורם הצבאי הוסיף כי "בענף התעופה ישנו מדד שעל פיו קובעים סטטיסטית באיזו תדירות אמורים לאבד כלי טיס. מערך ה'שובל' נמצא במקום טוב מאוד".

מטוס האיתן,ספטמבר  2012. דובר צה"ל
מל"ט מדגם "איתן"/דובר צה"ל

בתחילת החודש נרשמה היסטוריה בחיל האוויר כאשר המל"ט המתקדם מדגם "איתן" המריא "בעיניים עצומות" - ללא הכוונת מפעיל מהקרקע. הערפל הכבד ששרר בסוף השבוע שבו הופעל כלי הטיס בצפון ישראל חייב את חיל האוויר לקיים הערכת מצב מיוחדת, מחשש שבמהלך ההמראה והנחיתה של המל"ט "איתן" מתוצרת התעשייה האווירית ייגרם נזק בלתי הפיך לכלי הטיס. בתום הערכת המצב ובאישור מיוחד של מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, הוחלט להפעיל לראשונה באופן מלא את הטכנולוגיה המתקדמת, פרי פיתוח של התעשייה האווירית המאפשרת למטוס הלא-מאויש להמריא ולנחות באופן אוטומטי. ה"איתן" פעל בזמן המתיחות עם סוריה, על רקע השמדת משלוחי טילי קרקע-קרקע שיועדו לחיזבאללה שבלבנון. על פי פרסומים זרים, חיל האוויר הישראלי ביצע את המתקפות.

בזמן המתיחות: המל"ט המתקדם טס לראשונה "על עיוור"

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully